Článek
Hlavní nádraží natočil brazilský režisér Walter Salles. Stejně jako film Navždy s vámi, který se českým divákům týden před distribuční premiérou představí v rámci projektu Tady Vary. Salles se jím po dvanácti letech vrací k filmové režii a po šestnácti na půdu domácí kinematografie.
Inspirativní místo
Pro režiséra jde o projekt osobní, neboť zná rodinu, jež tu stojí v centru dění. Po šedesáti letech od státního převratu, kdy byla v Brazílii v roce 1964 nastolena vojenská diktatura, se vrací k událostem, které do této rodiny a celé země zanesly nesmazatelné šrámy.
S rodinou kongresmana Rubense Paivy se seznámil na konci šedesátých let coby třináctiletý chlapec. Jejich dům ve čtvrti Leblon v Riu de Janeiru, ležící kousek od pláže, vnímal jako inspirativní místo plné setkání, živých konverzací nejen o politické situaci v zemi, hudby a smíchu.
Hodnota člověka nespočívá v jeho výkonu, znělo na Berlinale od tvůrců filmu Modrá stezka

A přesně tak ho líčí i v úvodní třetině vyprávění. Jako prosluněné místo, kde neustále někdo přichází nebo odchází z řad přátel rodičů i pětice dětí. Průchozí dům se stává ztělesněním ideálů i revolučního kvasu šedesátých let a svou otevřeností jako by vzdoroval okolní realitě.
Píše se rok 1970 a Rubens (Selton Mello), který se po letech vrátil z exilu, se věnuje práci stavebního inženýra. Harmonický vztah s jeho ženou Eunice (Fernanda Torresová) se přenáší do chodu domácnosti i výchovy dětí, které se věnují činnostem typickým pro jejich věk.
Patří mezi ně poslech desek, z čehož režisér umí vykouzlit opojné momenty, jako když dvojice dospívajících sester tančí na milostnou francouzskou klasiku Je t'aime … moi non plus a kamarádka rodičů to komentuje slovy, že je dobře, že nerozumí jejím slovům.

Ukázka z filmu Navždy s vámi
Potkávání na večeřích, při skleničce nebo na pláži rodinných známých, zatoulaný pes, kterého si Paivovi osvojí, suflé připravené Eunice pro hosty. Přesně z těchto útržků režisér skládá idylický obraz šťastného rodinného zázemí pro čtveřici sester a jejich nejmladšího bratra Marcela, podle jehož pamětí z roku 2015 film vznikl.
Ochranný val pro děti
Napětí ve společnosti, předcházející předvolání otce k výslechu, se přitom vkrádá i do úvodní nostalgické třetiny vyprávění. Eunice se koupe v moři a nad hlavou jí letí vrtulník, na ulici projíždějí armádní vozidla a nejstarší dceru s kamarády v tunelu zastaví vojenská hlídka a v jejich tvářích hledá podobnost s hledanými „teroristy“.
Jednoho dne pak do domu Paivových vstoupí ozbrojení muži a Rubense odvedou. Záhy pak i jeho ženu a druhou nejstarší dceru. Eunice je po dvanácti dnech výslechů propuštěna, její muž nikoliv.

Otec je jednoho dne předvolán k výslechu a už se nevrátí.
Prostřední, nejdelší část, zpětně dává smysl některým záběrům z té úvodní, kdy na okraji vykreslení šťastného rodinného života vidíme, že Rubens vede s někým telefonát nebo se domlouvá na nějakém předání. Osvětluje se tu činnost, kvůli níž se dostal do hledáčku represivních složek režimu.
Eunice se snaží zjistit, co se s ním stalo, a když se k ní tato informace dostane, hledá způsob, jak svým dětem zajistit normální chod domácnosti. Nechce, aby smutek, který prožívá, byl zjevný z výrazu její tváře. Stává se pro své děti tichou, houževnatou a přitom vždy upravenou oporou.
Zdrženlivost, s jakou snáší rány osudy, a způsob, jakým se k nim staví, činí z výkonu Fernandy Torresové ten hodný oscarové nominace. Nejdojemněji na nás pak působí, když nás pustí za stoický ochranný val, který si vytvořila kvůli ochraně svých dětí.
Svědectví o síle rodinných vazeb
Závěrečná půlhodina je jakýmsi dovětkem jejího příběhu. Posouváme se o pětadvacet let dopředu, kdy dostává oficiální úmrtní list svého manžela. A poté o dalších osmnáct let do roku 2014, kdy se Eunice s tváří Fernandy Montenegrové potýká s Alzheimerovou chorobou.
Stále je obklopena svou rodinou, s vnoučaty, početnější než dřív. Rodinná pospolitost se tu připomíná i prostřednictvím fotografií, sloužících nejen jako svědek času, ale i jako připomínka nezpřetrhaných vazeb s nepřítomným manželem a otcem.

Pro své děti se Eunice stává tichou a houževnatou oporou.
Skutečné fotografie rodiny Paivových vstupují do závěrečných titulků a ovlivňují spolu s natočenými záběry na Super 8 vizuální stránku filmu. Kameraman Adrian Teijido používá 35mm filmový pás s velkým zrnitým efektem k navození dobové patiny počátku sedmdesátých let minulého století, stejně jako hudební podkres s hity Gilberta Gila a Caetana Velosa.
Osud rodiny Paivových odráží historii Brazílie a zmařené touhy po svobodném uspořádání této země na dlouhých jednadvacet let. Osobní perspektiva se tu prolíná s tou historickou způsobem, jenž má velkou šanci oslovit i české publikum s jeho vlastní historickou zkušeností.
Mizení nepohodlných lidí v období vojenské diktatury se pak stává varováním před nebezpečím nových forem útlaku a autoritářství.
Navždy s vámi |
---|
Brazílie / Francie, 2024, 135 min. Režie: Walter Salles. Hrají: Fernanda Torresová, Fernanda Montenegrová, Selton Mello, Antonio Saboia a další |
Hodnocení: 80 % |
Konec nudy na červeném koberci. Hollywoodští herci ukázali na Oscarech excentrický osobitý styl

Oscarový večer patřil filmu Anora. Nejlepším hercem v hlavní roli je Adrien Brody
