Článek
Věrohodné i přestřelené. Režisérka a scenáriska Marielle Hellerová zadaptovala stejnojmennou knihu Rachel Yoderové, kterou po jejím vydání literární kritici překřtili na moderní feministickou bajku.
Její poselství je zřejmé. Pro muže a ženy s dětmi snad i velmi povědomé. Tátové od rodin netuší, co všechno role matky obnáší, a každodenní boje mezi rodičem a ratolestí rozhodně nejsou žádná „pohodinda“.
Amy Adamsová ztvárňuje někdejší umělkyni a nyní matku v domácnosti, která věnuje veškerý čas svému synovi. S manželem, který jezdí na několikadenní služební cesty, lze počítat sporadicky, a proto její nová úloha pozře veškerou tvůrčí osobnost i hmatatelnou identitu a vyústí v proměnu, na kterou by byl pyšný i Franz Kafka.
RECENZE: Nabídka, která se neodmítá. Tak se točil Kmotr

Tyto fantaskní prvky lze brát s nadsázkou. S přihlédnutím k tomu, s jak obtížnou látkou tvůrci pracují, se jistá forma odlehčení nabízela.
Koneckonců je i součástí předlohy. Otázkou však zůstává, zda se s každým dalším vyceněním zubů a výběhem do blátivých zahrad nemění filmová verze Nightbitch z feministické výpovědi v laciný štěk. Sám o sobě, tedy bez psí metafory, by totiž snímek pracoval lépe.

Matka (Amy Adamsová) se stará o malého synka s veškerým úsilím.
I tak by však rozhodně neznamenal příjemnou podívanou. Film funguje jako nastavené zrcadlo době, pojetí mateřství a rodičovství jako takovému. Zamýšlí se nad zdravým nastavením vztahu po narození dítěte a komunikací mezi partnery.
Ze samotné úlohy matky pak zcela záměrně vidíme především těžkosti, které mají nést váhu celého vyznění. Stejně jako v Nightbitch však budou takoví, kteří se raději budou podivovat nad hrabající, špinavou fenou než lkát nad udřenou supermatkou. To je tu totiž všudypřítomný protipól svědectví o životě s malým dítětem.

Rodičovství ženy mění. Někdy v milující matky, někdy i ve zvířata.
Herci nejsou hollywoodsky krásní a jsou hořkým obrazem únavy a úbytku energie. Adamsová skvěle ilustruje frustraci z manželova nepochopení a gradující pocit méněcennosti ve společnosti.
V momentě, kdy zvířecí alter ego její postavě dodává potřebnou svobodu a zároveň řeší nejeden problém ve výchově syna, se bláznivé transformaci plně oddává. A to je poslední kapkou v moři útrap.
Film pod pokličkou zkoumá i další aspekty mateřství, jako jsou umělá přátelství s jinými ženami na rodičovské dovolené nebo třeba věk matky. Ve výsledku se však otázka znovu stáčí k tomu, zda doslovné pojetí knihy spisovatelky Yoderové neznamená zesměšnění skutečného jádra problému.
Satira navíc není kdovíjak bujará, a i když si Adamsová psí scény musela herecky užít, vypovídá to o tom, jak se chceme na pomyslné dno dívat?

Amy Adamsová se transformaci plně oddává. Se psy tu však ještě běhá ve své lidské podobě.
Nightbitch je velmi autentický koncept, který se však paradoxně stává slabším právě příchodem z literárního světa do kin (v případě Česka na platformu Disney+).
Může sloužit jako odstrašující příklad, edukační nástroj, ale o zábavě, kterou by hlas lidu rozšířil ke všem cinefilům, mluvit nelze. Bez výborné Adamsové by pak klidně mohlo jít jen o Báječná léta pod psa na americký způsob.
Nightbitch (Disney+) |
---|
USA 2024, 98 min. Režie: Marielle Hellerová, hrají: Amy Adamsová, Scoot McNairy, Mary Hollandová, Kerry O'Malleyová, Ella Thomasová, Jessica Harperová, Zoë Chao, Michael Andrew Baker a další |
Hodnocení: 60 % |