Článek
Novinář, spisovatel, scenárista a dramatik Milan Tesař napsal Výjimečný stav jako divadelní představení, které mělo premiéru v pražském Divadle Na Fidlovačce v lednu 2019. Hrdinou příběhu je rozhlasový zpravodaj Karel Beran, který působí na Blízkém východě ve fiktivním Kamburu.

Jordan Haj, Ondřej Vetchý a Tatiana Dyková v novém filmu Výjimečný stav
Podezření, že jeho partnerka, populární novinářka Marta, je mu nevěrná, ho vytočí natolik, že tajně opustí Kambur a odletí „na otočku“ na pražské Vinohrady zjednat doma pořádek. Než se však stačí vrátit, v Kamburu vypukne revoluce, žádné letadlo zpátky neletí, a tak mu nezbývá než si s reportážemi poradit doma.
Začne vysílat z vlastní kuchyně, revoluční zvuky obstará nádobí, záběry, které komentuje, mu zase poskytne televizní obrazovka. Malér se zdá být odvrácen, dokud se jeho šéf nerozhodne vyslat za ním posily.
Jan Hřebejk: Poprvé jsem natočil čistou komedii

Téma dezinformací a fake news, tedy falešných zpráv, přivedl na plátno už v roce 1997 Barry Lewinson ve vizionářském filmu Vrtěti psem, v němž se válka v Albánii simulovala ve filmovém studiu. Doba Lewinsona dohnala a téma dezinformací se začalo objevovat v dalších filmech, například i v českém Kdyby radši hořelo Adama Kolomana Rybanského.
Tesařův text je chytrý i vtipný, řada dialogů přesně vystihuje situace, v nichž pravda, existuje-li dnes vůbec taková, jíž můžeme věřit, dostává na frak. Ke slovu přichází nejen na sociálních sítích, ale i v médiích jen to, co přinese sledovanost, čtenost, co lidé spolknou, aniž by o tom potřebovali přemýšlet.
Těžiště zábavnosti filmu nicméně stejně jako v divadle zůstává v domácím prostředí mezi Karlem, Martou a jejím pohledným učitelem arabštiny a v rozhlasovém studiu, kde všichni skáčou Karlovi na špek.

Ondřej Vetchý jako reportér Karel vysílá z vlastního bytu.
Nadsázka, s níž Tesař umí už od Zeleného Raoula nebo České sody velmi dobře pracovat, je však bohužel ve filmové verzi nevyrovnaná. Není vždy docela zřejmé, kdy se má divák smát a kdy má bezmála trnout, co se může stát. Pokud však nadsázka ve filmu nefunguje naprosto přesně, začne se ptát po motivacích postav, po logice věci. A to je pro tento typ komedie téměř vražedné.
Hřebejk, který patřil od počátku devadesátých let k našim nejtalentovanějším i nejúspěšnějším filmařům, ostatně tehdy ani později s tak velkou mírou nadsázky, jaká je obsažena v podstatě Výjimečného stavu, nepracoval. Ať to byly dodnes populární Šakalí léta, Pelíšky či Pupendo nebo na Oscara nominované drama Musíme si pomáhat, síla jeho nejlepších filmů byla vždy spíše v působivém zobecnění reality, v případě komedií jen s mírným nadhledem.
Škoda, že si ve Výjimečném stavu ještě trochu víc nevyhrál s reportážemi z kuchyně. Překotně do nich skočí rovnýma nohama, jako kdyby to pro Karla byla ta nejsamozřejmější věc na světě. Divák si jeho řádění ani pořádně neužije. Přitom z filmařského hlediska je právě falešné zpravodajství z bytu nejzábavnější.
Z natáčení chodil Jordan Haj pomlácený. Kvůli roli si oholil vlasy

Nikterak dramatická, ale přece jen drobná nevyrovnanost se projevila i v hereckých výkonech. Ondřej Vetchý má naprosto skvělé chvíle, ale v některých situacích, snad právě ve snaze zdůraznit nadsázku, zbytečně přehrává.
Zábavnější je Tatiana Dyková v roli jeho partnerky, která si svůj podíl na „revoluci“ i na partnerských přestřelkách doslova užívá.
O něco méně baví představitel jejího učitele arabštiny Jordan Haj. A skoro jako odjinud působí historka o zrádnosti konspiračních teorií v podání Jaroslava Plesla a Jany Plodkové, jakkoli jejich kreace při zpěvu spirituálu Jednou budem dál patří k nejvtipnějším scénám filmu.
Výjimečný stav tedy ve filmové podobě nedosáhl očekávaných kvalit, ale pracuje s aktuálními tématy, jeho humor není hloupý a většinou poctivě baví. Což se v současné české kinematografii nestává moc často.
Výjimečný stav |
---|
Česko 2024, 100 min. Režie: Jan Hřebejk, hrají: Ondřej Vetchý, Tatiana Dyková, Jordan Haj a další |
Hodnocení: 65 % |
RECENZE: Rok vdovy připomíná časosběrný dokument
