Článek
Děj se zaměřuje na šedesátá a sedmdesátá léta, kdy mladý dramatik Havel (Viktor Dvořák) uvádí své hry a bojuje s cenzurou. Krátké šťastné období šedesátek ukončuje příjezd tanků z východu, zde doprovázený ne právě originálním detailem (třesení hrníčku), který už jsme viděli v jiných filmech.
Naopak zcizovací nápady se světem jako divadelním představením se do filmu hodí a dávají perfektní smysl - vždyť Havel se považoval především za dramatika.
Pro mnoho lidí znamenala okupace úplný konec, rezignaci, ale ne pro Havla. I když pochybuje, prokazuje až sebedestruktivní odvahu, dál důsledně bojuje proti komunistům, požaduje dodržování zákonů a lidských práv. Ani ve vězení se nevzdá. Estébáci nevědí, co s ním, tak mu nabídnou odjezd na Západ, ale i tomu Havel odolá.
Havlův životopis je velmi známý, takže český divák se může i trochu nudit, ale očím cizince se to musí jevit jako překvapivé drama. Zároveň je třeba dodat, že o díle a myšlenkách V. H. se mnoho nedozvíme, jenže to je problém všech filmů o spisovatelích a intelektuálech.
Film zkrátka není vhodné médium pro předávání hlubokých myšlenek - k určitému druhu povrchnosti, k rychlosti, ke zkratce má tendenci jaksi ze své podstaty.
O vykreslení psychologie jemného intelektuála Havla se ale pokusil docela úspěšně. Protipól nachází v divokém hlučném kumpánovi Landovském (Martin Hofmann), který šikanu komunistů nevydrží a postupně se rozhodne emigrovat.
Film citlivě naznačuje i propast, která vzniká mezi disidenty a ustrašenou průměrnou populací. Havel si uvědomuje, že na každého nemůže klást stejné nároky a na rozdíl od výbušného Landovského cizí lidi nenutí podepisovat žádné petice.
Horák se soustředí na osobní život, složitý vztah s Olgou, kterou Havel podvádí, ale nedokáže ji nikdy opustit, protože je jeho „první dámou“. Nejistý a nesnesitelně nerozhodný hrdina by chtěl žít s ní i s milenkou současně, což jim vysvětluje v jedné z nejveselejších scén filmu, kdy ho sleduje hned několik estébáků.
Olga (Aňa Geislerová) se pochopitelně trápí, ale otázkou je, jestli to film až nepřehnal. Filmová postava je neustále naštvaná a zamračená, zatímco skutečná Olga Havlová působila spíš jako vyrovnaná moudrá žena.
Jak Viktor Dvořák, tak Martin Hofmann každopádně hrají výborně a v dalších rolích jim zdatně asistují Stanislav Majer, Barbora Seidlová nebo Jiří Bartoška.
Celkové hodnocení: 70 %
Může se vám hodit na Zboží.cz: