Hlavní obsah

RECENZE: Kdy je čas ze vztahu utéct? To napoví film Jen my dva

3:47
3:47

Poslechněte si tento článek

Césarem za nejlepší adaptovaný scénář (stejnojmenného románu Érica Reinhardta) odměnila francouzská Filmová umělecká akademie snímek Jen my dva režisérky Valérie Donzelliové. Ta na textu spolupracovala se scenáristkou Audrey Diwanovou, podepsanou například pod vítězným filmem benátského festivalu 2021 Událost nebo loňského filmu Nedělej vlny, který je působivou obžalobou současného školství.

Trailer filmu Jen my dva Video: Film Europe Media Company

Článek

Tématem filmu Jen my dva je manipulace a násilí v partnerském vztahu, přičemž nemusí jít hned od začátku o násilí fyzické.

Hlavní hrdinkou je učitelka francouzštiny Blanche, která se bláznivě zamiluje do na první i druhý pohled dokonalého bankéře Gregoira. Je pohledný, vtipný a dobře zaopatřený. Divákovi jsou sice jeho dokonalost, něha a příliš na odiv stavěná láska podezřelé prakticky od začátku, ale zároveň chápe, proč to Blanche necítí stejně.

Ta nedbá dokonce ani na varování svého dvojčete Rose a sice nerada, ale z velké lásky následuje Gregoira i s jejich prvním dítětem daleko od domova, od rodiny a zejména sestry, na které lpí. Ani manželova slova, že si přece stačí jen oni dva, ji nevarují. Až zjištění, že se nestěhovali proto, že muže přeložili, ale proto, že si o to sám řekl, přinese první varovný signál.

RECENZE: Z nového filmu se o Callasové moc nedozvíme

Film

Ten pak narůstá do sledu rafinovaných manželových skoků od něhy a láskyplného chování k ní i k dětem, k pronásledování, žárlivým scénám, výslechům, kontrole všech výdajů, pak zase omlouvání za to, jak strašně se k ní choval, a tak pořád dokola. Blanche se bojí i stydí komukoli svěřit, takže okolí považuje oba za ideální pár.

Scénář filmu Jen my dva rozhodně nebyl oceněn náhodou. Obě hlavní postavy jsou důkladně propracované, rozehrání psychologického teroru z mužovy strany nepřestává udivovat vynalézavostí.

A z velmi pozvolné, ale naprosto uvěřitelné proměny, jíž Blanche prochází k uvědomění si, že promeškala ten správný čas, kdy už měla z toxického vztahu utéct, člověka až mrazí. Zejména tehdy, když už Blanche ví, oč tady běží, ale připravit děti o tátu, kterého milují, pořád nedokáže.

Foto: Film Europe

Ze začátku to vypadalo na život v ráji.‎

Jde o výrazně herecký film, a Donzelliová měla šťastnou ruku, když do dvojrole Blanche a Rose obsadila původem belgickou herečku Virginii Efiru, známou například z filmů Benedetta nebo Děti těch druhých.

Tentokrát bezchybně a mimořádně přesvědčivě zahrála nejen ženu, která tolik touží po vzájemné lásce, že velmi dlouho přehlíží jasné znaky manipulace a psychického násilí, ale i její dvojče Rose, ženu, která má zdravý úsudek i potřebu zdravého vztahu, v němž nechybí smích.

Melvil Poupaud, kterého jsme viděli například v Allenově Zásahu štěstím, je velmi dobře zvolený představitel elegantního bídáka. Přesto ho mohla režisérka vést zejména v první části filmu k méně expresivnímu výkonu, aby byla nejen Blanche, ale i diváci vývojem jeho chování překvapeni.

To platí i o stavbě filmu, jehož příběh se neodvíjí lineárně, ale v návratech z jistého bodu do minulosti, takže diváci od začátku vědí, jak skončí, což mu trochu ubírá na napětí. Zase se ale mohou o to víc soustředit na skvěle vykreslené signály, které jasně ukazují, že dříve nebo později nezbude nic jiného než ze vztahu v zájmu svém i dětí odejít.

Jen my dva
Francie 2023, 105 min. Režie: Valérie Donzelliová, hrají: Virginie Efira, Melvil Poupaud, Virginie Ledoyenová a další
Hodnocení: 75 %

RECENZE: Za oponou velehor nenajdete jen horolezectví

Film

RECENZE: Komedie V dobrém i zlém páčí humor násilím

Film
Související témata:
Film Jen my dva

Výběr článků

Načítám