Článek
Švýcarský režisér Edward Berger předkládá v novém filmu Konkláve fiktivní příběh volby nového papeže. Vévodí mu Ralph Fiennes, a to nejen herecky, ale i jako děkan kardinálského kolegia Lawrence, který je z titulu své funkce pověřen řízením volby nového papeže poté, co ten předchozí nečekaně zemřel.
Ačkoli sám o pozici nevyššího církevního hodnostáře neusiluje, a nejspíš o ni ani nestojí, je zodpovědný za to, aby byl papežem zvolen muž, který si to beze všech pochybností zaslouží. Z toho by rozbolela hlava i méně poctivého člověka, než je Lawrence, a Fiennes dokáže pochybnosti a tíhu údělu své postavy přenést na diváky bezchybně.
Pochybnosti o tom, kdo by měl novým papežem být, se rychle dostavují. Počet hlasů pro kandidáty se proměňuje současně s tím, jak se před Lawrencem odhalují větší či menší prohřešky adeptů, a on stojí sám před mnoha těžkými rozhodnutími.
RECENZE: Anora má originální nápad, vynikající obsazení i přesné tempo

Ověřovat informace je nemožné, kardinálové jsou po dobu konkláve uzavřeni v Sixtinské kapli, odkud odjíždějí pouze k jídlu a spánku do domu svaté Marty. Pod přísnou policejní ochranou a bez možnosti mluvit s kýmkoli jiným než mezi sebou.
Berger se prostřednictvím konkláve dotýká sice známých prohřešků i zločinů katolické církve, ale činí tak ve strhujícím příběhu plném napětí a nečekaných zvratů. Film se po mírně rozvláčném, ale vtipnými komentáři oživeném příjezdu sto osmi kardinálů celého světa postupně překlápí do napínavého thrilleru, v němž jeho aktérům sice nejde o život, ale o jeden z nejvýznamnějších postů světa.

Ralph Fiennes a Stanley Tucci očekávají příjezd kardinálů.
Témata jako pokrokovost versus dogmatismus uvnitř církve, rasismus, netolerance vůči homosexuálům i jiným církvím, imigrace, korupce, zneužívání či postavení žen jsou přirozeně začleněna do urputného boje o moc.
Ve hře není nic menšího než další směřování a budoucnost církve. „Měli jsme horší papeže,“ připomene kardinál Aldo Bellini (neméně skvostný Stanley Tucci) nejostudnější chvíle v dějinách církve Lawrencovi, když ten brojí proti zvolení zpátečnického a dogmatického kardinála Tedesca.
„Jenže s ním se vrátíme o šedesát let zpátky,“ kontruje Lawrence.

Ralph Fiennes jako kardinál Lawrence dohlíží na průběh konkláve.
Také další herecké obsazení je výtečné. Za vyzdvižení stojí Isabella Rosselliniová jako sestra Agnes, jejíž klidná rozhodnost a síla jsou odzbrojující.
Film je obrazově nápaditý, divák si podobně jako před léty u Dvanácti rozhněvaných mužů (1997) ani neuvědomí, že se odehrává v uzavřeném prostoru.
Kamera snímá stovku kardinálů i výzdobu Sixtinské kaple v dechberoucích scénách, hudba, která je na začátku filmu zbytečně dramatická, se postupem času přesně přizpůsobí ději.
Jen úplný závěr je vůči tolerantnosti katolické církve snad až příliš optimistický a je z něj cítit zbytečná snaha nevynechat žádné z nejen aktuálních, ale také módních témat.
Konkláve |
---|
Velká Británie/USA 2024, 119 min. Režie: Edward Berger, hrají: Ralph Fiennes, Stanley Tucci, Isabella Rosselliniová, John Lithgow a další |
Hodnocení: 80 % |
RECENZE: Poklad není ani dobrodružná, ani komedie

RECENZE: Veni Vidi Vici pálí do bezbřehé moci
