Článek
Havěť si odnesla zvláštní cenu poroty z loňského ročníku katalánského Sitges Film Festivalu, který se zaměřuje na fantasy a horory. Úctyhodnější ovšem je, že si coby zástupkyně ne zrovna mainstreamového žánru vysloužila dvě nominace za nejlepší vizuální efekty a debut roku v rámci letošních francouzských národních filmových cen César.
Dvojitá šance na sošku od tamní filmové akademie vlastně zas tak překvapivá není. Tvůrce ve své celovečerní prvotině pomyslně píchnul do vosího hnízda, respektive do pavoučího kokonu, z něhož na povrch vylézá nepříjemná realita.
Ústřední pavouci u lidí přirozeně vyvolávají víceméně iracionální obavy, jež se dají vysvětlit jako instinkt sebezáchovy i coby kulturně podmíněný fenomén. Ti filmoví představují zástupný symbol, na němž lze poukázat na negativní společenské jevy.
RECENZE Hororové Týny: Tarot je návykovej. A někdy zabíjí
Vaniček, jenž vyrůstal na pařížském předměstí, se odmalička dennodenně setkával s lidmi jiné barvy pleti. Zkušenost se široce se objevující xenofobií v jeho vlasti se do snímku výrazně propisuje.
Hororová Týna
- Jmenuji se Týna a horory miluji od útlého dětství, kdy mi je mí přísní rodiče odpírali.
- První hororový film, který jsem viděla, byl americký remake slavného japonského Kruhu z roku 2002 s Naomi Wattsovou v hlavní roli. Bylo mi šest let a černovlasá holčička Samara vylézající z televizoru mi nedala spát.
- Mezi mé nejoblíbenější a subjektivně nejlepší horory patří Paranormal Activity (2007), Rosemary má děťátko (1968), Twin Peaks: Ohni, se mnou pojď (1992), Sinister (2012) a Nepřivolávej nic zlého (2022).
Hrdinou je příslušník rasové menšiny Kaleb (Théo Christine), který žije ve zchátralém činžáku na periferii, aniž by odpovídal dalším zakořeněným stereotypům o svém původu. Nebere drogy, nekrade, jen má obsesivní zálibu v chovu exotických členovců.
Zbrusu nový a, jak se brzy ukáže, prudce jedovatý mazlíček však z provizorní klícky v nestřeženém okamžiku prchne, a navíc se stihne poctivě rozmnožit. U Kaleba i jeho rozkmotřené sestry a přátel, kteří jim pomáhají rekonstruovat byt, přichází panika. Musejí se z domu dostat živí a zdraví, a v tom lepším případě evakuovat i ostatní ohrožené nájemce.
Zvířecí rovina filmu staví na znepokojivé atmosféře, a především na našich nejzákladnějších pudech. Z přítomnosti osminohých záporáků spolehlivě mrazí po celou dobu a pár povedených „lekaček“ s těly diváků jistě zacloumá.
Hororová Týna: Nová Záhada Blair Witch vyvolala konflikt. Proč se herci z devadesátkové klasiky bouří?
S přihlédnutím k neutěšenému prostředí, v němž se příběh odehrává, je postupně čím dál zřetelnější, že zmíněný rozměr je pouze dějovým podstavcem, na nějž Vaniček klade mnohem více úvah.
Snaží se zdůraznit, že početně slabší národnosti nejde házet do jednoho pytle, že je naopak zapotřebí takové jedince nejprve osobně poznat a teprve potom rozlišovat individuality.
Filmařovo přání je přesto spíše otcem myšlenky o nesnášenlivosti. Rozmazává ji do ztracena scénářem, který narušují občasné nelogičnosti ve vyprávění a jenž se ještě více zkalí hloupě melodramatickým závěrem. Znevažuje tak i výkony herců, kteří solidně ztvárňují skupinu kamarádů, jejíž vykreslená různotvárnost se stává hlavní hodnotou snímku.
Havěť |
---|
Francie 2023, 106 min. Režie: Sébastien Vaniček, hrají: Théo Christine, Jérôme Niel, Finnegan Oldfield, Sofia Lesaffreová a další |
Hodnocení: 65 % |