Článek
Film vznikl ve čtyřstranné koprodukci Slovinska, Itálie, Srbska a Česka, přičemž za českou kinematografii se zúčastnila společnost Evolution film, za kamerou stál Jan Šuster (Jan Palach, Promlčeno, Zkáza Dejvického divadla), obrazová postprodukce vznikla v pražské společnosti UPP.
Do života dospívajících mladých lidí se autor scénáře a režisér podíval skrze příběh čtrnáctiletého Jana. Přestěhoval se s rozvedenou matkou z Lublaně do malého města v době lockdownu, takže se jak on se spolužáky, tak matka – školní psycholožka – s kolegy ve stejné škole seznamovali prostřednictvím distanční výuky. Až koncem školního roku, pro Jana posledního, se opatření uvolnila a oba přicházejí poprvé do školy naživo.
Snaží se zapadnout do svých kolektivů, ale má to háčky. Matka sice hlásá, že chce začít život nanovo, ale smutek z rozvodu i pocit pádu z dosavadního společenského žebříčku utápí v alkoholu. Navíc do školy nastupuje na stejný post o generaci mladší kolegyně se zcela jinými metodami psychologické práce.
RECENZE: Starý dub je o beznaději, která může už jen stmelit
Jan zase záhy naráží na šikanu, která se projevuje „hrou“ na sluníčko: kdo je sluníčko, je soustavně ponižován spíše psychicky než drastickým fyzickým útlakem. Dosud byl sluníčkem třídní outsider, který se již několikrát pokusil o sebevraždu, nyní se jím stává Jan.
Gazvoda filmem reaguje na situaci, kdy se s covidem a rozmachem kyberšikany naplnily ordinace dětských psychiatrů.
Situace se (jak víme i z české zkušenosti) nelepší, psychiatrů je málo a leckdy osamělé děti, jejichž rodiče mají svých starostí dost, nevědí, kde hledat oporu. To je i Janův případ. Otec je neustále služebně v zahraničí, matka mu dělá spíše ostudu, když její opilství kolegům ani Janovým spolužákům neunikne.
Jsou to tedy cizí dospělí, kteří nemají s generací dnešních teenagerů skoro nic společného, kdo na něj a ostatní děti spíše jen dohlížejí a mnohé ani vidět nechtějí. A tak Jan najde svůj chybějící mužský vzor v tajemném sousedovi, který ho učí, že strach je třeba vyměnit za zlost a spory řešit násilím.
Gazvodův film velmi chytře zobrazuje propletence pracovních i rodinných vztahů, s nimiž si ani dospělí neumějí poradit, protože doba se od časů jejich mládí dramaticky změnila.
Učitelé se neshodnou, jak k šikaně přistupovat, vedení školy chce její dokonce i fyzický projev zamést pod koberec. Matka chlapce se sebevražednými sklony se zoufale brání chlapcovu ústavnímu léčení. A Janova třída jako stádo ovcí se šikany buď bojí a šikanujícím se přizpůsobuje, nebo natáčí s nelíčeným zájmem konflikty na mobily.
Klára Melíšková: Když se k tělu začnete chovat hezky, správně se nakopne
Gazvoda se rozhodně netváří, že ví, jak problém šikany, útoků na lidskou důstojnost vyřešit. Jeho film je detailní sondou do problémů dospívání v současném světě. Stupňuje napětí od zdánlivě nevinných situací až k extrémnímu řešení, které Jan v určitou chvíli vidí jako jediné.
A vyjadřuje filmem spíše touhu než naději, aby v sobě dospívající našli tolik síly, kolik jí nakonec nachází Jan. Právě v jeho představiteli, debutujícím Franci Mandičovi, našel režisér velkou oporu. Hraje Jana jako citlivého, možná trochu samotářského chlapce s láskou k hudbě, který se vlivem vnějších okolností velmi uvěřitelně proměňuje.
Vzor je dobrý film, po jehož zhlédnutí je o čem přemýšlet, ale není z těch, na které se hrne mainstreamové publikum. Proto je dobře, že se chystají speciální projekce pro žáky vyšších základních a nižších středních škol.
Vzor |
---|
Slovinsko / Česko / Itálie / Srbsko 2023, 83 min. |
Režie: Nejc Gazvoda, hrají: France Mandič, Mojca Funklová, Jure Henigman a další |
Hodnocení: 70 % |