Článek
O osm let později přišel do kin sequel Mizerů, který už operoval s mnohem velkorysejším rozpočtem 130 milionů dolarů, a podle toho vypadala i podoba spektakulární akce. Bay působil ve dvojce mnohem odvázanějším dojmem, i když jeho nápady se souložícími krysami nebo přejetými mrtvolami na dálnici už pokoušely hranici dobrého vkusu.
O přípravě trojky, nazvané Mizerové navždy, se začalo mluvit už v čase uvedení dvojky, ale nakonec to trvalo dlouhých sedmnáct let, než se ji podařilo dostat se do kin. Bruckheimer pro její režii oslovil dvojici belgických režisérů marockého původu, která v ní respektovala jak rozvržení a definici postav z původních dílů, tak Bayův vizuální styl.
Adil El Arbi a Bilall Fallah ho ve třetím dílu reprodukují způsobem, který stírá hranici mezi jeho imitací a parodií. Nechyběly techno fetišistické záběry na nablýskané bouráky i cool honičky, ale oproti Bayovi s jeho videoklipovou estetikou dvojky nebo pozdnějším dílům série Rychle a zběsile se přece jen drželi víc zkrátka. Takže jejich pojetí působilo spíš jako návrat k jedničce, včetně interakce ústředního dua.
GLOSA: Mamma Mia, Stallone, Mizerové. Hollywood nás umlátí pokračováními
Rozehrání příběhu bylo doprovázeno telenovelovými zvraty v duchu věty z Limonádového Joea „Padouch, nebo hrdina, všichni jedna rodina!“ i reflektováním stárnutí, za pomocí kterého si ze sebe policisté z oddělení narkotik dělali legraci.
Sitcomový charakter špičkování
Čtvrtý díl pokračuje v těchto žánrových intencích buddy movie. Minule chtěl Marcus (Martin Lawrence) odejít do důchodu. Kvůli narození vnuka i obratu k víře se závazkem vzdání se násilí. Zpět do akce ho vtáhla skutečnost, že se v ohrožení ocitnul jeho parťák. Teď se hraje o čest jejich šéfa, kapitána Howarda, který je posmrtně obviněn z dlouholetého napojení na drogové kartely.
Hned na začátku švihácký svůdník Mike (Will Smith) vstupuje do svazku manželského a jeho kolega při svatebním veselí utrpí infarktový kolaps, způsobený jeho závislostí na sladkém a uzeninách. Blízkost smrti ho posílí o vhled do minulých životů i přesvědčení o vlastní odolnosti vůči ní.
S nově poznanou spirituální zkušeností, která v jeho podání získává podobu otravných ezoterických mouder, konfrontuje Mikea, z čehož těží humorná stránka filmu. Jejich slovní přestřelky se nesou v zaběhnutém módu narážek na věk, přejídání nebo rasovou tematiku a mají ještě sitcomovější ráz než posledně. Zvlášť když se k nim přidává Marcusovo přemítání o smyslu života.
První polovina vyprávění trpí jeho upovídaností a až příliš nostalgickým ohlížením se za minulými díly. Především za těmi dvěma předešlými, k nimž se vracíme za pomoci flashbacků. Fanoušky série to určitě potěší, nováčkům, kteří k ní přistupují poprvé, to může připadat jako scenáristická lenost a točení se v kruhu pomrkávajících odkazů na události a osoby, k nimž nemají vybudovaný vztah.
Zrada ve vlastních řadách
Na trojku se přímo navazuje, zápletku tu ostatně rozehrává postava již nežijícího šéfa miamských policistů, který svým podřízeným a kolegům naštěstí zanechal dostatek indicií k odhalení toho, jak to bylo s jeho profesní integritou.
Rodinné i partnerské vztahy z minulého dílu dostávají prostor k dalšímu rozvinutí, rodinní příslušníci jsou zároveň těmi, kdo se ocitají v ohrožení, nebo těmi, které si záporáci berou jako rukojmí ve své hře kdo s koho. Záporné postavy ale nejsou příliš prokreslené a trochu se ztrácejí v síti těch dalších, jako je po pomstě prahnoucí Howardova dcera.
Will Smith byl po facce vyzván, aby odešel. Odmítl
Čtvrtí Mizerové ale nemají ambici být důmyslným thrillerem, ani si na to nehrají. Jde o odpočinkovou letní zábavu, jež je postavena na parťácké chemii ústředního dua policistů a na akci. Zápletka je jednoduchá a předvídatelná.
Mike s Marcusem se ve snaze o očištění jména svého bývalého nadřízeného sami ocitají na útěku před zákonem. To když se ve vězení spojí s Mikeovým odsouzeným synem z minulého dílu Armandem (Jacob Scipio), který je může navést na stopu skutečného zrádce v jejich řadách.
Zločinci ale pochopitelně nemají zájem na svém prozrazení a se svými kontakty na nejvyšších místech, včetně těch policejních, poštvou kolegy těchto dvou policistů proti nim. Druhá polovina se tak nese ve znamení pronásledování jedněch druhými, s proměnlivou pozicí toho, kdo je zrovna kočka a kdo myš.
Žánrové uspokojení s aligátory
Režijní dvojice umí dát potřebné tempo i napětí. Kameraman Robrecht Heyvaert nešetří nápady a střídá kamerové průlety se záběry z dronů nebo přestřelkami snímanými z pohledu první osoby. Oživují se tu vizuální trademarky Michaela Baye, ať už je o zpomalovačky, rychlé střihy, nebo nezvyklé úhly kamery s různými efektními otočkami.
Kamera je tak neustále v pohybu, ale netrpí tím přehlednost akce. Jejím vrcholem po bitce ve vojenském vrtulníku se stává závěrečná konfrontace v opuštěném aligátořím parku, kde přítomnost těchto predátorů naznačuje, kdo tu bude dokonávat dílo spravedlnosti.
A tak zatímco na špičkování a slovních přestřelkách ústřední dvojice se zub času trochu podepsal a nepůsobí už tak vtipně, nebo přesněji působí až moc předvídatelně, stisknutí aligátora v závěrečné akční půlhodině vás nekompromisně sevře a vyloudí na vaší tváři úsměv pramenící z žánrového uspokojení.
Díky němu možná zapomenete, že čtvrtý díl neposouvá sérii nikam dál, ale drží se toho, co v ní funguje, bez snahy to nějak výrazněji rozvíjet. To ostatně platí i o hlavních hrdinech, jejichž špičkování připomíná zastydlé pubescenty, byť stárnoucí. Komu se líbil předchozí díl, tento přijme jako jeho jistý doplněk, který ale až příliš nostalgicky přešlapuje na místě.
Mizerové: Na život a na smrt |
---|
USA, 2024, 115 min. Režie: Adil El Arbi, Bilall Fallah. Hrají: Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgensová, Alexander Ludwig, Paola Nuñezová, Ioan Gruffudd, Jacob Scipio |
Hodnocení: 60 % |