Článek
Protagonistka Luciana z Kerekesova snímku je neapolská rodačka a postarší paní, kterou si lze po odmyšlení skutečné povahy jejího podnikání živě představit za přepážkou orgánu veřejné správy. Přesně tak totiž působí nejenom její úředně, jaksi stroze vyhlížející kancelář s počítačem a uspořádanými šanony, ale i její chladně systematický přístup k povolání.
Se zájemci nejprve krátce probere vztahovou anamnézu. Potom bezprostředně a všem bez rozdílu navrhuje narozeninový výlet, který by prý vyřešil jimi nastíněné problémy osobního rázu, a to na přesně určené zeměpisné souřadnice podle jejich místa a času narození.
Klienty neváhá poslat klidně na druhou stranu planety, kupříkladu do města Anchorage na Aljašce, což zavání průhlednou obchodní lobby a spoluprací s cestovními kancelářemi.
RECENZE: Teorie všeho ve stylově vytříbených černobílých obrazech ohledává vnímanou realitu
Zatímco Lucianiny pronášené pseudopsychologické poznatky působí ve filmu spíše trapně a nezáživně, mnohem zábavnější je režisérův ponor do soukromí astroložčiných zákazníků.
Mezi ně patří třeba starý mládenec, jenž si má na naléhání své maminky najít vážnou známost, která by jí zajistila vnouče. Figuruje tam také žena v pasti znaveného manželství, které by ráda oživila, nebo zvláštně nesourodá, hašteřivá dvojčata.
Tvůrce svědomitě ukazuje, jak se zoufalí lidé uchylují k ještě zoufalejším praktikám v honbě za takzvaným štěstím. Scény od rodinného stolu jsou přiměřeně vtipné a zcela univerzální, takže se v některých z nich může každý divák spolehlivě poznat.
Vedlejší postavy Kerekese očividně pustily za plentu svých domácích strastí. Tvůrce se ovšem bohužel nedostal za Lucinaninu pečlivě vystavěnou hradbu, hrdinka si svůj recept na rychlé peníze důsledně střeží. Jestliže jsou příběhy klientů čirá tragikomedie plná absurdních výjevů, hlavní linka s věštkyní se tváří nesmyslně seriózně.
Film navíc postrádá výraznější dějový oblouk. Po celou stopáž vlastně jen opakuje na počátku nastavený vzorec, který ve většině případů nevede k uspokojivému uzavření. Do debaty o velmi pozoruhodném tématu astrologie, jež se v současnosti opět rozmáhá, nakonec nevnáší silný autorský pohled, a vyznívá tak víceméně naprázdno.
Je to ve hvězdách |
---|
Itálie/Slovensko/Česko/Rakousko/Chorvatsko 2024, 99 min. Režie: Peter Kerekes |
Hodnocení: 50 % |