Článek
Sláma se snaží vyprávět poctivě o věcech podstatných a neveselých. O takových se hovoří nerado. Občas se zdá, že toho chce vyprávět až příliš mnoho najednou, a příběh, který měl mít tah, se k velkému finále propracuje poněkud klopotně.
Film otevírá témata jako národ, nacionalismus, prospěchářství a pomstychtivost, částečně pramenící ze špatného svědomí. Ve vsi na hranicích je náhle třeba se rozhodnout, zda se „přihlásit k Němcům“. Takzvaná národnost, kulturní konstrukt, který o ničem nevypovídá, se stává otázkou života a smrti. Přitom tehdy o národnosti často rozhodovaly úplné náhody nebo směšné motivace – někdo třeba doufal ve větší příděl brambor. Ostatně, lidé neschopní hlubšího přemýšlení na tenhle trik politiků skáčou dodnes. Je třeba vymezit „my“ a „oni“, trochu provokovat a oni se sami začnou řezat.
Tvůrci Krajiny ve stínu se ocitli před problémem, jak zachytit mnoho let v dějinách pohraniční vesnice a ukázat všechny postavy před válkou, za válečných let a pak za divokého odsunu, kdy soudce lynč opět zaúřadoval. Výsledkem je rozstříhání děje do úseků, přeskakování let, a tak provázanost jednotlivých částí příběhu trpí. Zde se přímo nabízí forma velkorozpočtového televizního seriálu, která by látce vyhovovala lépe, bohužel se do toho nikdo nepustil.
Postav je příliš mnoho, v důsledku toho nejdou do hloubky a je těžké si s nimi vytvořit nějaký vztah. Přitom herci nejsou špatní (Magdaléna Borová, Stanislav Majer, Csongor Kassai, Barbora Poláková, Pavel Nový, Petra Špalková, Zuzana Kronerová, Robert Mikluš), jen nikdo z nich nemá čas něco pořádně zahrát.
Částečně by se dal ocenit alespoň odbojář (Csongor Kassai), který má hodně textu a je typově natolik výrazný, že si ho divák alespoň zapamatuje. Jinak totiž bude v kolektivu tápat, z ženských postav se snad vryje do paměti blonďatá tupá nacistka Báry Polákové, která hajluje ještě v roce 1945. Ostatní ženy od sebe skoro nejde odlišit a přispívá k tomu i černobílý obraz, i když je zjevné, proč ho Sláma zvolil. Atmosféře Krajiny ve stínu skutečně pomáhá.
Film je pokusem o artový snímek na téma války a divokého odsunu, který má značné ambice. Některé vyšly, jiné ne. Možná si toho scenárista a režisér nabrali až příliš na talíř, ale za výsledek se stydět nemusí.
Celkové hodnocení: 70 %