Článek
Film noir je dnes hodně široký pojem, který pochází ze 40. let dvacátého století. Černobílé filmy noir mívaly temnou atmosféru inspirovanou německým expresionismem. Postavy bývaly drsné a cynické, často to byli detektivové, lidé na dně nebo členové podsvětí. Uvádí se např. snímky Maltézský sokol, Dotek zla a Sunset Blvd. Původně byl pojem spojen s Hollywoodem, ale postupně od šedesátých let vznikla řada evropských filmů, které nějak navazovaly na film noir, a nejednou šlo i o parodie.
Noirem se inspiroval třeba slavný tvůrce „divných“ a děsivých filmů David Lynch. Za fasádu idylického života na předměstí se návštěvníci Noir Film Festivalu podívají v Modrém sametu (1986), divokou jízdu napříč Amerikou zažijí se šíleně zamilovanými milenci na útěku se Zběsilostí v srdci (1990), se saxofonistou Frankem a automechanikem Petem prožijí jejich noirový horor na Lost Highway (1997) a při projížďce po Mulholland Drive (2001) nahlédnou do temného zákulisí hollywoodské továrny na sny.
Dramaturgové festivalu Jana Bébarová a Milan Hain se letos zaměřili také na italskou odezvu na noir. Uvedou italskou verzi slavného příběhu Jamese M. Caina Pošťák vždycky zvoní dvakrát, kterou pod názvem Posedlost (1943) jako svůj debut natočil Luchino Visconti.
„Uveden bude také u nás neznámý, vytříbený after-heist film Město se brání (1951) v režii Pietra Germiho, který se ve své pozdější kariéře proslavil jako oscarový komediální tvůrce. Součástí sekce budou i dva giallo filmy italských mistrů napětí Maria Bavy a Daria Argenta, kteří noirové inspirace přetransformovali do přiznaně pokleslých hororových thrillerů. Diváci se mohou těšit na hitchcockovskou Dívku, která věděla příliš mnoho (1963), považovanou za vůbec první giallo, a kultovní snímek Tmavě červená (1975), jemuž ve svém slasher hororu Halloween (1978) vzdal hold velký Argentův fanoušek, americký režisér John Carpenter,“ poznamenala Bébarová.
Československý noir s Vášáryovou
Československé snímky inspirované noirem zastoupí Kouzelný dům (1939) Otakara Vávry nebo Tam na konečné (1957) režisérské dvojice Ján Kadár a Elmar Klos.
Ponurou a bezvýchodnou atmosféru slovenského maloměsta během 2. světové války přiblíží snímek Vladimíra Bahny Náměstí svaté Alžběty (1965) v hlavní roli s Emílií Vášáryovou, která se Noir Film Festivalu osobně zúčastní jako jedna z jeho letošních patronek. Dalšími třemi patronkami festivalu budou herečky Klára Issová, Lenka Krobotová a Vilma Cibulková.