Hlavní obsah

Nesmrtelnou tetu moji rodiče sledují každý rok, říká herečka Barbora Bobuľová

7:26
7:26

Poslechněte si tento článek

Jako princezna Pavlínka se roku 1993 představila v pohádce Nesmrtelná teta. Dva roky nato se slovenská herečka Barbora Bobuľová přesunula do Itálie. Českým comebackem je pro ni snímek Nikdo mě nemá rád, který je právě v kinech. V rozhovoru se vrací k profesním začátkům i průlomu v nové domovině, kde natočila více než čtyřicet filmů. Ztvárnila třeba módní návrhářku Coco Chanel.

Foto: archiv Barbory Bobuľové

Herečka Barbora Bobuľová

Článek

Po skoro třech desetiletích jste se pracovně vrátila do vlasti. Jaké bylo vklouznutí zpět do slovenštiny?

Dobré, i když jsem se trochu bála. Už předtím jsem si chtěla občas zahrát ve slovenské produkci, ale dlouho jsem k tomu neměla odvahu.

Potřebovala jsem nejprve najít a zkonsolidovat svou hereckou identitu v Itálii, věnovat se kariéře hlavně tam a pracovat na tom, aby byla úroveň mé jazykové znalosti italštiny co nejvyšší.

Nedalo se sedět na dvou židlích současně, alespoň ne ze začátku. Herectví v jiné než mateřské řeči je totiž velmi křehké. Teď ale přišel ten správný moment.

Karel Heřmánek ml.: Na pitvání svých pocitů nemám čas

Osobnosti

Film Nikdo mě nemá rád otvírá problematiku jinakosti, která do kinematografie proniká čím dál víc. Vítáte tuto tematickou vlnu?

Ano. Svět se přirozeně vyvíjí, žádná společnost nezůstává na mrtvém bodě. Díky tomu se i ve filmu otevírají témata, která ještě donedávna byla tabu. Úkolem autorů je takové jevy zachytit a odrazit uměleckou formou.

Za snímkem stojí tvůrčí dvojice Petr Kazda a Tomáš Weinreb, jejichž debut se věnoval masové vražedkyni Olze Hepnarové. Neměla jste obavy, že bude podobně kontroverzní?

Vůbec ne, to by byl asi můj úplně poslední problém. Zvláštní témata a tvůrce se specifickým pohledem na svět jsem vždy vyhledávala.

Film o Olze Hepnarové se mi velmi líbil, tematiku zajímavě zpracoval. Kontroverze mě neodpuzuje, naopak mě přitahuje.

Trailer filmu Nikdo mě nemá rádVideo: Bontonfilm

Ztělesňujete matku hlavní postavy v podání vaší krajanky Rebeky Polákové. Zvláštní náhodou je, že režisér Roman Polák, hereččin otec, vás v polovině osmdesátých let poprvé postavil před kameru.

Je to tak. Když jsem se dozvěděla, že budu hrát Rebečinu maminku, napadlo mě, že je to asi osudová výzva. Na ni se nedalo říct ne, protože Rebeku si pamatuji úplně malinkou, ještě v kočárku. Její tatínek je mým jakýmsi hereckým Pygmalionem. Kromě filmu se postaral i o můj divadelní debut. Vděčím mu za mnohé.

Jak na něj z osmdesátých let, kdy jste se seznámili, vzpomínáte?

S herectvím jsem začala ve svých dvanácti letech, v roce 1986, kdy si mě Roman Polák vybral do televizního filmu Poľovačka na otca. Byla jsem dítě a herectví pro mě bylo nevinnou hrou. Ráda jsem se předváděla, byla jsem dost sebevědomá, což jsem po pubertě trochu ztratila.

Roman pro tu roli sháněl čtrnáctiletou dívku. Na konkurzu jsem se tvářila dospěle a zalhala jsem, že právě tolik let mi je. Bylo jasné, že mi moc nevěří, ale nejspíš ho přesvědčila má suverenita.

V hraní jsem pokračovala a po maturitě jsem se dostala na Vysokou školu múzických umění v Bratislavě. V prvním roce však přišla krize. Studium jsem chtěla vzdát, myslela jsem si, že herectví pro mě asi nebude to pravé.

Foto: Bontonfilm

Ve filmu Nikdo mě nemá rád si zahrála maminku hlavní hrdinky v podání Rebeky Polákové.

Co se stalo?

Přesně nevím, sešlo se toho víc. Přestěhovala jsem se z Martina do hlavního města a najednou jsem byla na všechno sama. Byl to šok. Odloučení od rodiny bylo těžké a do toho jsem měla odhalovat své emoce před spolužáky.

Překvapivé je, že o pár let později jste odjela do Itálie, kde jste nikoho neznala.

Vlastně je. Mezitím jsem chvíli žila i v Praze a New Yorku, kde jsem strávila necelý rok. Nakonec přišel Řím.

První vzlétnutí do velkého světa pro mě přitom bylo traumatické. Nějak jsem to ale překonala. Měla jsem hodně přísného otce, který mi nedovolil odejít z vysoké školy. I když jsem do Bratislavy pokaždé odjížděla v slzách, byl neústupný.

Foto: archiv Barbory Bobuľové

Barbora Bobuľová žije a pracuje od roku 1995 v Itálii.

Češi si vás z té doby nejvíce pamatují z Nesmrtelné tety. Brala jste ji jako mezník?

Myslím si, že ne. Vnímala jsem to pořád dost naivně. Ani se mi nechtělo na konkurz, který byl vypsaný u nás na konzervatoři. Všichni mi říkali, že bych to měla zkusit, že jsem princeznovský typ. Chodila jsem tenkrát s klukem, který měl auto. Nabídl mi, že mě do Prahy zaveze.

Přijeli jsme se zpožděním, konkurz zrovna končil. Zmínila jsem, že jsem přijela z Bratislavy, a oni: Tak pojďte rychle… Asi se nade mnou slitovali, vzali mě a konkurz jsem vyhrála.

Spoustu věcí jsem málem prošvihla. Musím poděkovat lidem kolem sebe, kteří mě povzbuzovali. Vždycky jsem potřebovala nakopnout.

Sára a Martin Donutilovi: Oba jsme Blíženci, několik osobností v jednom

Osobnosti

Kdy jste si tuto pohádku pustila naposledy?

Každé Vánoce trávím na Slovensku a kdykoli běží v televizi, rodiče si ji zapínají. Sama se na ni nedívám.

Jaké byly vaše začátky v nové domovině?

Má tamější první pracovní příležitost byla klišovitá postava Slovanky, která v Itálii skončí jako prostitutka a bezdomovkyně. Odrazovým můstkem pro mě byla až hlavní role ve filmu Princ z Homburgu režiséra Marka Bellocchia, se kterým jsme byli na festivalu v Cannes. Že mě obsadil, pro mě byla skvělá vizitka.

Vždycky jsem byla zvědavá na nové věci. Nikdy mě neuspokojovalo to, co už jsem měla. Itálie mi zněla exoticky, chtěla jsem to s ní risknout. Stále jsem si ale nechávala Slovensko jako zadní vrátka, kdyby to nevyšlo.

Foto: FilmStills.net, Profimedia.cz

V životopisném filmu Coco Chanel ztělesnila titulní módní návrhářku.

A ono to vyšlo. Natočila jste desítky filmů především italské, ale i francouzské nebo britské provenience. Který považujete za zásadní?

Vedle Prince z Homburgu je jím určitě také Svaté srdce. Získala jsem za něj ocenění Donatellův David, které je italskou obdobou Oscara. Posledním přelomovým filmem pro mě byl snímek Světlý zítřek v režii Nanniho Morettiho.

Je z vás asimilovaná Italka?

Nevím, to byste se musela zeptat Italů. Přejala jsem některé jejich zvyky, například polibky při vítání s cizími lidmi. Podání ruky mi dnes připadá až moc formální. Co se mi naopak na Italech nelíbí, to se snažím nedělat.

Co třeba?

Někdy jsou dost hluční a příliš dlouze vyprávějí.

Letos vás uvidíme také v dramatu Nevděčné bytosti režiséra Olma Omerzua. O jakou roli půjde?

Stejně jako v Nikdo mě nemá rád hraju matku hlavní hrdinky. Jde o mezigenerační příběh o tom, kam až rodiče dokážou zajít a co všechno udělat pro to, aby získali lásku svých dětí.

Marek Lambora: Celý život prince hrát nebudu

Film

Angelina Jolie pro Novinky: S Mariou Callas nás spojuje samota

Film
Související témata:
Barbora Bobuľová

Výběr článků

Načítám