Článek
Jak jste se dostala k námětu?
Přečetla jsem si článek v novinách. Takový ten z kategorie nekrologů, předčasná úmrtí. Našla jsem v něm bizarní, dramatický příběh shrnutý do pár vět, jež mě velmi zasáhly. Od začátku jsem vnímala, že je v něm víc linek. Jednak vztah ženy ke svému tělu napříč takovými extrémními prostředími, jako vrcholový sport a porno branže jsou, jednak onkologické oddělení. Co může být víc?
Všechna tahle prostředí nabízejí spoustu otázek na téma: jaký má člověk vztah ke svému tělu, jaký má vztah společnost k němu? Tím myslím, jak si společnost vaše tělo nárokuje, jak vás ostatní soudí. Další linka, která mě zaujala, byl vztah dvou sester, na ní můj film dost stojí. Andrea a Lucie obě skákaly do vody. Byly hodně spolu. Zároveň zažívaly typicky sesterský vztah, kde nechybí rivalita ani láska.
Další z linií vašeho filmu je také rozpad rodiny v momentě, kdy Andrea začala po zranění ve sportu točit porno.
Ano, to rozhodně. Lucie s tím nesouhlasila, stejně jako jejich táta. Naopak máma se k tomu postavila jinak. Andreu na konec podpořila. Chápala ji.
Z jakých pramenů jste při přípravě scénáře vycházela?
Zásadní pro mě byly rozhovory s Lucií. Společně se spoluscenáristkou Anetou Honzkovou jsme za ní vyrazily do Pardubic, kde žije. Natočily tam na diktafon hodiny a hodiny rozhovorů. Nic nezastírala, proto byly první verze scénáře velmi otevřené. Musím k tomu taky říct, že to vytěžení Lucie bylo tak intenzivní, že nám stačilo. S jejími rodiči jsme se už nepotkali. Nedělám dokument, měla jsem v sobě ještě před natáčením pocit, že nemusím s každým z rodiny mluvit zvlášť. Náš film tedy vychází z pohledu Lucie, Andreiny sestry.
Chápu dobře, že rodinu Andreina kariéra v pornu úplně rozbila?
Těch věcí tam bylo asi víc. Ale za rozvodem jejích rodičů zásadně stojí její vstup do porno průmyslu. Rodina se poté zásadně roztříštila, následně rozpadla. Neshodli se pak na ničem.
Jak dlouho jste snímek připravovala?
Dlouhé roky. Nemohla jsem sehnat peníze, přece jen jde o můj debut. Navíc natáčený v různých prostředích. Mimo jiné v bazénech, ve vilách, a to v devadesátých letech. Kdybych to měla nějak sečíst, přípravy filmu trvaly pět let.
Kolik snímek stojí?
Jsme na skromné hranici, zhruba na šestnácti, na sedmnácti miliónech. Což jsou obrovské prachy, jenže ve filmu zahučí. Platíte nejen herce, ale taky štáb, a ani ty zmíněné bazény nejsou vůbec levné. Jsem taky moc ráda, že do projektu vstoupili seriózní partneři, třeba Česká televize, že jsme ho zbytečně nemuseli bulvarizovat.
Ve filmu hrají i vrcholové sportovkyně, skokanky do vody. Kývly vám hned?
Vůbec jsem netušila, jak těžké bude je sehnat. Skoky do vody v našem regionu téměř vymizely. U nás tenhle sport vymřel. Podobné je to na Slovensku, kde už nemají ani skokanské věže. Hledala jsem tedy jinde.
Andrea Absolonová alias Lea De Mae
- Narodila se 26. prosince 1976 v Praze, zemřela 9. prosince 2004 tamtéž.
- Odmala se se sestrou Lucií věnovaly vrcholově sportu, dostaly se záhy do české reprezentace. Opakovaně se stala českou mistryní. Její specializací byly skoky z desetimetrové věže. Tvrdý trénink, dřina – nejdříve v Praze, pak v Pardubicích – vedly pravděpodobně ke zranění páteře. Andrea tak musela v roce 1996 kariéru pozastavit.
- V pornobranži začala pracovat koncem 90. let, celkem natočila 161 filmů. Před tím, než začala natáčet, fotila „lechtivé“ snímky s tím, že si vydělá na návrat ke sportu. I v pornu se přitom dostala na vrchol. Společně s dalšími Češkami - Sylvií Saint, Monicou Sweetheart a Daniellou Rush - vytvořily čtveřici nazývanou Dream Team.
- Zemřela na vzácnou rakovinu mozku, glioblastom.
Došla jsem až do Německa, do Maďarska, do Velké Británie. Jeli jsme na Ukrajinu. Všude jsem vrcholové sportovkyně přemlouvala, jestli si nechtějí zahrát ve filmu. Musely v něm hrát holky, které zvládnou trojitá salta, nejtěžší skoky. Bylo to náročné, ale podařilo se mi je přesvědčit, že má cenu z vrcholové přípravy si odskočit na natáčení. Nakonec nám kývly Němky.
Hlavní roli hraje pro změnu Slovenka, Natália Germáni. České herečky se vám nelíbily?
Ne, hledala jsem typ herečky, která má v sobě cílevědomost, tvrdost, až bych řekla kus „zvířete“. Natálie má v sobě až animálnost, která mi u Češek pro tuhle roli chyběla. Vypadá jako lvice. Navíc musela být schopná uhrát i scény, které jsou strašně těžké. Ty z onkologie, kdy ve 27 letech její postava umírá. Těch těžkých psychologických momentů je tam mnohem víc.
Její tělo zachycuje jeden život s vypjatými třemi částmi: vrcholový sport, porno průmysl a těžkou nemoc, která končí smrtí. Je film rozdělen na třetiny?
Téměř ano. I když ta poslední je spíš naznačená, je nejkratší. Nechtěli jsme vše dotáhnout do „konce“. První dvě části jsou rovnocenné.
Vím, že jste do filmu obsadila i skutečné pornoherce. Jak hodně sexuálně otevřené scény v něm necháte?
Podobné otázky zodpovídám často. Od začátku na ně odpovídám: netočím porno film. Explicitní scény v něm tedy nebudou. Zároveň jsem chtěla být pravdivá. K tomu explicitní, až surové scény patří. Herci museli jít s kůží na trh. Zároveň jsem na jeden den pozvala na natáčení skutečné porno herce. Na place tedy nebyla ústřední herečka Natália Germáni, ale lidé z porno branže. Udělali jsme tam záběry, které můžeme použít.
A použijete?
Všechny určitě ne. Přiznám se vám, že i pro mě to bylo dost tvrdé, šlo o hodně syrový zážitek pro všechny, kdo scény natáčeli.