Hlavní obsah

Náhoda, nebo kalkul? Tvůrce Šestého smyslu se brání obvinění ze zcizení filmového námětu

2:50
2:50

Poslechněte si tento článek

Kvůli údajnému plagiátorství stanul tento týden před soudem režisér M. Night Shyamalan. Podle režisérky Francesky Gregoriniové, jež na něj a jeho spolupracovníky podala žalobu, zkopíroval děj jejího snímku The Truth About Emanuel (Pravda o Emanuelovi) z roku 2013. Má se mu nápadně podobat zápletka seriálu Servant (2019–2023), u něhož Shyamalan působí coby výkonný producent.

Foto: ČTK

Režisér indického původu M. Night Shyamalan

Článek

Údajně vykradený snímek vypráví o pomatené matce, jež se po ztrátě dítěte citově upne na panenku, o níž se domnívá, že je živá. Leitmotiv seriálu obdobně spočívá v zármutku rodičů, kteří po smrti svého jediného syna podstupují terapii, při níž jim zesnulého potomka nahrazuje realisticky zhotovená hračka.

Zcizení námětu je podle Shyamalanových slov naprostým nedorozuměním, jak informoval web Variety.

„Toto obvinění představuje přesný opak toho, co dělám a co se snažím reprezentovat,“ hájil se filmař před soudem. Dodal, že dotyčný titul zhlédl teprve začátkem letošního ledna a veškerý jeho obsah vychází z jiných filmů než z jeho snímku.

RECENZE: Past na Shyamalana. Mistra napětí zrazuje lenivý scénář

Film

„Všichni se učíme od svých předchůdců, jakými byli Alfred Hitchcock nebo Stanley Kubrick,“ řekl tvůrce snímků Šestý smysl, Vyvolený nebo Znamení.

„Přitom ani ti nevynalezli kinematografii. Filmy podobné těm, jaké stvořili, tu byly už dávno před nimi.“

Proti nařčení se ohradil i obžalovaný scenárista Tony Basgallop. V minulém týdnu svědčil s tím, že prvotní myšlenka na děj seriálu přišla už v roce 2005 a při psaní dialogů měl vycházet z vlastních životních zážitků. Stejně jako Shyamalan tvrdí, že režisérčin film viděl poprvé až po podání žaloby.

Kvíz Hororové Týny: Jak dobře znáte filmy mistra napětí?

Kultura

Gregoriniová ve své výpovědi z poloviny ledna uvedla, že byla po prvním spatření traileru seriálu v šoku. Servant podle ní sebral srdce a kostru jejího filmu.

„Nemohla jsem uvěřit tomu, že mé dílo vzali a doslova ho předělali,“ poznamenala.

Režisérčina advokátka poukázala na to, že motiv s panenkou se ve scénáři seriálu objevil až v roce 2016, kdy se měl Basgallop potýkat s tvůrčí krizí a také finančními potížemi. Obě díla prý navíc mají značně podobnou vyprávěcí strukturu, kdy si postava matky uvědomí pravdu o svém dítěti takřka na konci děje.

Soudní proces má nadále pokračovat. Gregoriniová si od něj vedle svého vítězství slibuje i podporu jiných tvůrců v boji za autorská práva.

Dvakrát značka Shyamalan. Dcera mistra napětí režíruje Dakotu Fanningovou v hororu Strážci

Film

Vlny v nominacích na Oscary neuspěly. Vede Emilia Pérez

Film

Výběr článků

Načítám