Hlavní obsah

Mikuláš Černák je jeden z nás, říká jeho filmový představitel Milan Ondrík

6:57
6:57

Poslechněte si tento článek

Kvůli titulní roli ve filmech Miki a Černák režiséra Jakuba Kronera výrazně změnil svůj vzhled tím, že přibral na váze. Ztvárnění bosse slovenského podsvětí devadesátých let Mikuláše Černáka, jenž si za šest vražd a jednu objednávku vraždy odpykává doživotní trest, ale Milana Ondríka zasáhlo hlavně po psychické stránce, když se se zločincem osobně seznámil.

Foto: Petr Horník, Novinky

Slovenský herec Milan Ondrík

Článek

Oba snímky jste se štábem točili najednou. Vnímal jste mezi nimi přesto posun?

Bral jsem je jako jeden film, jako oblouk jednoho příběhu. Více než zachycená společensko-politická tragédie pro mě byla zásadnější ta rodinná. Myslím si, že samotný Mikuláš Černák to pociťoval stejně, ostatně mi to potvrdil. Nejtěžší pro něj bylo přiznat se ke zvěrstvům, která napáchal, před svými blízkými.

Trailer filmu ČernákVideo: CinemArt

Setkal jste se s jeho žijícími příbuznými?

Měl jsem hlavně možnost potkat se přímo s Černákem, které jsem využil. Třikrát jsem s ním měl hodinovou schůzku ve věznici v Leopoldově. Nešel jsem ho tam okopírovat, ale poznat jako člověka. Zjistit, jestli je jeden z nás, nebo je psychopat. Potvrdila se mi první varianta.

Když jsem po našem setkání nasedl do auta, všiml jsem si, jak se mi na volantu třese ruka. Uvědomil jsem si, že takhle je to daleko děsivější, než kdyby byl psychopat. Pokud je zdravě uvažující člověk schopný takových hrůzných činů, může je udělat kdokoli.

Pokračování příběhu mafiánského bosse Mikuláše Černáka míří do kin

Film

Mikuláš Černák se ve vašem podání jeví až sympaticky. Našli jste mezi sebou pojítka?

Hledám je v každé postavě, kterou představuji. Na začátku jsem si v případě Černáka myslel, že mě s ním nemůže pojit nic. Nakonec jsem ale několik podobností našel. Jsou to dětství na venkově, křesťanská výchova, přísní rodiče, práce na statku, v domě, zkušenost s vesnickými rvačkami…

Naše cesty se ale v určitém momentě rozdělují. Jsem šťastný, že můj osud je jiný a že ten jeho můžu jen hrát a hovořit o něm.

Foto: Peter W. Haas

Gregor Hološka, Milan Ondrík (uprostřed) a Gusztáv Dietz ve snímku Černák

V čem vidíte onen bod zlomu?

V jeho touze po lepším životě. Šel jsem na školu, pracoval jsem, abych si vydělal peníze, prostě nešel zkratkou jako Černák. Myslím si ale, že ani on a jeho spolupracovníci si na počátku nepředstavovali, kam až své úsilí dotáhnou.

Nahrávaly jim k tomu okolnosti. Některým vrcholným politikům dokonce jejich aktivity vyhovovaly. Brali to tak, že čistí systém od albánských nebo ruských skupin, které se snažily ovládnout slovenské podniky.

Někteří lidé tvrdí, že devadesátá léta jsou na Slovensku uzavřena tím, že je Černák za mřížemi. Jenže devadesátky, to nebyl jenom Černák. Občas se mě někdo ptá, zda by měl být propuštěný. Odpovídám, že problémem není on, ale další zločinci, kteří dodnes nejsou odsouzeni.

RECENZE: Film MIKI zaujme zejména na Slovensku

Film

Jak Černák reagoval na to, že o něm vznikají hrané filmy?

Spolupracoval na scénáři, což bylo super. Dostali jsme se takříkajíc do jeho kuchyně. Na Slovensku se hodně řešilo, že půjde o filmy natočené čistě z jeho pohledu. Tak to ale není.

Scenárista Miro Šifra ověřil všechna fakta. Dlouho mu trvalo přesvědčit Černáka, aby ve filmu byly zahrnuty i věci, o nichž nerad mluví. A ty se do něj dostaly.

Foto: CinemArt

Film Černák zachycuje i mafiánovo odsouzení na konci devadesátých let.

Které máte na mysli?

Myslím, že pro Černáka bylo nejobtížnější mluvit o kauze s hospodským (Miroslavem Vlčkem z Telgártu, který je od léta 1993 pohřešovaný, podle výpovědí byl svědkem Černákova hrdelního zločinu – pozn. red.)

V Česku vás diváci znají z filmů a televize, na Slovensku se ale více věnujete divadelnímu herectví. Jste na jevišti raději?

Vnímám to nastejno. V divadle mám možnost vyzkoušet si různé charaktery. Stále se držím toho, že mé postavy nemají žádné mantinely. Vycházím z kořene slova herectví, což je hra. Pořád si hraju. Nemám rád pohodlné postavy, vybírám si naopak ty nepohodlné.

Milan Ondrík

  • Herec se narodil 3. května 1980 v Dolném Kubíně na Slovensku.
  • Od roku 2011 je členem uměleckého souboru Činohry Slovenského národního divadla.
  • Ztvárnil tři desítky filmových a televizních úloh. Zahrál si například ve filmech Eva Nová, Stínohra, Úsvit nebo Ema a smrtihlav.
  • Za hlavní roli v dramatu Budiž světlo získal v roce 2019 ocenění na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary.
  • Se svou partnerkou, herečkou Zuzanou Moravcovou, má tři děti.

Prý jste se chtěl původně stát fotbalistou. Je to tak?

Také jsem jím byl, ale nedotáhl jsem to chválabohu moc daleko. Teď už bych měl po sportovní kariéře a pravděpodobně bych se živil jako trenér.

Herectví je pro muže skvělé v tom, že v něm může dozrávat do konce života. Nejzajímavější role většinou přicházejí až po padesátce. U hereček je to horší. Pokud už není mladá a obdivovaná, hned přeskočí do úlohy matky.

V jakém oboru jste se vyučil?

Vyučil jsem se uměleckým řezbářem. Řezbařina je má srdeční záležitost a podle mě také nejkrásnější české slovo. Věřím, že se k ní jednou vrátím. Mám doma dílnu, do které si chodím oddechnout.

Nesmrtelnou tetu moji rodiče sledují každý rok, říká herečka Barbora Bobuľová

Film

Po střední škole jste však zamířil na divadelní fakultu Vysoké školy múzických umění v Bratislavě, kde vás učila Zuzana Kronerová. Byla pro vás stěžejní kantorkou?

Ano, byla má hlavní pedagožka spolu s Peterem Mankoveckým. Herectví se ale nedá naučit. Můžete pouze dostat návod, jak o konkrétní postavě přemýšlet.

Jeden večer jdete po červeném koberci a tleskají vám, další nedokážete správně přečíst jedinou větu ve scénáři. O tom jsem se sám přesvědčil.

Foto: Petr Horník, Novinky

Slovenský herec Milan Ondrík se původně chtěl stát fotbalistou.

Co vás k herectví přivedlo?

Poslal jsem přihlášku na Vysokou školu výtvarných umění, ale nevzali mě. Šel jsem tedy na herectví. Už předtím jsem totiž recitoval a hrál v amatérském divadle. Byl jsem si jistý, že se po roce na výtvarná umění vrátím. Mezitím mě ale uchvátilo herectví, i když nebylo mým cílem. A já jsem u něj zůstal.

Věnujete se i takzvanému bare-nuckle boxingu, při němž zápasníci bojují v ringu bez rukavic. Je to kvůli přípravám na roli ve filmu Bojovník, který právě natáčíte?

Ne, zabýval jsem se jím už dříve kvůli natáčení filmu Stínohra režiséra Petera Bebjaka. Tenkrát mě nadchl, hostoval jsem pak na pár zápasech. Začaly mi chodit nabídky na účast v boxerských reality show, které jsem nepřijal. Podle mě jsou postavené hlavně na tlachání.

Přijal jsem ale pozvánku do organizace Králi ulice, která je více o gentlemanství, přitom v ringu samotném je to tam tvrdší.

Josef Trojan po Třech princeznách a Kafkovi piluje krasobruslení

Kultura

Zuzana Kronerová: Dlouho jsem si myslela, že mě kamera nikdy neobjeví

Film

Výběr článků

Načítám