Článek
„Cenu prezidenta MFF Karlovy Vary převezme na slavnostním zakončení 57. ročníku karlovarského festivalu herečka Daniela Kolářová,“ oznámil prezident akce Jiří Bartoška s tím, že u této příležitosti uvede festival film Kulový blesk.
„Tenhle titul si vybrala sama Daniela Kolářová. My to ostatně vždy oceněným nabízíme, aby si snímek vybrali,“ doplnil Jiří Bartoška.
Daniela Kolářová
- Před kamerou se poprvé objevila v adaptaci románu Vladimíra Párala Soukromá vichřice (r. Hynek Bočan, 1967).
- V roce 1969 se poprvé ve filmu setkává s Jaromírem Hanzlíkem – Slasti otce vlasti (r. Karel Steklý). V roce 1971 vytvořili manželský pár v sitcomu Taková normální rodinka (r. Jaroslav Dudek). Následují: muzikál Noc na Karlštejně (r. Zdeněk Podskalský, 1973), komedii Léto s kovbojem (r. Ivo Novák, 1976), v televizních filmech Otec nebo bratr a Dopis psaný španělsky (r. František Filip, 1978, 1980).
- V roce 1976 se setkává pracovně s hercem a scenáristou Zdeňkem Svěrákem. Manžele hráli v komedii Jiřího Menzela Na samotě u lesa (1976), v roce 1978 vytvořila po boku Josefa Abrháma jednu z hlavních rolí ve Svěrákově a Smoljakově komedii Kulový blesk (r. Ladislav Smoljak, Zdeněk Podskalský). Manželskou dvojici se Svěrákem si zopakovali ještě dvakrát ve filmech Jana Svěráka Vratné lahve (2007) a Betlémské světlo (2022).
- V roce 2009 získala Českého lva za nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli v dramatu Jana Hřebejka Kawasakiho růže.
- Za výkon v inscenaci U cíle v Divadle Komedie Praha získala Cenu Alfréda Radoka 2004. Nyní ji můžeme vidět ve hrách Studia Dva, Vršovického divadla MANA nebo ve Viole.
- Hrála v úspěšných seriálech: Nemocnice na kraji města, My všichni školou povinní, Život je ples, Život a doba soudce A. K., Ulice, Sestřičky Modrý kód, aktuálně Zlatá labuť.
MFF KV připomene i tvorbu japonského režiséra Jasuzo Masumury (1924–1986). Osobitý filmař, z jehož rozsáhlé tvorby festival uvede jedenáct snímků, proslul sebevědomým bořením hranic mezi uměním a komercí. Dokázal, že mainstreamová kinematografie může být stejně odvážná a politická jako její artový protějšek.
„57. MFF KV představí rovněž kolekci íránských filmů z posledních čtyř let dokumentující výbušnou kreativitu navzdory komplikovaným životním i tvůrčím podmínkám,“ uvedl dále umělecký ředitel akce Karel Och.
Devítka převážně mladých tvůrců navazuje na předcházející generace filmařů, ovšem prostřednictvím hlasů naléhavých, utajených i rozhořčených hledá originální způsob vyjádření se k aktuálnímu dění ve společnosti.
Každý den odvahu
V rámci dlouholetého projektu premiér digitálně restaurovaných kopií nejvýznamnějších děl české kinematografie uvede karlovarský festival oceňovaný snímek Evalda Schorma Každý den odvahu.
Jeho celovečerní debut z roku 1964 patří k zásadním titulům československé nové vlny. Snímek podle scénáře Antonína Máši zcela nový způsobem nahlíží na morální krizi, jíž procházela generace lidí v období společenských změn, které nastaly po odsouzení stalinského kultu osobnosti.
Prásknutí bičem
Autorem vizuálu MFF KV bude i letos Studio Najbrt, konkrétně Jakub Spurný a Aleš Najbrt.
„Po loňském ilustrovaném plakátu se vizuál 57. Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary skládá ze čtyř barevných čar rozehrávajících experimentální hru s čitelností a pohybem číslice 57. To nám umožní mnoho dalších statických i animovaných variací. Švihnutí bičem a začínáme!“ charakterizovali vizuál autoři.
Nové memorandum
„Chceme tady prezentovat jeden důležitý krok. Na základě jednání jsme se rozhodli pokračovat ve spolupráci ministerstva kultury a festivalu. Memorandum bude podepsáno na tři roky. A jeho součástí bude částka 35 miliónů korun,“ uvedl ministr kultury Martin Baxa s tím, že MFF KV patří k nejprestižnějším světovým akcím svého druhu.