Hlavní obsah

Lukáš Vaculík a Šárka Krausová: Vyšehrad Dvje? Zlepší vám den

19:20
19:20

Poslechněte si tento článek

Patří k výrazným hereckým tvářím své generace. Před kamerou se ale sešli poprvé. Šanci jim dali tvůrci filmu Vyšehrad Dvje. V soukromí se přitom Šárka Krausová a Lukáš Vaculík znají, jak se říkává, odjakživa. Ona je jeho neteř, on její strýc. A na rozhovoru je to znát. Jen ten fotbal jim tu shodu tak trochu kazí.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Neteř a strýc, oba herci, Šárka Krausová (Vaculíková) a Lukáš Vaculík

Článek

Platí tvrzení, že Vyšehrad Dvje je vaše první setkání před kamerou?

Šárka Krausová: Ano, měli jsme spolu i několik scén, viď?

Lukáš Vaculík: Ano.

Film vstoupil právě do kin. Znáte se dokonale. Vy jste jednou, paní Krausová, říkala, že by vám to mohlo při natáčení se strýcem i vadit, že by vám viděl tzv. do kuchyně. Viděl?

Lukáš Vaculík: Já už u ní v kuchyni byl, mnohokrát.

Šárka Krausová: Jakub Štáfek (režisér i Lavi - pozn. red.) mi to připravil jako překvapení. Na jedné ze čtených zkoušek se mě zeptal, jestli vím, kdo bude hrát jednu z hlavních rolí.

Tipla jste to správně?

Šárka Krausová: Ne, já jsem ani nemohla uvěřit tomu, že to bude strejda, že jim kývl.

Lukáš Vaculík: Já jsem tomu taky nevěřil… Stalo se to hlavně proto, že Vyšehrad dělají strašně milí lidé. Když došlo na rozhodování, věděl jsem, že mi nebude vadit s nimi trávit x natáčecích dnů.

Předtím než jsem souhlasil, jsem se taky podíval na jedničku, kde jsem Šárce viděl do „kuchyně“, aspoň trošku. Vyšehrad jedna mě bavil. Zjistil jsem, že máme s kluky podobný styl humoru, vyhovuje nám ten černý.

Trailer filmu Vyšehrad DvjeVideo: Bioscop

Říkali vám, že jste byli byl jejich první volba pro obsazení role?

Lukáš Vaculík: Vůbec nevím, kolikátá jsem byl volba. Možná že jim to odmítlo deset lidí a pak byli rádi, že to vůbec někdo vzal. Ale to mi bylo úplně jedno.

K filmu vedle něj ale patří a patřil fotbal. Jste jeho fanoušci?

Šárka Krausová: Já vůbec…

Lukáš Vaculík: … Šárka hraje dobře, teda ale hlavně rukama.

Šárka Krausová: … Já tomu vůbec nerozumím. Ale ty jsi sportovní fanoušek, ne?

Lukáš Vaculík: Ano, fandím Spartě.

Stejně jako Lavi. Vy jako jeho seriálová/filmová žena neumíte ani pravidla fotbalu?

Šárka Krausová: Ani nevím, co je offside, backside. Existuje to?

Lukáš Vaculík: No, s tím backsidem jsi mimo…

Ale to, paní Krausová, neznamená, že neumíte kopnout do míče.

Šárka Krausová: Jenže já opravdu neumím kopnout do míče, obecně špatně mířím na věci.

Lukáš Vaculík: Jednou byla požádána, aby udělala čestný výkop, a když už se začalo stmívat a pořád se nemohla trefit do míče, řekli: Že by teda kopnul někdo jiný?

Šárka Krausová: Nesmíte mu všechno věřit… A mě do Vyšehradu kvůli fotbalu neobsadili.

To vím, jste za krásku. Během natáčení jste se ale s míčem potkala, ne?

Lukáš Vaculík: Omylem, trefili jsme ji v jednom záběru do hlavy, když pila kávu.

Šárka Krausová: Nevěřte mu. S míčem jsem se před kamerou nesetkala…

Prozradíme, pane Vaculíku, že hrajete trenéra FK Smrkov. Křičíte na hráče často?

Lukáš Vaculík: Nekřičím, nenadávám. Ani v životě. Jsem poměrně klidný člověk. Ani za volantem se nějak moc nerozčiluju. Sice si zanadávám, ale hlas nezvyšuju. Bylo by to i zbytečné. Stejně by mě dotyční neslyšeli.

A dokážete si představit být trenér jakéhokoli týmu?

Šárka Krausová: Já ano, Lukáši. Vzpomínám si na to, jaks učil Lukáška (syna - pozn. red.) plavat. Jsi dobrý učitel, o tom nepochybuj.

Lukáš Vaculík: No, nevím. Když mi je cosi jasné, dost nechápu, proč jiným ne. Napadají mě situace z divadelních zkoušek. Tam se stává, že vy víte, o co jde, a vnímáte, že ten druhý je mimo. Říkáte si: do prd…, jak to, že nechápe, co máme hrát? Ale možná si to samé říká on o vás. Proto by mě nebavilo trénovat. Bál bych se, že bych tyhle situace stále řešil.

Foto: Bioscop

Šárka Krausová a Vyšehrad Dvje

Ještě vás, paní Krausová, vrátím k Jakubu Štáfkovi. Kde jste se potkali?

Šárka Krausová: Asi v Ulici… To jsem samozřejmě ještě netušila, že má režisérské ambice a jednou mi dá tuhle hezkou, excentrickou roli, Lucii Mizinovou.

Mohu o ní říci, že je pipina?

Šárka Krausová: Jestli z ní máte tenhle pocit, tak ji hraju dobře. K tomu dodám, že než jsem se propracovala k filmu, existoval seriál. Kluci mě původně oslovili na něj. V procesu natáčení se moje postava měnila, přitvrzovala, dostávala víc prostoru. Až jsem koukala, kam se posouvám/e. Někdy jsem si říkala: Ty kráso, to je hustý. Ale už jsem v tom byla.

Z dvojky ještě prozradíme, že Lucie miluje tanec, choreografii. Zálibu s ní sdílíte, že?

Šárka Krausová: Tohle máme společné, obě rády tančíme. A ta zmíněná choreografie? Na ni jsem se moc těšila. Jsem vždycky ráda, když se musím cokoli kvůli natáčení naučit. Tady jsem absolvovala i choreografické zkoušky. Jinde jsem se učila řídit loď… Jen tady nastal „zádrhel“.

Povídejte.

Šárka Krausová: Jak jsem se strašně těšila, všichni jsme věděli, že je to důležitá scéna, hodně jsme se na ni připravovali, měli jsme mnoho zkoušek, nějak nám osud nepřál… Hele, Lukáši, já tě skoro nepustím ke slovu.

Lukáš Vaculík: Jsem na to zvyklý. Rád mlčím. Povídej dál.

Šárka Krausová: Já jsem před natáčením choreografie dostala střevní chřipku. Takže jsem točila ve stavu, kdy jsem už asi tři dny nejedla. Byla jsem jenom na coca-cole a na Kulíšku…

Lukáš Vaculík: A na záchodě.

Promiňte, co je to Kulíšek?

Šárka Krausová: Minerální roztok pro kojence. Přišlo mi to až vtipné. U nejtěžších věcí si většinou říkáte, že se jich bojíte, ale dáte je, když budete v pohodě. No a já jsem byla ve fázi, že jsem byla ráda, že jsem přišla na plac a stála na nohou. Až jsem žasla, jak je tělo schopné dělat „zázraky“, v mém případě tančit. Vymáčkne ze sebe neuvěřitelnou energii.

Přesuneme se od filmu, natáčení, s dovolením do divadla. Ve vinohradském, které je vaší domovskou scénou, jste spíš za herečku dramatických rolí.

Šárka Krausová: Mým hereckým snem je, asi to má tak každý herec, je být všestranná, zkrátka umět zahrát cokoli. A když před lety přišla nabídka z vinohradského, zaskočila mě. Byla bych blázen, kdybych ji nevzala. Navíc to byla Líza z Pygmalionu, snová role. Po ní mi nabídli angažmá.

Vy, pane Vaculíku, jste naopak roky na volné noze, hráváte i v divadle komedie.

Lukáš Vaculík: Ano, jezdívám s partou, s Divadelní společností Háta. Je plná bezvadných lidí, s nimiž mě baví být. Já to takhle v životě mám. Často mě zajímá víc to, s kým budu hrát, s kým budu trávit čas, než co budeme hrát.

Šárka Krausová: Ale máš za sebou hodně stálých angažmá, ne?

Lukáš Vaculík: Odbyl jsem si jich dost. Myslím si, že na začátku kariéry je dobré se obouchat. Vidím rád, že se vrací doba, kdy to mladí cítí podobně. Chtějí víc pochopit profesi, naučit se ji. Už nechtějí jenom hlavně točit, vydělávat peníze v seriálech. I když i to chápu, musejí se uživit. Ono se tím dá – kupodivu – (u)živit. Pokud nejste ve vinohradském.

Šárka Krausová: No, co na to říct…

Lukáš Vaculík: Neříkám to proto, abych útočil na vinohradské. V podobně velkých divadlech jsou ale platy vážně nízké. Na volné noze si vyděláte víc, většinou. Není to sice tak, že byste měl/a přehršle peněz, ale zároveň vás nic nenutí točit osm filmů za rok a čtyři seriály.

Foto: archív Terezy Herzové Pokorné

Lásky mezi kapkami deště (1977), Tereza Herz Pokorná a Lukáš Vaculík

Probrali jsme divadlo, ale já jsem narazila, že vaše babička, maminka, Vlasta Šobová-Vaculíková, byla zpěvačka. Umíte zpívat?

Šárka Krausová: Já umím zpívat. Ale jak je na tom Lukáš? To si poslechněte.

Lukáš Vaculík: Máti strašně chtěla, abych zpíval. Dokonce mně domluvila hodiny u vážené, vyhlášené paní profesorky. Tak jsem k ní přišel, začal zpívat, ona nechápala, co ze mě leze. Na konci hodiny jsem uslyšel větu: No vidíš, teď ti to začalo trochu znít. V tu chvíli se mi snad překrvila hlava nebo co, omdlel jsem.

Probral jsem se na zemi. Paní profesorka na mně klečela a řekla: Dělej, vstávej, ty jsi tady upadl jako špalek. Nějak jsem si spojil její předchozí chválu s tím, jak jsem sebou sekl, a došel k závěru, že když to dobré zpívání u mě obnáší to, že bych byl furt v bezvědomí, že to pro mě není.

Maminka to taky pochopila hned?

Lukáš Vaculík: Ano, dokonce používala věty: Prosím tě, nezpívej. Což byl velký úspěch, že pochopila, že tady její ambice nenaplním.

Jen na konzervatoř se dělají přijímací zkoušky i ze zpěvu. To jste dal bez omdlení?

Lukáš Vaculík: U přijímaček spíš hrozilo, že omdlí komise. Vzali mě, to bylo pro mě tehdy to hlavní. A co jsem zpíval? Bylo to cosi úplně triviálního. Možná Prší, prší, jen se leje? Jenže já jsem i tak v půlce zapomněl text…

Vy jste v rodině divadelníků vyrůstala. Dalo se vůbec tomu povolání vyhnout?

Šárka Krausová: Asi jo, jenže já herectví milovala. Vyrůstala jsem mezi Sklepáky. Chodila se na ně dívat, obdivovala je. K tomu se přidalo mé vnitřní nadšení. Geny jsou geny, ale kdybych neměla tu obrovskou vnitřní touhu, zápal, nemohla bych dělat herectví. Nezůstala bych u něj.

Vidím to na dětech u nás na statku. Všechny vyrůstají mezi koňmi, ale už se přesně rýsuje, pro co má každé z nich vnitřní nadšení. A může je to táhnout i úplně jinam. Ostatně můj manžel, švagr jsou herci (Ondřej a Martin Krausovi - pozn. red.), přitom vyrostli na statku, kde pro herectví nebyl žádný předpoklad.

Lukáš Vaculík: Dodám k tomu, že zpočátku vůbec nevíte, co profese obnáší. Je to asi výhoda. V případě koní ten náraz přijde rozhodně dříve. Děcka na statku vidí/vědí, že ráno v pět hodin musí někdo vstát, jít do stáje se o ty koně postarat a že se kolem hodně naběhá. U herectví si všichni zpočátku myslí, že se stanou slavnými s prstem v nose… Já to měl zrovna tak.

Pane Vaculíku, vyrůstal jste v rodině architekta a zpěvačky. Vás herectví lákalo odmala?

Lukáš Vaculík: Ani ne. Začalo to o prázdninách, na naší chatě na Slapech. Bylo mi čtrnáct, když u nás točil Karel Kachyňa. Tuším, že to bylo drama Smrt mouchy s Janou Krausovou. Ten proces mě úplně fascinoval. Byl jsem se štábem nejdřív pár hodin, pak jsem s nimi strávil čtyři noci.

Kachyňa ke konci natáčení přišel za mojí mámou a řekl jí, že jí děkuje za trpělivost a taky to, že je vidět, že mě film baví. Poradil jí, abych se přihlásil do dramatického kroužku. Tak sem pak začal chodit do jednoho na Smíchov.

A ten vás připravil na konzervatoř, předpokládám.

Lukáš Vaculík: Ne, chodil jsem jinam. V dramaťáku jsem ani neřekl, že tam jdu. Tam se to dozvěděli až po přijímačkách, načež mě paní učitelka donutila, abych jim přehrál to, co komisi.

Šárka Krausová: Ježišmarjá, to jsi vážně musel? Chudáku.

Vaše kariéra trvá desítky let. S panem Kachyňou jste se opakovaně sešel pracovně. Kdybyste mi měl porovnat natáčení tehdy a teď, jak hodně je to jiné?

Lukáš Vaculík: To je úplně jiný svět. A v čem je teď a tehdy jiné? Hlavně v tom, že nyní jede vše rychle, tehdy byl (téměř) na vše čas. V současnosti vám technika umožňuje natočit neomezené množství materiálu, jenže i kvůli tomu točí skoro každý. Dříve byl materiál velmi drahý, muselo se přemýšlet nad tím, co točíte. Režiséři byli ve velké vážnosti. Třeba právě pan Kachyňa byl neuvěřitelná persona. Kdyby vám dal pokyn: Skoč z okna, ještě si řeknete: Jasně, skvělý nápad.

Šárka Krausová: Luky, zkoušeli jste hodně scény předtím, než jste dělali ostré klapky?

Lukáš Vaculík: Jasně. Při natáčení byl nejdražší materiál, na který se točilo, jak jsem říkal. Každý režisér ho měl přesně přidělený. I proto bylo vše domyšleno do detailů.

Ty zmíněné zkoušky před natáčením byly hodně podrobné?

Lukáš Vaculík: Byly precizní. Bylo v zájmu všech, aby se scény nemusely točit víckrát. Počítalo se i s dalšími chybami typu: Záběr byl rozmazaný, někdo se přeřekl… Když se cokoli jelo čtyřikrát pětkrát, znamenalo to, že další scény musejí vyjít na první záběr. Mám pocit, že všichni byli daleko líp na práci připravení než nyní. A to zas mluvím obecně. Navíc u Kachyni to bylo ještě jiné v tom, že vystudoval fotografii.

Jak tohle souvisí s filmem, natáčením?

Lukáš Vaculík: Film díky dokonalé paměti, vizualizaci „viděl“ v obrazech dříve, než ho udělal. Pamatuju si na to, jak stál u kamery, nedíval se do ní a řekl: Nech Lukášovi víc prostoru nad hlavou, tolik to neřež

Podle postavení kamery a velikosti objektivu přesně věděl, co kamera asi „vidí“, aniž by se jí podíval. Byl výjimečný, stejně jako jeho filmy. Mám hodně rád film Lásky mezi kapkami deště (1979). Natáčel jsem ho v sedmnácti.

Foto: Gangbang production

Jakub Štáfek jako fotbalista Lavi ve filmu Vyšehrad Dvje

Jak dlouho se tehdy točilo?

Lukáš Vaculík: To je další věc, která je jiná. Tehdy vznikal film za čtyřicet pětačtyřicet dnů. Takhle mohli v poslední době točit snad jen Jirka Mádl Vlny, pak Václav Marhoul Nabarvené ptáče. Zbylé projekty vzniknou klidně za patnáct dnů, což je masakr.

Když jsem byla prvně, kdysi dávno, na natáčení, překvapilo mě, že se později vše znovu namlouvá ve studiu. To bylo i dříve?

Lukáš Vaculík: Ano, dříve se postsynchrony dělaly kompletně na celý film. Ale ještě víc mě zprvu překvapilo, že trvalo týden, než se zkontrolovalo to, co se natočilo. Materiál se musel nejdříve vyvolat.

Co se stalo, když se lokace opustila a něco chybělo?

Lukáš Vaculík: Nic, nedalo se s tím už nic dělat. A jsme zase u té pečlivosti, profesionality, které se musely s natáčením skloubit. I atmosféra tam byla úplně jiná, což se odráželo vždy i v tom, kdo film dělal. Nedokážu si představit, že bych s panem Kachyňou na place nějak výrazně blbnul. No, zkusit bych to asi mohl, ale koukal by na mě jako na blbce. Tím neříkám, že nebyl vtipný. Naopak, smysl pro humor měl, jen jsem ho bral jako svého otce, měl jsem k němu velký respekt.

Vy jste, paní Krausová, už tohle nezažila. Litujete toho?

Šárka Krausová: Já podobné věci moc ráda poslouchám. Připadají mi jak z pohádky. Vím, že bych je chtěla zažít. Je to o hloubce naší práce, kterou zažíváte většinou v divadle. Máte čas na zkoušení, jsou generálky, premiéra, následně se představení hraje, čímž si sedá.

Lukáš Vaculík: Teď se vše točí na digitální kameru. Na nic není čas, denní program je tak našlapaný, že skoro nedýcháte. Mám pocit, že přichází doba, kdy některé herce přestane bavit točit. Už to leckdy není nic příjemného. Má to jenom negativa. Je to steeplechase. Pořád se cosi řeší. V klidu sednout se dá až na dotočné.

Šárka Krausová: Já už jsem na to zvyklá, protože dělám seriály. Je pravda, že se před natáčením moc nedozvíte, co si režisér myslí o vaší postavě, jak má vypadat, kam má směřovat…

Musíte si vše najít sám/sama. I proto jsme oba byli vděční za Vyšehrad, kde to měli Kuba a spol. nastavené poctivě. Věděli, co chtějí. Vložili do toho energii, úsilí, měli peníze. Byly tam ty zmíněné čtené zkoušky. Věděli jsme, co hrát. Hezky se o nás starali i mimo záběry, což také není samozřejmost.

Pane Vaculíku, vaším posledním seriálem je Noční operatér. Za kolik dnů se natočil?

Lukáš Vaculík: Ani nevím. Ani zdaleka všechny natáčecí dny. Zrychluje se všechno, předpokládám, že tenhle projekt nebyl výjimka.

Šárka Krausová: Pamatuju dobu, kdy jsme točili díl dvanáct čtrnáct dnů. Teď deset, osm…

A zase k filmu. Vyšehrad Dvje je v kinech. Koho byste na něj pozvali?

Šárka Krausová: Všechny. Jsem občas až překvapená, jak široké obecenstvo i generačně si projekt našel. Říkají mi, jak jim pokaždé zlepší náladu, že milují jeho černý humor na hraně.

Vzpomínám si, jak jsem na premiéru jedničky pozvala maminku. Ona si to vydobyla, ač jsem ji varovala, že z některých scén nemusí být nadšená. A stejně byla. Říkala, že to je moc vtipné a že jsem se jí líbila… Tak přijde i na dvojku.

Lukáš Vaculík: Pozval bych každého, kdo si bude chtít ten den filmem zlepšit náladu.

Produkce mi říkala, že se chystá trojka. Šli byste do ní?

Šárka Krausová: Já jo.

Lukáš Vaculík: Myslím, že trojka se bude chystat až podle toho, jak dopadne v kinech dvojka. Pokud u diváků zaboduje, trojka je logická.

Výběr článků

Načítám