Článek
Trojice herců se v originálním snímku, pod nímž jsou podepsáni režiséři Daniel Myrick a Eduardo Sánchez, vydávala za studenty, kteří vyrazili do hlubokých lesů v americkém Marylandu natočit dokument o mytické čarodějnici z Blair.
Všichni přitom domněle zmizeli a rok poté se našlo pouze jejich filmařské vybavení včetně kamery s pořízeným záznamem.
S rozpočtem zhruba 200 tisíc dolarů (s přihlédnutím k inflaci dnes asi 375 tisíc dolarů, v přepočtu necelých devět milionů korun) film celosvětově vydělal neuvěřitelných 249 milionů dolarů čili takřka šest miliard korun.
Stál přitom na improvizaci herců, kteří během týdenního natáčení neměli pevně daný scénář a i při následné marketingové kampani vystupovali pod svými skutečnými jmény, aby diváky přesvědčili o údajné autenticitě snímku.
Hororová Týna
- Jmenuji se Týna a horory miluji od útlého dětství, kdy mi je mí přísní rodiče odpírali.
- První hororový film, který jsem viděla, byl americký remake slavného japonského Kruhu z roku 2002 s Naomi Wattsovou v hlavní roli. Bylo mi šest let a černovlasá holčička Samara vylézající z televizoru mi nedala spát.
- Mezi mé nejoblíbenější a subjektivně nejlepší horory patří Paranormal Activity (2007), Rosemary má děťátko (1968), Twin Peaks: Ohni, se mnou pojď (1992), Sinister (2012) a Nepřivolávej nic zlého (2022).
Pojetí filmu a jeho propagace, kdy se namísto plakátů zveřejňovaly fotky pohřešovaných dokumentaristů, způsobily ve svém žánru malou revoluci. Přestože Záhada Blair Witch není historicky prvním found footage hororem, platí za dílo, jež tento styl proslavilo a vyšlapalo cestu dalším úspěšným snímkům jako Paranormal Activity nebo REC.
„Jsem velice hrdý na náš malý punkový film a zbožňuji fanoušky, kteří udržují jeho plamen. V tuto chvíli je to ale pětadvacet let neúcty od lidí, kteří shrábli lví podíl na ziscích z naší práce, což mi připadá odporné a beztřídní,“ napsal ve svém facebookovém příspěvku Joshua Leonard s narážkou na Lionsgate, v doslovném překladu znamenající lví bránu. Nelibě nesou fakt, že dotyčné studio do klipu oznamujícího novou Blair Witch zahrnulo záběry z originálu.
Peněžní náhrady i „smysluplné konzultace“
Studio Lionsgate původní devadesátkový film neprodukovalo ani nedistribuovalo do kin, nicméně jej v roce 2003 odkoupilo od distributora Artisan Entertainment. Herecké trio si po něm nyní nárokuje finanční kompenzaci za svou práci, z níž dnes studio těží. Podle Leonarda dostal každý z herců nad rámec tehdejšího honoráře ve výši jednoho tisíce dolarů ještě tři sta tisíc dolarů za svůj podíl na filmu.
Po Lionsgate v otevřeném dopise požadují zpětné a případně i dodatečné platby, které mají být rovné částce, již by jim poskytly americké herecké odbory SAG-AFTRA, kdyby měli herci v době natáčení v roce 1997 patřičné odbory či právní zastoupení.
GOING PUBLIC w/this and would appreciate the amplification! So, this is MY face on a press release for a film being...
Posted by Joshua Leonard on Thursday, April 11, 2024
Domáhají se také „smysluplných konzultací“ na jakýchkoli budoucích projektech pod hlavičkou Blair Witch, ať už by šlo o celovečerní pokračování, počítačovou nebo třeba únikovou hru, v nichž by se jména Leonard, Williams a Donahueová opět využila pro účely propagace.
Mluvčí společnosti Lionsgate jejich písemné vyjádření zatím nekomentoval. Na stranu umělců se postavili původní tvůrci Myrick a Sánchez. Ti sice respektují vlastnické právo studia, zároveň však poukazují na neoddiskutovatelný přínos herců, bez nichž by se Záhada Blair Witch nestala popkulturním fenoménem.