Článek
Mohanův hororový debut se odehrává v prastarém italském klášteře, který navzdory své půvabnosti skrývá hrůzné tajemství. To v podstatě vyzrazuje už název snímku odkazující na neposkvrněné početí Panny Marie.
Sweeneyová představuje mladou americkou jeptišku Cecilii, jež na evropské půdě hledá klid a nový začátek. Zanedlouho po příjezdu ji potká zázrak v podobě otěhotnění bez pohlavního styku. Zdánlivě nevysvětlitelný jev nicméně není tak nevinný, jak se protagonistce snaží namluvit církevní řád.
Šestadvacetiletá herečka se konkurzu pro tuto úlohu účastnila už před desetiletím ještě coby středoškolačka. Její hrdinka tehdy ve scénáři nefigurovala jako řeholnice, ale studentka na internátu.
RECENZE Hororové Týny: Hlasy mrtvých promlouvá čarodějnice skoro jako deepfake podvodníci
„Až po letech jsme přišli na to, čím by film opravdu měl být,“ poznamenal pro magazín Variety scenárista Andrew Lobel.
„Začali jsme čerpat z jiné studnice filmů, prozkoumávali klasické nunsploitation tituly, a najednou jsme věděli, že tím by se náš snímek v jádru měl stát.“
Horor První znamení: Přichází satan! rozklíčuje zrod zla
Shodou okolností se Sweeneyová, jež mezitím zazářila v seriálech Příběh služebnice i Euforie, chtěla vedle herectví věnovat také produkci. Od svých fanoušků navíc často slýchala, že by se hodila do hororu.
Vzpomněla si právě na zajímavý scénář Neposkvrněné, na niž kdysi absolvovala casting. Zavolala proto Lobelovi, jestli by jej nechtěl oživit.
Hororová Týna
- Jmenuji se Týna a horory miluji od útlého dětství, kdy mi je mí přísní rodiče odpírali.
- První hororový film, který jsem viděla, byl americký remake slavného japonského Kruhu z roku 2002 s Naomi Wattsovou v hlavní roli. Bylo mi šest let a černovlasá holčička Samara vylézající z televizoru mi nedala spát.
- Mezi mé nejoblíbenější a subjektivně nejlepší horory patří Paranormal Activity (2007), Rosemary má děťátko (1968), Twin Peaks: Ohni, se mnou pojď (1992), Sinister (2012) a Nepřivolávej nic zlého (2022).
„Když pak upravený scénář poslala i mně, byl jsem v šoku,“ přiznal Mohan na konto mnoha nově napsaných zvratů včetně naprosté proměny ústředního charakteru, na něž se scenáristou nakonec přistoupili.
Režisérovým záměrem podle jeho vyjádření v rozhovoru pro Variety bylo natočit co možná nejodvážnější film, který se divákům dostane pod kůži a na němž se nepodepíše zub času. S Lobelem je podnítily především počiny takzvané americké nové vlny, jež opanovala Hollywood od konce šedesátých do raných osmdesátých let.
Zásadními zdroji inspirace pro ně byly filmy Rosemary má děťátko (1968) a Teď se nedívej (1973), které spojují vizuální eleganci s podprahovým napětím. „Tolik znepokojivé obrazy, které dnešní filmy doposud nepřekonaly, najdeme třeba i ve Vymítači ďábla,“ doplnil Mohan.
Od Sweeneyové i dalších spolupracujících producentů se přitom nechal postrčit k tomu vytvořit zároveň komerční záležitost.
„Chtěli jsme všechny ty znepokojivé věci vyvážit něčím, co působí víc jako popcornový film,“ upřesnil.
Podle herečky však rozhodně nejde o aspiranta na Oscara a publikum by snímek nemělo brát tak vážně. „Pohybovat se v hororovém žánru je zábava, protože v něm nepanují žádná omezení ani hranice,“ uzavřela Sweeneyová.
RECENZE Hororové Týny: Neviditelné zlo je halucinogenní pohádka o zlobivém méďovi
Může se vám hodit na Firmy.cz: Kina