Článek
Johana chce pryč z rodného maloměsta. Po maturitě se chystá studovat vysokou školu. Je ale postavena před rozhodnutí, zda odejít z domova studovat, nebo zůstat a pomáhat.
Filmová výpověď o povaze sourozenecké lásky staví pro jednou na první místo tu, která vždy byla „ta druhá“.
Dokumentární film přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami. Jako svůj celovečerní debut jej natočila režisérka Marie-Magdalena Kochová, pro kterou je téma filmu obzvlášť silné i díky osobní zkušenosti.
RECENZE: Anora má originální nápad, vynikající obsazení i přesné tempo

Skleněnými dětmi jsou označovány ty, které vyrůstají se sourozencem, jenž má speciální potřeby, a které jsou tak rodinou, byť nezáměrně, upozaďované.
Všichni se tak nějak dívají skrze ně, jejich problémy jsou považovány za ty méně důležité, a často je od nich očekávána i pomoc s péčí.

Z filmu Ta druhá
Režisérka svůj film představila loni na festivalu v Karlových Varech, kde při debatě s diváky prozradila, že ona sama je skleněným dítětem. Ve filmu ovšem sledovala Johaninu rodinu. „Moc si vážím jejich důvěry a toho, jak mě mezi sebe přijali,“ uvedla Kochová. Dodala, že diváci by měli mít pochopení i pro Johaniny rodiče.
„V rodině panuje hodně lásky, ale je taky hodně unavená, a pak tam padají i výčitky. Kdybych natáčela pohled rodičů, viděli bychom, kolik toho řeší. Logistika péče o dítě se speciálními potřebami je hodně náročná a žijeme ve společnosti, kde není dostatečná podpora,“ podotkla režisérka. Její film prý v ústřední rodině otevřel témata k diskusi.
„Nejdřív jsem snímek pustila Johance. Její první slova byla, že jí to stálo za všechen čas, který se mnou strávila,“ prozradila Kochová na debatě s diváky.
Parthenope. Ta druhá… Tady Vary pokračují s předpremiérami úspěšných filmů

Tady Vary přinesou vítězné filmy z Cannes
