Hlavní obsah

Eliška Křenková točí tajemné detektivní drama inspirované 30. léty

Temnou prvorepublikovou vilou v Lysé nad Labem opatrně prochází herečka Eliška Křenková v retro kostýmu s těhotenským břichem. Dobově je oblečen také herec Milan Ondrík. Režisér Matěj Chlupáček tam v těchto dnech natáčí Úsvit, film, který je i není historický. Vypadá jako ze 30. let, ale v příběhu nejsou reálné historické postavy.

Foto: Stanislav Honzík

Eliška Křenková ve filmu Úsvit

Článek

„Ten film je o modernosti a tradici. Je to kriminální případ na krásném místě pod Tatrami, kde stavějí továrnu. Byla to taková utopie, v té první republice si představovali, že se dostaneme do nové doby, a najednou přijde něco, co nikdo nechápe. Objeví se mrtvé dítě. A Helena, kterou hraje Eliška Křenková, má obavu, že ta továrna ubližuje lidem, a začíná po tom pátrat. Zjistí, že celý ten svět, který budují, je lež,“ vysvětlil scenárista Miro Šifra.

„Není to dobová věc, trochu je to celé posunuté, kostýmy a tak dále. Není tam žádná historická postava... Do divočiny přicházejí usedlíci z Česka, používáme tam trochu westernový princip,“ dodal.

„Celkově i ten vizuál hodně posouváme, je to spíš inspirováno třicátými léty, ale není to věrně zasazené do třicátých let,“ upřesnil Matěj Chlupáček.

Těhotná detektivem

„Hraju Helenu Hauptovou, manželka Aloise Haupta, ředitele baťovské továrny,“ představuje se Eliška Křenková.

Foto: Stanislav Honzík

Postava Elišky Křenkové je ve filmu těhotná.

„Ten příběh se vypráví skrz ni. V areálu se najde mrtvé miminko. Mužské osazenstvo se přiklání k tomu, že je to sabotáž. Ona však začíná pátrat na svou vlastní pěst. Protože je těhotná, bojí se, jestli se to nestalo kvůli tomu, že uniká nějaká chemikálie do vody. Bojí se o své dítě. Můj manžel Alois nadsadí nad vztahy úspěch firmy, ale Helena nadsadí nad vztahy hodnoty, tu pravdu, po které pátrá. V tom nastává vztahové drama,“ myslí si Eliška Křenková.

Foto: Stanislav Honzík

Natáčení filmu Úsvit

„Není to úplně thriller, ale detektivka s ženskou postavou, která není vyšetřovatel. Ona jediná prahne po pravdě, ostatní si vytvoří závěry podle toho, co se komu hodí do krámu,“ dodal Chlupáček.

Foto: Stanislav Honzík

Matěj Chlupáček

„Tehdejší baťovský svět pro nás symbolizuje zařazování do škatulek.

Ve třicátých letech bylo striktně rozděleno, co dělají muži a co ženy. Helena postupně rozkrývá určitá genderová témata té doby. Helena nebojuje za práva žen, ale za práva. To je strašný rozdíl proti současné rétorice, která mě malinko irituje. Na všechno je třeba koukat s mírou, a to náš příběh dělá.“

Moderní dobovka

„Já hraju Roberta. Nemá přijmení. Je to záměr, protože je to vyšetřovatel, který není čitelný. Vyšetřuju a jsem přesvědčený, že jde o sabotáž, a velmi si přeju, aby se to potvrdilo a uzavřelo jako sabotáž. Aby se nepátralo dále. Ona touží po té pravdě a já zdánlivě toužím po pravdě. My rádi uzavíráme příběhy. Na podnět vysokých uředníků se na Slovensku uzavírá mnoho případů, nikdo se neobviní, nebo se odstraní malá ryba, ale pravda uniká,“ tvrdí herec Milan Ondrík.

„Je to moderní dobovka. Jde o trend, který je ve světě patrný. Ten příběh je strašně současný a moderní a dobový setting tomu dává jen nějakou hloubku, kontext. Způsob, jakým to děláme, je, jako kdybychom točili film z roku 2022,“ uzavřel Chlupáček.

Výběr článků

Načítám