Článek
Festivalová porota vystoupila na červený koberec v Cannes v úterý kolem 19. hodiny a herec Omar Sy v bílém blazeru, který o dvě hlavy převyšoval celý tým festivalu, si dokonce dovolil selfie s Gretou Gerwigovou (pro obyčejné účastníky na schodech zakázané).
Všichni vystoupali po schodišti Palais des Festivals, aby odhalili očekávaný film od Quentina Dupieuxe, který do poslední chvíle držel za zuby děj své bizarní komedie.
Co dělat na festivalu v Cannes, když nemáte akreditaci
Celé obsazení filmu se záhy představilo pod záblesky fotografů: Léa Seydouxová zazářila se svým partnerem z natáčení Raphaëlem Quenardem, eleganci Louise Garrela vystřídal šarm Vincenta Lindona a oba nakonec vystoupili po boku Quentina Dupieuxe, aby se zúčastnili zahajovacího projevu Camille Cottinové.
Nová ženská vlna
„Vážení hosté, milí přátelé, možná to nevíte, ale chystáte se vstoupit do paralelního světa zvaného Cannes. V tomto světě se den a noc prolínají. Na promítání odjíždíme velmi brzy ráno, aniž bychom se vyspali po nočních pracovních setkáních,“ uvedla ceremoniářka Camille Cottinová, přičemž s ironií dodala, že noční schůzky v hotelových pokojích všemocných gentlemanů ovšem již nejsou součástí obyčejů canneského víru života.
Zahájení proběhlo v duchu podpory iniciativy hnutí #MeToo ve slavnostní atmosféře, na pozadí nedávných skandálů ve světě francouzské kinematografie, kterým se již nějakou dobu šíří obvinění ze sexuálního násilí.
Silné, vtipné a angažované herečky a tvůrkyně byly přizvány postupně na jeviště, aby zahájily festival.
Slova se pak ujala Greta Gerwigová. „Miluji filmy, které mě berou do neznáma, díky kterým mohu přemýšlet, snít … Je mi ctí být zde a nemůžu se dočkat, až se s vámi podělím o všechny tyto filmy,“ řekla se slzami v očích.
Uprostřed tohoto možná trochu vážného a příliš angažovaného obřadu přišla senzace sezony, zpěvačka Zaho de Sagazan, aby vzdala hold Gretě Gerwigové s písní Modern Love od Davida Bovieho. Její nasazení (s odkazem na předchozí film Grewigové) mělo nejspíš vzkázat světu, že „silné ženy“ jsou na tomto 77. ročníku v Cannes zcela bezpečně na svém místě.
Juliette Binocheová a Meryl Streepová
Meryl Streepová pak vstoupila na pódium za bouřlivého potlesku sálu Grand Théâtre Lumière. Ovace byly velmi dlouhé a stejně tak dojemné, trochu jako kariéra herečky.
„Změnila jste způsob, jakým vnímáme nás ženy ve světě filmu. Přinesla jste nový a důstojný obraz nás samotných. A přitom se neberete vážně. Vidím ve vás takovou radost! Gratuluji tančící královně,“ vyjádřila svůj obdiv Juliette Binocheová v dlouhém proslovu.
Petice na zlepšení postavení žen v kinematografii
- „Je nás 100, ale ve skutečnosti jsou nás statisíce,“ píše 147 signatářek v textu doprovázejícím petici iniciovanou nadací La Fondation des femmes, #Metoomédia a herečkou Annou Mouglalisovou.
- Mezi signatáři jsou například herečky Isabelle Adjaniová, Charlotte Arnouldová, Emmanuelle Béartová, Juliette Binocheová či Judith Godrècheová
- Francie aktuálně řeší několik kauz, kdy byly ženy terčem sexuálních útoků svých kolegů. Patří k nim i Gérard Depardieu, který dokonce skončil ve vazbě. Po propuštění byl viděn v Praze.
Meryl Streepová poté děkovala i herečce a dalším: „Jste tak velký talent, tak velkorysá žena, miluji vaše filmy. A děkuji Thierrymu Frémauxovi a Iris Knoblochové za to, že mě po 35 letech přivedli zpět do Cannes. Tato cena je ve světě kinematografie jedinečná! Musím však poděkovat také svému agentovi, je to totiž můj hlavní kadeřník a vizážista, který začínal v kině u Ingmara Bergmana a je už padesát let zodpovědný za vzhled mých postav,“ prozradila.
Herečky si vzápětí padly s dojetím do náruče a padlo i několik slz, než došlo na trochu zapomenuté předání palmy. A v symbolice červené a bílé barvy svých rób jako poselství hrdé ženské krásy slavnostně deklarovaly otevření festivalu.
Ceremoniál skončil společnou fotografií s porotou, poté přišel čas na film Quentina Dupieuxe Druhé dějství. Už třetí snímek za necelý rok… Ve stejně nápaditém a překvapivém stylu navázal na jeho předchozí věci.
Mezi zvláštními intrikami protagonistů se během tohoto podivného a někdy záměrně hloupého děje postupně řeší rozmary herců a komparzistů na téma #MeToo, nebo dokonce fenomén umělé inteligence. A tím se ve skutečnosti v podtextu vtipně zamýšlí nad principy a nedostatky samotné současné kinematografie.