Článek
Ceny české filmové kritiky označily v únoru za nejlepší snímek roku 2023 černou komedii Přišla v noci režisérů Tomáše Pavlíčka a Jana Vejnara.
Na stříbrném plátně proslavila Simonu Pekovou spjatou s brněnskou divadelní scénou, která v titulu ztvárňuje neodbytnou tchyni.
RECENZE: Přišla v noci. Tanec mezi komedií a hororem
Historická témata se přesto v současné tuzemské kinematografii stále drží na výsluní zájmu. Českým lvem byli ověnčeni v březnu Bratři v režii Tomáše Mašína, kteří otvírají kontroverzní příběh antikomunistické skupiny okolo bratří Mašínů.
Ocenění za mimořádný přínos české kinematografii převzal kameraman Vladimír Smutný.
Festival Berlinale opanoval již druhým rokem dokumentární snímek. Po loňském vítězi, titulu Na lodi Adamant, získal letos Zlatého medvěda film Dahomey režisérky Mati Diopové, jenž pojednává o drsné koloniální minulosti afrického Beninu.
Glosa: Kudy se vydá slavné Berlinale s novým vedením?
Ač si Zlatou palmu z přehlídky v Cannes odvezl režisér Sean Baker za humornou romanci Anora, filmem, o němž se hovořilo daleko vášnivěji, se stal satirický tělesný horor Substance.
Režisérka Coralie Fargeatová v něm s velkou nadsázkou poukazuje na hollywoodské standardy krásy a zátěž, jakou s sebou pro ženy v šoubyznysu nesou.
Ženství, byť z jiného úhlu, reflektuje i filmař Pedro Almodóvar ve snímku Vedlejší pokoj. Na letošním ročníku festivalu v italských Benátkách za něj obdržel hlavní cenu.
Na nejstarší filmové přehlídce světa byli tentokrát silně zastoupeni Češi. Svým debutem After Party o zadluženosti a rodinných tajemstvích zaujal režisér Vojtěch Strakatý.
Anketa
Krátkometrážní film ve virtuální realitě o válečném traumatu Ukrajinců s názvem Křehký domov představil režijní tandem Ondřej Moravec a Victoria Lopukhina.