Článek
Kotouč se třemi slepenými filmy získal Národní filmový archiv (NFA) darem. Označeny byly souhrnně jako dílo Méliese z roku 1904 Les transmutations imperceptibles (Neviditelné proměny).
„Když jsem si prohlédla filmový pás, okamžitě jsem věděla, že dané dílo na něm není, a ačkoli chybí začátek, a že jeho součástí je dosud neobjevený film. Na pásu byly obrazy a výjevy, které nebyly nikdy zdokumentovány," řekla Jeanne Pommeauová, restaurátorka NFA.
Odborníkům s identifikací pomohly údaje na filmových okénkách, které obsahovaly značky jednotlivých firem. V počátcích kinematografie se hojně vyskytovalo plagiátorství a existovala řada pirátských kopií filmů. Proti tomu bojovali filmoví tvůrci vkládáním svých značek na okraje filmových pásů, do mezititulků nebo přímo do obrazu mezi rekvizity. Určení filmové společnosti je pro archiváře často prvním krokem ke zjištění dalších informací o daném snímku.
„Na základně podrobné analýzy můžeme s jistotou říci, že první film na pásu je ztracený Méliesův film Match de prestidigitation (Soutěž eskamotérů)," uvedl Bregant.
Druhý film La Chaussette byl identifikován jako dílo společnosti Pathé z roku 1905 a jeho stylizace pomohla určit, že jde o film přibližně z téže doby, jako je ten první.
Třetí film vznikl ve společnosti Gaumont. Podařilo se určit, že jde o film Amoureux de Madame z roku 1909, který byl zřejmě doposud také neznámý.
Proč jsou filmy spojené, není zřejmé. Je pravděpodobné, že byly takto prezentovány kolem roku 1910 v některých putovních kinech nebo je dodatečně slepil až pozdější majitel. "Proto bude NFA tyto filmy prezentovat společně, tak jak byly dochovány," dodal Bregant.