Článek
Není divu, že se musela pustit do výšek, když jsou tentokrát jejími hrdiny tak polétaví tvorové – byť ne všichni působí na první pohled jako křehké bytosti. Andělské perutě narostly například i Mariánu Labudovi, představiteli nejstaršího, zkušeného Hachamela.
„Nejhorším zážitkem byly právě ty výšky nad Prahou, jelikož jsme se jako andělé pořád pohybovali v oblacích, přesněji řečeno na mostech a plošinách. Ale to víte, anděl je anděl, takovou nabídku jsem celý život nedostal, tak ji nebudu odmítat,“ řekl mi loni při natáčení Labuda a k tomu, čím ho scénář zaujal, dodal: „Woody Allen jednou řekl: Když chceš pobavit pánaboha, seznam ho se svou budoucností. A v tom může být film zajímavý, protože dívat se na někoho s perspektivou, že za pár hodin zemře, je napínavé.“
Den poslední, nejtěžší
Ve filmu, natočeném podle stejnojmenné předlohy Michala Viewegha, jde totiž o to, že čtyři andělé (Marián Labuda, Vojtěch Dyk, Vladimír Javorský a Eliška Křenková, která hraje andělici-učnici) se snaží provést své lidské svěřence jejich nejtěžším, posledním dnem a umožnit jim, aby ho prožili podle svých představ.
Hlavním svěřencem je učitel autoškoly Karel v podání Bolka Polívky, jemuž andělé plní přání tajná tak, že je nikdy ani nevyslovil. Trápí se v manželství s učitelkou Marií (Zuzana Bydžovská) a utěšuje se sny o své studentce Ester (Klára Melíšková). Ta však právě pohřbila manžela, takže se na nový vztah necítí.
Zdeněk (Václav Neužil) se chce zabít, protože mu kamarád Filip (Ondřej Sokol) přebral ženu. Zdeňkova matka se zase rozhádala s nejlepší kamarádkou, protože to je Filipova matka... Složitý propletenec rozetne osud už za pár hodin.
„Člověk neví dne ani hodiny a každý den může být poslední. Teoreticky to sice víme, ale prakticky tak většinou nežijeme. A čas od času mi přijde dobré si tohle připomenout,“ míní Alice Nellis. „Kniha mě zaujala tím, že mluví o věcech, o kterých se mluví těžko, a že Michal našel metaforu, jak o nich mluvit. Metafora totiž člověku dovolí zabývat se věcmi, které jsou složité, všichni o nich vědí, ale neexistuje na ně jeden názor.“
Alicin maskot
Zuzana Bydžovská hraje skoro ve všech režisérčiných filmech, z Revivalu „pokračují“ Vojta Dyk a Bolek Polívka a také Ondřej Sokol, Vladimír Javorský či Zuzana Krónerová už od Alice dostali role.
„Zuzana Bydžovská je možná tak trochu Alicin maskot – ale proč ne? Hlavně se na tu roli báječně hodí,“ řekl mi k tomu producent Rudolf Bierman. „A Zuzana Krónerová s ní hrála už v Perfect Days. Tady hraje školní kuchařku. Myslím, že Alice to dělá promyšleně – jsou dvojice žen, které si musí nejen herecky, ale i lidsky rozumět, což v tomto případě platí. A Vojtu jako mladého rebelujícího anděla jsme měli v hlavách od začátku, na něm jsme se shodli už s Michalem, a jsem rád, že se to Alici líbilo,“ dodal Bierman, který původně požádal Nellis jen o dramaturgickou spolupráci na Vieweghově scénáři, ale po jeho onemocnění ji přemluvil, aby převzala celý projekt.
Metr a půl od kraje
Pro Vojtu Dyka, který hraje nejmladšího anděla-rebela Jofaniela, nebyly výšky tím nejtěžším. „Když je ke kraji víc než metr a půl, tak to všechno jde. A tak je to i v životě,“ tvrdí muzikant a herec, který právě dobývá kina pohádkou Tři bratři.
„Náročné to bylo mnohdy v tom, že člověk musel dosti mlčet a komentovat situace pouze výrazem. Většinou vážným výrazem. A zachovejte si vážný výraz, když máte na place duo Polívka–Labuda. To prostě nejde. Takže ustát to bylo pro mě asi nejnáročnější.“
Zuzana Bydžovská, která hraje učitelku Marii, zase přiznává, že učitelské prostředí ji frustruje natolik, že je ráda, že má natáčení za sebou. A na otázku generačního konfliktu, který ve filmu postihne například právě ji a Ondřeje Sokola, který hraje jejího syna, odpovídá: „Mám na to stejné vzpomínky, jako mám na své děti. Čili se skláním před tím, jak to Alice Nellis ve filmu zachytila.“