Článek
Bylo zvykem, že každý ročník FilmAsie představil tematicky jednu z kinematografických mocností východní Asie, které se i přes velký mezinárodní ohlas jen obtížně dostávají do naší kinodistribuce. Program čtvrtého ročníku téhle záslužné iniciativy, letos věnované Číně, je však o dost více rozostřený – a hlavně složen převážně ze starších filmů. Hlavní sekci zastupuje například úspěšná Čínská lázeň, ale také první tibetský film Nehybné kameny, který byl natočen samotnými Tibeťany.
Snímek Zhang Yimoua Klan létajících dýk vznikl v době obnoveného zájmu o klasické Wu-xia filmy. Na obrázku slavná herečka Ziyi Zhang.Foto FilmAsia
Našemu publiku budou povědoměji znít proslavené filmy Zhang Yimoua Hrdina a Klan létajících dýk, natočené v letech 2002, respektive 2004, které připomínají (a jsou zároveň poctou) starým wu-xia filmy z Tchajwanu či Hong Kongu 50. a 60. let – plné „bájných“ hrdinů nadaných nadpřirozenými schopnostmi, kteří při boji létali bambusovými háji a dovedli uvolnit mystickou vnitřní energii.
Návrat do sadu kvetoucích broskvoní
Největší události bude však zahajovací snímek čtvrté FilmAsie, který byl trochu neprávem zařazen mezi wu-xia filmy. Představuje jej přepracovaná, definitivní (Redux) verze Wong Kar-waiova staršího výletu mezi nadpozemsky dokonalé bojovníky s mečem Na východě ďábel, na západě jed (Ashes of Time v angličtině). Snímek kultovního režiséra vznikl už kolem roku 1994 v nepříliš příznivých produkčních podmínkách – navíc se dočkal nevalného diváckého přijetí. Nyní se k němu ale mezitím uznávaný Wong Kar-wai vrátil, aby jej přepracoval, přestříhal a upravil více podle své představy – a film hned oběhl všechny možné festivaly.
Na východě Ďáběl, na západě jed nabízí wu-xia verzi Wong Kar-waiových příběhů milostného míjení a nenaplnění. V jedné z rolí se objevila i slavná Maggie Cheung.Foto FilmAsia
Tenhle návrat umělce, jenž byl kritizován za poslední film Borůvkové noci, k pramenům své poetiky, pracuje více s esencí melancholického melodramatu a zároveň s postupy existenciálního podobenství. Ve filmovém zpracování románu Luise Chaa dobre poznáváme věčné Wong Kar-waiovy motivy – milostných soubojů, osudového míjení a nenaplněného citu. A hlavně je nadán téměř hypnotickou obrazovou silou a extrémní citlivostí virtuózního filmaře, pracujícího s nejrůznějšími postupy střihové skladby i obrazové inscenace.
Příběh se točí kolem hostince, ležícího na kraji pouště, kdesi na výspě světa, v němž pobývá „vyděděnec vlastního života“. Nalévá vodu či víno (zapomnění), dohazuje samurajské kšefty a obsluhuje podivné hosty, kteří se tu zastaví, většinou i štvancům vlastních milostných zmarů, vzpomínek či nenaplněné pomsty. Zacyklený, nesnadný styl vyprávění se ale postupně noří do labyrintu takového „života na útěku“ hlavní postavy. Jeho duše ve odráží nejen v ostatních postavách, ale i v samotné vyprahlé poušti, za níž se kdesi rozléhá háj kvetoucích broskvoní.
Korejské dobré, zlé i divné hity
V sekci korejských festivalových hitů vyčnívá relativní novinka Dobrý, zlý a divný Kim Ji-woona, jehož mohou diváci znát z filmů Příběh dvou sester (Tale of Two Sisters) a Hořkosladký život (A Bittersweet Life). O zcela odlišném pojímání asijského filmu, který dovede velmi tvořivým způsobem zpracovávat v tomto případě komerční schémata, motivy spaghetty westernů (Leoneho Dobrý, zlý a ošklivý) i domácí tradici, svědčí i fakt, že tenhle hit letošní korejské distribuce byl třeba na festivalu v Soluni zařazen do kategorie Dnů nezávislých.
Snímek Jakiniku vs. bulgogi: bitva o hovězí slibuje nejen kulinářský nášup pro oči.Foto FilmAsia
Tenhle snímek je ale ještě šílenější, než byste čekali. Jedná se o zběsilou grotesku, v níž se pohybují mafiánské bandy, japonská okupační armáda v plné polní, korejští bojovníci za nezávislost, ale i indiáni na motorkách! A tři desperáti (největší korejské herecké hvězdy) se utkají o žádanou mapu, která naznačuje cestu k pokladu.
Na druhou stranu loňský korejský thriller Podle předpisů si bere na mušku demotivující a špatné poměry v policejních sborech. Vtipně napsaný thriller Ra Hee-chana si pohrává s motivem fingovaného přepadení banky, kterého se dopustí na protest proti svým nadřízeným jeden policista. Náhle se začneme ptát, co je vlastně hra a co skutečnost.
Horor a Aeru
Tradiční sobotní hororová noc v kině Aero letos bude také věnována Koreji. Za pozornost i ze sociologického pohledu stojí snímek Den D mladé filmařky Kim Eun–kyung dovádí do extrému tamní systém střední školy, ale i současného výkonnostního vzdělávání. Líčí hororové zážitky středoškolaček, zavřených na soukromém internátu jako ve vězení, kde se připravují ve velmi brutálním režimu a pod sadistickými učitelkami na přijímačky na vysokou.
Bizarnost po japonsku - Najsovní hvozd: První kontakt aneb Co jste na plátně ještě opravdu neviděli... Foto FilmAsia
Jenže největší strach v dívkách vzbuzuje možnost, že by nezvládly přijímačky a nedostaly se na dobrou školu. Vše se ale změní, jakmile jedna z nich začne tušit přítomnost duchů zavražděných dívek... Nutno připomenout, že Korejci nemají maturitu, na konci střední školy skládají rovnou přijímací zkoušku, která v podstatě dále rozhodne o jejich dalším životě.
Něco na zub...
Osvěžením pro diváky budou i japonské bizarní lahůdky, které skýtají pošušnání pro mlsné zoubky. Vydatnou stravou bude ztřeštěná verze japonsko – korejských vztahů, které s velkou ironií předkládá snímek Gu Su-yeona Jakiniku vs. bulgogi: bitva o hovězí. (bulgogi a jakiniku jsou tradiční korejské, respektive japonské pokrmy z rožněného hovězího masa). Největším úletem je pak bezkonkurenčně Najsovní hvozd: První kontakt, ze nímž stojí anarchistický surrealistický komediograf Katsuhito Ishi. Najdete tu například komediální duo bratrů Krtků, vajíčkového ufona nebo školu s cronenbergovskými pomůckami, ale už žádný příběh.