Článek
Jednou takhle jeden kluk ležel večer před Štědrým dnem v posteli. Byl zrovna v tom krizovém věku, kdy děti pomalu přestávají věřit na Santu Clause. A právě v tu noc před jeho domem zastavil Polární expres (aniž by tam někdy vedly koleje) a jeho průvodčí pozval kluka na výlet na Severní pól - za Santou.
O tom vypráví nový film Robert Zemeckise POLÁRNÍ EXPRES, ve kterém pět rolí (včetně toho malého kluka, průvodčího a Santy Clause) hraje Tom Hanks a který vznikl na motivy slavné knížky slavného pohádkáře Chrise van Allsburga ("Jumanji", "Wild Things"). Knížka je velmi útlá (spíš velké obrázky doprovázené krátkým textem), takže scenáristé museli jízdu i dobrodružství na pólu patřičně prodloužit, aby z toho byl (stominutový) celovečerní film.
Zemeckis je velmi dobrý režisér (za poměrně slušný pokládám i jeho všeobecně odsuzovaný thriller POD POVRCHEM) a POLÁRNÍ EXPRES není špatný film. Většina scén opravdu vypadá jako oživlé obrazy, hudba je dojemná a na děti to zřejmě fungovat bude (obzvlášť ve 3D - viz dále). Jako dospělého mě to celé ale za srdce příliš nechytlo (a to prosím JSOU filmy, které mě za srdce chytly, mimo jiné i Zemeckisovy filmy) a některé scény ze Severního pólu mi přišly velmi kuriózní, jako by Zemeckis úmyslně chtěl prezentovat Santu coby démonického fašistického diktátora. Mnohem zajímavější pro mě byla technická stránka filmu, která je (jak už je u Zemeckise téměř tradicí) "předzvěstí věcí příštích".
Natáčení probíhalo následovně: Všichni herci byli navlečeni do kombinéz se spoustou bílých teček a další tečky jim byly přimontovány na obličej (celkem několik stovek). Pak si stoupli do prázdného studia a začali hrát, přičemž byli z několika různých úhlů snímáni něčím, co nebyly až tak úplně kamery, ale říkejme tomu v zájmu pochopitelnosti "kamery". Záznamy ze všech kamer se pak v digitální podobě nacpaly do počítače a počítač začal pracovat... Nejdříve ze záběrů odizoloval pouze ony tečky a odstranil všechno ostatní (samotné herce, pozadí atd...)
Pak byl spuštěn nějaký hodně vychytaný software, který z oné spousty teček, zabíraných různými kamerami, dokázal odvodit nejen pochyb jedné každé z těch teček ve 3D prostoru, ale také určit co je která tečka zač (např. "Tohle je tečka na pravém očním víčku"). Následně můžeme vzít 3D počítačový model libovolného člověka a pomocí jen o něco méně vychytaného softwaru nechat tento model, aby se plně trojrozměrně pohyboval stejně jako původní herec, který byl snímán.
Může to znít jako spousta námahy pro malý efekt. Proč to rovnou nenatočit normální kamerou s normálním hercem v kostýmu, že? Vtip je v tom, že tento složitý proces umožňuje filmařům věci, o kterých se jim dosud nesnilo. Nejen, že mohou v jakékoliv scéně postavit virtuální "kameru" kamkoliv, změnit jakkoliv osvětlení, "objektiv kamery" a koneckonců i samotné herce a jejich ošacení. Mohou také herce posunout, aby jejich vzájemná poloha byla jiná, některé z nich zvětšit a zpomalit, jiné zmenšit a zrychlit a tak dále... A v neposlední řadě mohou tento film snadno natočit ve 3D a promítat v IMAXu (což se stalo v případě POLAR EXPRESu a já si ho tam nenechám ujít). Tvůrčí možnosti jsou obrovské a podstatná část toho, co se muselo zvládnout "před kamerou" se nyní může provádět až později, u počítačového monitoru. Před kamerou se nyní herci i filmaři musí soustředit POUZE na herecký výkon (a aby herci zůstali přibližně v záběru), na nic jiného.
Celá tahle myšlenka rozhodně není nic tak nového, jak se snaží tvrdit tvůrci POLÁRNÍho EXPRESu. Technologie "motion capture" se už hezkých pár let používá ve videohrách a v trikových scénách hollywoodských filmů. Inovace POLÁRNÍHO EXPRESu spočívá možná v tom, že celý proces je rychlejší a automatizovanější, ale především v tom, že nyní je možno pomocí obličejových senzorů digitalizovat i mimiku (ta se dosud musela animovat ručně). Výsledek ale zdaleka není dokonalý. Tvůrci tvrdí, že hrdinové filmu jsou zaměrně stylizovaní, ale spíš mi připadá, že jejich obličeje zcela realisticky vypadají, ale nerealisticky se pohybují a výsledek je občas poněkud znervózňující, možná strašidelný. Stáhněte si upoutávku, podívejte se na detailní záběry obličejů a posuďte sami. Buď těch senzorů bylo málo, nebo software nebyl dostatečně kvalitní, nebo za to mohou vlasy, oční bulvy a jazyky (které nebyly snímány a musely se animovat ručně)... Nevím.
Nevím ani, proč se Zemeckis rozhodl touto metodou sfilmovat právě tento námět. Velká část filmu se totiž odehrává buď v malém vlakovém kupé nebo v interiérech se statickým pozadím. Kdyby mi šlo o kvalitní výsledek a dobře investované peníze, spíš bych POLÁRNÍ EXPRES natočil podobnou metodou jako SVĚT ZÍTŘKA (živí herci, pár kulis, počítačové exteriéry).
Je nesporné, že Zemeckis opět učinil pionýrský krok vpřed, co se týče filmové technologie, a že jeho pokroky jistě najdou své využití. Až budou vychytány prvotní mouchy, přinese podle mě skutečnou revoluci kinematografie, kdy "jeden herec v mnoha rolích" nebo "mrtvý herec v hlavní roli" už nebude nic zvláštního. Za pár let si podobným způsobem bude moci doma "natáčet" filmy každý majitel průměrného počítače (a laciné "kamerky") a pak budeme možná vzpomínat, že "tohle všechno začalo POLÁRNÍM EXPRESEM". Z tohoto důvodu je zajímavé na tento film jít.
Ale jestli chcete zcela jednoznačně doporučit něco filmového, zábavného, rodinného a vánočního, upozorňuji, že na videu a DVD právě vyšla tahle taškařice. Je ironií osudu, že jde o rok starý film, který Warner Bros. (distributoři POLÁRNÍHO EXPRESU) do našich kin vůbec neuvedli. Na rozdíl od POLÁRNÍHO EXPRESU ho můžu zcela bezvýhradně doporučit.
Premiéry týdne
Co se týče premiér tohoto týdne: Jsou tři, všechny jsou francouzské a viděl jsem jenom jednu. Jmenuje se MŮJ UČITEL IBRAHIM a Omar Sharif v ní hraje hokynáře, který se stane mentorem mladého kluka. Nemůžu o tom napsat víc, že je to takový ten "slušný laciný evropský film", který nic moc nevydělá a ničím vás nepřekvapí, ale je příjemné ho vidět. A starý Sharif by rozhodně měl hrát v nějakém hororu!
Ve zkratce...
Některé televizní stanice už fakt nevědí jak lákat diváky: Skutečná reklama kanálu "History Channel".
Jiné televizní stanice se snaží lákat diváky atraktivní grafikou svých zpravodajských pořadů. Například PRIMA má nové "virtuální studio", které skutečně stojí za pozornost. Normálnímu divákovi může připadat jen "tak nějak trochu divné", ale pro každého, kdo někdy v životě pracoval s počítačovou grafikou (nebo hrál videohru starší méně než 5 let) jde o výborný vtip! Jenom nevím, jestli je to vtip Primy na účet diváka, nebo vtip grafiků na účet Primy. Toto prosím není rádobyhumorná fotomontáž, ale skutečný obrázek z oficiálního webu Primy:
Blíží se nová válka. Týká se nového High-Definition video DVD formátu. Sony a její studia spolu s firmami Samsung a Philips vsadily na technologii "Blu-Ray", zatímco Toshiba a většina ostatních hollywoodských studií vsadily na "HD-DVD"? Co zo toho vyplývá? Že byste byli blázni, pokud byste si DVD nové generace kupovali dřív, než skončí krvavá řež, která se chystá. A je úplně jedno, který z těch systémů je technicky lepší. Pamatujete jestě (vy trochu starší) na "Video 2000"? To byl mnohem lepší systém než VHS...
Další kandidát z kategorie "filmy, které bych asi nemusel vidět": Tommy Lee Jones jako drsný šerif, který chrání rozpustilé roztleskávačky.
A na závěr: Jak to dopadne, když se Pepek námořník dostane do Anime filmu.