Článek
Nejprve si musím nasypat trochu popelu na hlavu a vrátit se k minulému týdnu, kdy mi ze záhadného důvodu z premiér vypadla romantická komedie A CO KDYŽ JE TO PRAVDA? (JUST LIKE HEAVEN) s Reese Witherspoonovou a Markem Ruffalem. Což byla škoda, protože se mi tento film dost líbil.
Jde v něm o to, že Reese Witherspoonová se hned na počátku filmu srazí s náklaďákem a bum - její byt je najednou prázdný a začne v něm bydlet Ruffalo. Není mu ale dopřán klid, protože se mu zde začne zjevovat duch Witherspoonové, který si nenechá vysvětlit, že je duch, a Ruffala děsí tím, jak do všeho kecá a prochází zdmi. Časem se to vysvětlí a může začít opravdu neobvyklé přátelství, v rámci kterého se netradiční pár snaží odhalit, jak přesně Witherspoonová zemřela a proč tady na zemi pořád straší (a proč ji z živých "vidí" pouze Ruffalo). A samozřejmě to celé přeroste i v netradiční lásku...
A CO KDYŽ JE TO PRAVDA mě nezaujal ani tak jako romantický příběh (i když Reese je pořád k nakousnutí), ale spíš jako duchařská komedie (tj. variace na DUCHA, podle mého soudů lepší). První kontakt, seznamování hlavních hrdinů i jejich následující pátrání mě opravdu bavilo. Čistě romantické scény (a několik konců) už méně, ale výsledek je pořád nadprůměrný a pokud vás přítelkyně neustále nutí, abyste konečně šli "na něco zamilovaného", tohle je jedna z nejméně bolestných variant.
Jedinou premiérou tohoto týdne je český film RESTART. I když v seznamu jeho tvůrců najdeme několik velmi nečesky znějících (finských) jmen, předpokládejme i nadále, že jde o český film, protože pak mohu napsat, že je skutečně výjimečný:
Pořád si stěžuji, že ať jsou české film jakkoliv dobré, pořád jim chybí technická profesionalita. Co naplat, že má film zajímavý scénář a herce, když je scéna osvětlená tak, že není vidět, co se děje, a každý záběr zrní jinak, podle toho, jakou kamerou se zrovna natáčel? Co naplat, že je dobře složená hudba, když je špatně namíchaná, postsynchrony nefungují a pohyb úst herců neodpovídá tomu, co říkají?
RESTART je snad první český film od roku 1989, ve kterém mi vizuálně akustická složka přišla naprosto profesionální a srovnatelná s nejlepší světovou produkcí. A to jde navíc o film, který je vizuálně totálně nabušený a šíleností střihu a efektů připomíná nejdivočejší kousky Tonyho Scotta nebo Davida Finchera! Od začátku do konce roztřesená kamera, barevné filtry, nereálné zvukové efekty, superrychlý střih, elektronická hudba - opravdu téměř dokonalé. Tvůrci RESTARTu by z fleku mohli natočit nový MORTAL KOMBAT nebo RESIDENT EVIL a výsledek by byl možná lepší než původní MORTAL KOMBAT nebo RESIDENT EVIL (pozor, bavíme se stále pouze o audiovizuální stránce!).
A ta audiovizuální stránka má u RESTARTU své opodstatnění, protože většina filmu se odehrává okolo "klubové scény" (myšleny především pražské kluby Radost FX a Roxy). Hlavní hrdinka Sylva o aprílové noci zavolá z klubu svému milému, že se vyspala s jeho bratrem. Její milý ovšem nepochopí, že jde o blbý vtip, a zmizí z bytu. Celý zbytek filmu je pak o tom, jak Sylva cestuje od známého ke známému, hledá milého, aby mu to vysvětlila, a přitom si představuje, co hrozného její milý asi právě kde dělá s jinými děvčaty. Tyto její představy jsou poměrně rozsáhlé a jsou následně konfrontované s tím, "jak to bylo doopravdy". Díky tomu RESTART značně připomíná německý film LOLA BĚŽÍ O ŽIVOT. Jak svým nápadem s "více variantami jedné události", tak divokým zpracováním a hudební složkou. Ovšem Sylva není Lola a tím se dostáváme k problémům filmu:
Nepamatuji si, jak stará má podle filmu být Sylva (její představitelce Lence Krobotové je 28 let), ale chová se velmi zvláštně. Občas jedná jako kdyby ještě neodrostla pubertě, občas pronáší opravdu dementní moudrosti jako padesátiletá čtenářka červené knihovny a především je neustále velmi nesympatická. Celý problém si od samého začátku způsobila sama a sama si ho pak víc a víc prohlubuje. Možná to byl záměr, možná ne, ale připadá mi zvláštní, aby hlavní (a téměř jediná) hrdinka filmu byla tak nereálná a nesympatická. A budete se divit, ale já VÍM, jak divní lidé normálně do Radosti a Roxy chodí (přesněji řečeno, ještě tak před dvěma lety jsem to věděl velmi dobře). 28 let je spíš vrchní limit.
Pro těch pár dalších kámošů a kámošek, kteří se v RESTARTu objeví, platí vpodstatě totéž, co pro Sylvu. Chovají se nelogicky, dětinsky, teatrálně a občas pronášejí velmi, velmi trapné filosofické věty.
Trapné filosofické věty jsou objektivní výhrada (nevěřím, že 99% návštěvníků Radosti FX by vůbec bylo schopných dát takovou větu dohromady bez papíru a tužky). To, že mi jsou hrdinové málo sympatičtí a chovají se dementně, je pouze upozornění a docela dobře to může být i sofistikovaný záměr. Stejně tak je zřejmě záměrem, že dokladem nenaplněných životů je zaměstnání hrdinů v reklamní agentuře (nutil je snad někdo, aby tam za těžké prachy pracovali?). Ale chápu, že leckdo mladý, pracující v reklamní agentuře a trávící víkendové noci v Radosti FX, v opojení hudby a lehkých drog, se díky tomu v RESTARTu najde. A pořád je mi sympatičtější, když divák najde sám sebe v RESTARTu, než ve SNOWBOARĎÁCÍCH.
A nakonec aspoň pár slov o tom nejočekávanějším: O KING KONGOVI Petera Jacksona, který má po celém světě (i u nás) premiéru plus mínus 15. prosince. Bohužel, já ho pořád neviděl (a kdybych viděl, stejně bych o něm dnes ještě nesměl psát) a novinářská projekce se má konat až příští týden, pár dní před premiérou. Další nešťastnou shodou okolností budu v té době mimo republiku a FFFILM příští týden vůbec nevyjde. Takže se mé recenze KING KONGa dočkáte až před Vánocemi, poté co si na něj zajdu do normálního kina.
Stojí ale za zmínku, že Peter Jackson už od své prvotiny VESMÍRNÍ KANIBALOVÉ nenatočil žádný špatný film. A když měl teď k dispozici přes 200 miliónů dolarů, jak špatně to asi mohlo dopadnout? První zahraniční recenze jsou veskrze nadšené.
Ve zkratce
Skoro tolik jako na KING KONGa se těším na další film Jacka Blacka NACHO LIBRE, ve kterém hraje mexického kněze, který si přivydělává jako profesionální zápasník. Tato fotografie je absolutně dokonalá.
První upoutávka na třetí X-MEN je k dispozici tady. Oficiálně se to sice jmenuje "announcement teaser", ale jsou tam tucty nových záběrů.
Gregg Hoffman, producent obou dílů hororu SAW, včera nečekaně zemřel ve věku 42 let údajně "přirozenou smrtí"! K pitvě zatím nedošlo.
První fotografie z videoherní adaptace SILENT HILL jsou tady. Musím uznat, že aspoň vizuálně to dokonale odpovídá herní předloze!
Před pár týdny jsem psal o tom, jak chce Kazachstán žalovat Borata. A nyní Borat odpovídá!