Článek
Nakonec jsem se vydal do komorního kina MAT (asi 30 sedaček), kde PAVOUKa (v řádně poničené a poškrábané kopii s vypadávajícím zvukem) promítali. Přes protesty pokladní se přece jen hrálo, protože přišlo celých šest diváků, z čehož minimálně dva minimálně na část filmu usnuli. Není divu, PAVOUK je totiž velmi pomalý film.
Nejdřív ale něco o ději: Ralph Fiennes hraje člověka, který se příjmením jmenuje Cleg, ale my mu říkejme Pavouk, protože mu tak říkali v dětství a protože se tak jmenuje film. Na začátku filmu, který se (pravděpodobně) odehrává v současné Anglii, Pavouk vystoupí z vlaku a dojde k ubytovně pro bývalé pacienty psychiatrie, tedy pro blázny, kterým již není lékařsky pomoci a nejsou nebezpeční, tudíž je možno je odklidit z nemocnice. A tady se poprvé ukáže, jako pomalý film PAVOUK je: Fiennes v titulní roli buď vůbec nemluví, nebo nebo nesrozumitelně mumlá a pomalu, pomaloučku se přesunuje odnikud nikam, na dlouhé vteřiny se zastavuje a přemýšlí (nebo spíš jen zastavuje) a první diváci usínají. Je bez debaty, že to Cronenberg takhle natočil zcela úmyslně, ale mám proti tomu stejné výhrady, jako proti MEMENTU, které věrně znázorňovalo myšlenky člověka bez paměti, ale bylo pro mě fyzicky obtížné se při něm soustředit na plátno.
Zajímavější to začne být, když Pavouk začne vzpomínat na své dětství. Vidíme, jak vyrůstal se svými chudými rodiči (Miranda Richardsonová, Gabriel Byrne), jak to v rodině nefungovalo a jak si otec začal s kurvou, matku zabil a zahrabal na zahradě a novou maminkou se Pavoučkovi stala kurva. Tedy, bůhví, jestli se to opravdu stalo, protože v těchto vzpomínkách je fyzicky přítomen také dospělý Pavouk (tedy Fiennes), který všechno pozoruje, a kurvu hraje stejná herečka jako matku. I když to zní jako thriller, pořád se to odehrává ve velmi pomalém rytmu, téměř nevzrušeně, a bez jakýchkoliv brutálních excesů nebo šoků, které si s Cronenbergem už tolik let spojujeme. Dokonce i ta vražda je odbyta jen trochou "kečupu" na obličeji.
Ralph Fiennes a Gabriel Byrne v PAVOUKovi hráli pravděpodobně zadarmo, protože jejich obvyklé honoráře (kvůli kterým hrají ve filmech jako ČERVENÝ DRAK nebo LOĎ DUCHŮ) se dozajista blíží celkovému rozpočtu PAVOUKa (pouze 8 miliónů dolarů). Ovšem všichni bez výjimky hrají skvěle a konzistentně, t.j. snově, odtažitě a pomalu.
Ke konci filmu se dočkáme něčeho, co by se dalo nazvat "vysvětlením". Možná zjistíme, proč si Pavouk věšel v pokoji provazy, co hrozného v dětství provedl a proč to provedl. Jak píšu, možná to zjistíme a možná je to všechno výplod Pavoukova mozku a "v reálu" to bylo úplně jinak. (Naopak se nedozvíme například to, proč Pavouk nosil čtyři košile, pokud nepočítáme tvrzení jednoho z bláznů "Šaty dělají člověka, proto čím méně jsme člověkem, tím víc oblečeni musíme chodit".) Ovšem tato odhalení v žádném případě nejsou něco, k čemu film směřoval a co by způsobilo, že vám to do sebe všechno nějak zapadne. Konec filmu je stejně bezvýchodný jako všechno to, co mu předcházelo.
Cronenberg tedy natočil něco značně odlišného od svých dosavadních filmů. Je vidět, že je to opravdu dobrý režisér, který dokáže natočit film přesně tak, jak zamýšlel a bez jakýchkoliv kompromisů nebo ohledů na jeho masovost a prodejnost. Za sebe můžu říct jen to, že PAVOUK má natolik blízko k "artfilmům", že chybělo málo k tomu, abych ho zatratil. Nakonec jsem ho nezatratil...
Zajímavý rozhovor s Cronenbergem o PAVOUKovi najdete tady tady (pozor, obsahuje mírné spoilery).
Premiéry týdne
O filmových premiérách tohoto čtvrtka vám příliš intimních podrobností nesdělím, protože jsem z nich viděl pouze 25. HODINU, což je film o tom, jak je Edward Norton odsouzen za obchod s drogami a prožívá svůj na dlouho poslední den na svobodě. Uvidíte v něm výborné herecké výkony (nejen Nortonovy), ale je velmi natahovaný na to, jak málo se v něm děje. Přesto ho považuji asi za nejlepší film Spikea Leeho, k jehož filmům mám jinak značný odpor. Kromě toho má premiéru bondovská parodie s Rowanem Atkinsonem JOHNNY ENGLISH, která je prý ještě slabší, než jeho průměrný BEAN, slovenské komorní drama QUARTÉTTO a německý příběh židovské rodiny, utíkající v roce 1938 před válkou do Afriky NIKDE V AFRICE.
Ve zkratce...
Producent nového televizního seriálu CBS "Hitler: The Rise of Evil" Ed Gernon dostal padáka, protože se v rozhovoru vyjádřil, že dnešní USA fungují podobně jako Německo za Hitlera. Mimochodem, seriál je natáčen i u nás a hlavní roli ztvárnil Robert Carlyle (např. DO NAHA!):
Tony Blair bude natáčet "cameo" pro epizodu Simpsonů, ve které se slavná žlutá rodina vydá na výlet do Anglie.
Že by už i čeští filmaři začínali se "zkušebními projekcemi"?
Přečtěte si zajímavou výzvu pro všechny potenciální scenáristy, kteří by chtěli napsat scénář pro epizodu seriálu "Dead Zone" (podle knihy Stephena Kinga).
Jedna z těch zpráv, o kterých se musím zmínit bez ohledu na to, jestli je to pravda: Ben Affleck a Jennifer Lopezová chtějí hrát hlavní role v remaku CASABLANCY!
Zjistilo se, že revoluční kamerový objektiv, který dostal technického Oscara, ve skutečnosti neumí to, za co toho Oscara dostal, a ani to umět nemůže, protože je to v rozporu se zákony optiky. Zvláštní. Podrobnosti zde.
Patnáctiletý Tom Felton, který hraje Draco Malfoye protivníka Harryho Pottera, má problémy s tím, že se ho menší děti bojí a pláčou kdykoliv ho na ulici potkají. Doufá ale, že v nejnovějším (čtvrtém) dílu konečně umře velmi krvavou smrtí.
Velikánskou várku montáží, vztahujících se k tématu "Informace iráckého ministra informací" (viz poslední Baldachýn), najdete tady.
A na závěr praktická ukázka jedné velmi zajímavé filmové profese (krátký MPG soubor).