Článek
Nejnovější film Mela Brookse nese název PRODUCENTI a je zajímavý tím, že jde o filmovou adaptaci divadelního muzikálu, který vznikl na motivy starého filmu, vyprávějícího o divadelním muzikálu. A oba filmy i muzikál má na svědomí Mel Brooks. Ti první PRODUCENTI (z roku 1968) byli dokonce jeho první film a byli tenkrát uvedeni do kin pouze proto, že se moc líbili Peteru Sellersovi. Film ale musel být přejmenován, protože se původně jmenoval "Jaro pro Hitlera"! A na takové názvy tenkrát ještě doba nedozrála.
Brooksův film (pořád mluvíme o tom z roku 1968) byl bláznivá komedie o zkrachovalém broadwayském muzikálovém producentovi Maxu Bialystockovi a mladém účetním Leo Bloomovi (snícím o broadwayské slávě), kteří společně vymyslí ďábelskou účetní kličku. Ta jim umožní, aby na připravovaném muzikálu vydělali majlant, ale pouze pod jednou podmínkou: Muzikál musí být z finančního hlediska absolutní propadák.
To vypadá jako drobnost (protože předchozí Bloomovy muzikály byly také propadáky, i když usiloval o opak). Přesto se ale Max a Leo pojistí, aby to tentokrát byl opravdu superpropadák. Seženou scénář nazvaný "Jaro pro Hitlera" od šíleného neonacisty, který vypráví o tom, že Hitler byl taky člověk (a možná žena). A režii svěří extrovertnímu supergayovi. A obsadí ty nejhorší herce a zpěváky, jaké seženou. A připraví hudební výstupy se stepujícími esesáky a dobře tvarovanými bavorskými děvčaty. Premiéra se skutečně odehraje, ale nedopadne tak, jak producenti čekali...
Ale to je celkem jedno. V PRODUCENTECH vůbec nešlo o to, jak to všechno dopadne, ale o to, jak provokativní a politicky nekorektní infantilní humor se v nich objevuje.
Staré PRODUCENTY jsem viděl až loni a docela jsem se při nich bavil. Z novějších Brooksových filmů jsem se dobře bavil hlavně u NĚMÉHO FILMU a SPACEBALLS, ale obávám se, že dnes už by mi nepřišly tak super, jako před lety. A jeho nové komedie BLÁZNIVÝ PŘÍBĚH ROBINA HOODA nebo DRÁKULOVINY už opravdu mnoho humoru nepobraly. V roce 2001 se již notně věkem sešlý Brooks rozhodl zpracovat PRODUCENTY jako divadelní muzikál: Přidal písničky a do hlavních rolí tenkrát obsadil Nathana Lanea a Matthewa Brodericka. Divadelní PRODUCENTY jsem neviděl, ale měli úspěch. Takový úspěch, že nyní vznikl film podle nich.
Hlavní role v něm hrají stejní Nathan Lane a Matthew Broderick, kteří hráli v divadelní verzi. Režírovala ho Susan Stromanová, která režírovala divadelní verzi. A obávám se, že celý film je něco jako exaktní televizní záznam divadelní verze (ale je to pouze domněnka, protože jsem ji neviděl).
První problém je v tom, že písničky nejsou ani příliš zábavné, ani nápadité, ani zajímavě hudebně aranžované, ani nic podobného. Což je u muzikálu dost zásadní problém. Občasné taneční číslo (sto důchodkyň!) zábavné je, ale ne tolik, jak si myslíte.
Druhý problém je v tom, že stejný děj jako v původním filmu je díky písničkám a jiným zdržováním natažen téměř na dvojnásobek (tj. na hodně přes dvě hodiny)! A konečně třetí problém spočívá v tom, že většina herců hraje divadelně. Představte si, že hrajete několikrát týdně několik let stejnou roli. Začnete si ji vylepšovat, kulit oči a tlemit se čím dál víc, protože diváci (kteří už na vás byli v divadle několikrát) to tak chtějí a navíc - kdybyste hráli normálně, tak to z páté řady už nebude vidět.
A takhle vypadají noví PRODUCENTI - především oba jejich hlavní hrdinové, kteří přehrávají jako na školní besídce. Což se - uznávám - zřejmě líbí těm, kteří "Producenty" pětkrát viděli v divadle. Hádejte, kolik takových diváků u nás žije. (Mimochodem, letos by mělo být možné vidět tento muzikál i na našich divadelních prknech!)
Přesto všechno vám tento film velmi mírně doporučuji pokud jste neviděli původní filmovou verzi. Přece jenom, texty jako "I was born in Duesseldorf and that is why they call me Rolf" nebo "Don't be stupid, be a smarty, come on join the Nazi party!" jsou vtipné i dnes. Will Ferrell jako scenárista je opravdu super (škoda, že je ve filmu tak málo) a Uma Thurmanová jako blbá sexy švédská blondýna je... sexy švédská blondýna. Ale je to celé spíš takový odvar z původní verze - spíš vám doporučuji tu, pokud ji seženete.
Britský film UNIVERZÁLNÍ UKLÍZEČKA je také komedie, naštěstí kratší a téměř bez zpěvu. Bohužel, pokud jste viděli jeho trailer, prakticky nemáte důvod na něj chodit. Takže pokud na něj opravdu chcete jít, raději přeskočte následující odstavce.
Rowan Atkinson hraje reverenda Goodfellowa, který se stará o svých přibližně padesát oveček v malém anglickém městečku. Na rodinu nemá moc času, takže si nevšímá, že jeho dcera je promiskuitní, jeho syna spolužáci šikanují a manželka se ho chystá opustit s golfovým instruktorem. A v této situace přijíždí jejich nová hospodyně Grace, o které všichni diváci od ůvodu filmu vědí, že před 40 lety zabila dva lidi, rozsekala je a schovala do svého velkého kufru. Následujících 40 let za to seděla. Pak ji pustili a teď přijíždí ke Goodfellowovým. S velkým kufrem.
Následně začne Grace řešit všechny problémy rodiny Goodfellowových, a to především tím způsobem, že zabíjí nebo vážně zraňuje "zlé" lidi a zvířata. Pak (po téměř hodině filmu) rodina přijde na to, co je Grace zač, a dojde jí, že všichni ti zmizelí sousedi asi neodjeli na dovolenou do Austrálie.
Znovu upozorňuji, že tohle všechno každý divák ví už z traileru! Tudíž ho nic z toho nepřekvapí tolik, jako hrdiny filmu. A pokud se těší na to, jak vtipně je natočeno to, co předem ví, tak má smůlu, protože to je natočeno dost nezajímavě, nevtipně, televizně atd... (viz PRODUCENTI výše). Chápu, že má jít o superčerný britský humor, ale musím říct, že mi některé věci ve filmu (například zabití psa a manipulace s jeho mrtvolou) přišly zoufale nevtipné a ke Grace jsem necítil ani nejmenší sympatie (což bych podle tvůrců asi trochu měl).
Zajímavým příslibem je obsazení, ale i když se na plátně objevuje tak bizarní trojúhelník jako Rowan Atkinson - Kristin Scott Thomasová - Patrick Swayze, nic z toho nevyplyne a stárnoucí Atkinson, který se snaží dokázat, že není jen Mr. Bean, sklouzne občas do své beanovské rutiny (což z jeho jinak inteligentní postavy dělá úplného debila).
Takže pokud chcete jít tento týden na opravdu dobrý film, budete se muset obejít zcela bez humoru. Ve filmu SYRIANA totiž žádný není...
SYRIANA má mnoho hrdinů, nebo přesněji "postav". Je tu stárnoucí agent CIA, černý právník, který má na starosti prověrku velkého ropného kontraktu, mladý nadějný obchodník s ropou, jistý šejk a jeho syn, mladý Pakistánec, který pracoval na ropovodu, ale propusili ho, pár šéfů pár ropných společností, rodiny výše zmíněných postav...
Děj SYRIANY se odehrává v USA, v Libanonu, v Kazachstánu, ve Španělsku a v asi tuctu dalších zemí. Film je o tom, jak životy všech těchto lidí ovlivnila ropa a to, co z ní vzešlo, tj. spousta peněz, korupce, špionáž, státní převraty a nějaké to mučeníčko.
Záměrně jsem napsal, že SYRIANA nemá hrdiny. Filmů o zlých bohatých společnostech už byla natočena spousta. Ale ve většině z nich se objevuje nějaký bláznivý idealista, kterému máme fandit, protože on je dobro a bojuje proti zlu. Ne tak v SYRIANĚ. V ní jsou zlí všichni. Přesněji řečeno, nikdo není stoprocentně dobrý. Každý má své slabosti a nikdo z nich není hlavní hrdina. I když některou z postav náhodou hraje George Clooney, Matt Damon nebo Christopher Plummer a jinou postavu hraje nějaký herec, kterého vůbec neznáme. Jejich příběhy se na plátně chaoticky střídají a ani se nedá říct, že by se "proplétaly". Zdaleka ne všechny z nich splynou do nějakého závěru a řešení. Zdaleka ne všechno na plátně má logiku.
Podobně "roztříštěné" filmy často natáčí například Robert Altman (např. HRÁČ), ale SYRIANA spíš připomíná TRAFFIC - NADVLÁDU GANGŮ, což není příliš překvapující, protože SYRIANU napsal a režíroval Stephen Gaghan, který napsal TRAFFIC. Na rozdíl od Altmana je většina jeho scén napínavá a "ostrá jako břitva", i když se v nich neděje naprosto nic akčního. Dovede skvělým způsobem použít nervózní těkající kameru a hudbu.
Znovu opakuji: SYRIANA vám nenabízí nějak řešení, rozhřešení nebo spravedlivé potrestání někoho. Je to jen taková sonda do života pár víceméně normálních lidí z různých konců světa, která vám potvrdí, že být klaďas a mít ideály už dneska není v módě. Myslím, že si tenhle film zasloužil víc Oscarů, než jen toho pro Clooneyho za vedlejší roli (kvůli které ztloustl o víc než 15 kilo).
Premiéry týdne
Kromě dvou komedií a jedné SYRIANY má tento týden premiéru ještě ruský válečný ponorkový film PRVNÍ PO BOHU, který je prý hodně špatný, a francouzské drama DOO WOP, o kterém nevím vlastně vůbec nic.
Ve zkratce...
George Lucas oficiálně potvrdil, že vznikne nejméně stodílný televizní seriál Star Wars, odehrávající se mezi epizodami III a IV a věnující se dospívání Luka Skywalkera (zřejmě to bude většinou o doplňování vypařovačů, střílení wompratů a občasné chlastačce s kamarádem).
Dabing CARS úspěšně pokračuje a tady jsou z něj fotky.
Tady je dost zajímavý článek o tom, jak by se měl nový Bond odlišovat od těch předchozích (respektive "vracet se k jejich kořenům").
Když jsem začal před více než deseti lety dělat první internetové stránky pro časopis Cinema (bože, to to letí), snil jsem o tom, že jednou na nich budou moci uživatelé hodnotit filmy a nějaký vychytaný systém jim bude automaticky hledat "spřízněné duše" a doporučovat filmy, které by měli vidět. To se nestalo a Cinema v současné době dokonce žádné stránky nemá. Ale systém velmi podobný tomu, jaký jsem si představoval, byl uveden do provozu na adrese criticker.com. Věnujte trochu času jeho pochopení, je to opravdu matematicky zajímavá záležitost (zdaleka ne jenom nějaké průměrování a hledání stejných skóre). Svůj filmový vkus můžete s mým porovnat na mé stránce.