Článek
Pokud bychom měli posuzovat zajímavost filmů pouze podle obrázků z nich, tak by tento týden naprosto jednoznačně vyhrála maďarská komedie DISTRIKT. Vizte:
Film DISTRIKT si vysloužil přezdívku "maďarský South Park", s čímž úplně nesouhlasím, i když vnější podoba tady je:
1) DISTRIKT je sprostý. Hodně sprostý a nevhodný pro mládež. Zcela běžně se v něm objevují drogy, rasismus, korupce, prostituce, nahé bradavky a slova jako "kokot", "kunda" nebo "George Bush" - to vše podáváno "pohodovým" zábavným stylem. Nemyslete si, že jsem nějaký zapšklý páprda a že se neumím zasmát pohodovému rasistickému vtipu. Ale připadá mi trochu nesprávné dávat takovému filmu přístupnost "nevhodný do 12 let" (v Maďarsku je DISTRIKT! přístupný až od 16 let).
2) DISTRIKT je animovaný. Pozadí jsou trojrozměrná, ale postavičky jsou čistě placaté a animované velmi otrocky, jako laciné postkomunistické české večerníčky. Každá postava má tělo, hlavu (několik hlav s různými výrazy), ruce a nohy s jedním kloubem, a to vše se plus-mínus pohybuje. Většinou jenom dvourozměrně (byť je to počítačem zasazeno do 3D prostředí a má to stíny). Pouze v několika málo minutách filmu (většinou během písniček) jsou postavičky plně trojrozměrné a připomínají nějakou opravdu dobrou avantgardně texturovanou videohru. Musím říct, že se mi tento přístup k animaci (k animaci, nikoliv ke grafickému ztvárnění postav!) moc nezamlouval a místy mi vyloženě vadil (když evidetnně placaté postavičky měly interaktovat s trojrozměrným okolím). Tvůrci mohou tvrdit, že to byl umělecký záměr, ale nevěřím jim, že "shodou okolností" měli zrovna takový umělecký záměr, který se dá úplně nejsnáze natočit.
3) DISTRIKT by měl být humorný. Bohužel, okolo poloviny filmu, když vyvanul prvotní šok z vizuální originality a vulgarity, začalo být velmi patrné, že to celé prostě nemá dobrý scénář. Jde v něm o to, že parta dětí v okrajové budapešťské čtvrti objeví naftu a tím zbohatne, jejich rodiče se chtějí dostat k jejich prachům, načež nafta dojde a všichni zase zchudnou. Vedlejšími motivy pak je láska romského kluka k bílému děvčeti, rivalita mezi dvěma gangy, mezinárodní špionáž pro přední velmoci a dokonce cestování časem! To všechno je ale pouze velmi zběžně nakousnuto a většinou zapomenuto, aby se film mohl vrátit k nezajímavé hlavní dějové linii-nelinii. Spousta vtipů zůstane nepochopena, protože je zřejmě čistě maďarská (některé postavy mají asi odkazovat na známé maďarské politiky/herce), ale spousta pokusů o vtip je pouze zcela infantilní: Například když je při mezinárodní politické konferenci krátký záběr do hlediště a tam sedí Arnold Schwarzenegger, nebo když přijde Tony Blair a má na hlavě masku Darth Vadera (a je ve filmu pouze proto, aby mohl přijít v masce Vadera), tak mi to prostě nepřipadá vtipné a obávám se, že to nebude tím, že neumím maďarsky. Scéna se nestane vtipnou jen proto, že do ní náhodně vložíte Darth Vadera, Adolfa Hitlera, Pooha nebo penis! (Výjimkou samozřejmě je, pokud je tam vložíte všechny najednou.)
Takže z DISTRIKTU doporučuji soudtrack (maďarský rap!) a maximálně prvních 15 minut filmu. Pak už to lepší nebude.
Téměř stejně netradiční jako DISTRIKT (i když ze zcela jiných důvodů) je francouzský dokument PUTOVÁNÍ TUČŇÁKŮ, vyprávějící - kdo by to řekl? - o putování tučňáků. Tisíce tučňáků se totiž každý rok vydávají na pouť mrazivou Antarktidou, aby se sešli, spářili, nakladli vejce, vyseděli mladé a pak se zase vrátili domů. Dělají to tak už tisíce let každý rok a je fascinující se o tom dozvědět a dívat se na to.
Původní francouzská verze je zvláštní v tom, že v ní sledujeme osudy konkrétního páru tučňáků, kteří (hlasy vypravěčů) mluví (aniž by se ovšem filmaři nějak pokoušeli synchronizovat jejich zobáky s lidskými hlasy nebo podobné nesmysly). Pokud jsem dobře informován, u nás půjde americká verze, kde nemluví tučňáci, ale pouze vypravěč (Morgan Freeman), hudba je méně bizarní a film je o pár minut kratší. Ať tak nebo tak, jde o výjimečné dílo, zajímavé z faktického i filmového hlediska. Jen buďte připraveni na to, že opravdu celý film neuvidíte prakticky nic jiného než sníh, led a tučňáky!
A nyní přesun k něčemu mainstreamovějšímu:
Wesu Cravenovi je 66 let. Natočil téměř 30 filmů, z nichž některé jsou nadčasovými klasikami (NOČNÍ MŮRA V ELM STREET, VŘÍSKOT), ale nejméně stejný počet jich jsou nepodarky, o kterých se jaksi "decentně" příliš nemluví: UPÍR V BROOKLYNU, SHOCKER a především jeho strašný předposlední film PROKLETÍ. Až na vzácnou výjimku HUDBA MÉHO SRDCE (dojemný školně-hudební příběh s Meryl Streepovou) byly všechny jeho známější filmy horory. Když se objevila upoutávka na jeho nejnovější film NOČNÍ LET (RED EYE), diváci se domnívali, že půjde také o horor. Upoutávka se totiž lišácky tvářila jako romantická komedie a teprve na samém konci z ní vyplynulo, že se stane něco strašlivého - ovšem nebylo prozrazeno, co vlastně.
Teď už jsem NOČNÍ LET viděl a mohu prohlásit, že to kupodivu opravdu horor není. Tedy aspoň v něm nejsou žádná strašidla ani litry krve.
Film opravdu začíná jako sladká romantická podívaná pro děvčata: Lisa Reisertová (Rachel McAdamsová z NESVATBOVÝCH) letí v nacpaném nočním letadle napříč USA a seznámí se se sympatickým spolucestujícím (Cillian Murphy - BATMAN ZAČÍNÁ). Ten jí krátce po startu sdělí, že pokud nebude dělat přesně to, co jí bude rozkázáno, její otec zemře. A víc vám o ději neprozradím.
NOČNÍ LET je hitchcockovský thriller. Vím, je to nadužívaný termín, ale je to tak, a líbil se mi více než ledacos od Hitchcocka. Jednoduše a jasně rozehraná situace, která se spletitě a napínavě komplikuje, aby se nakonec uspokojivě a celkem logicky vyřešila (i když po uspokojivém rozřešení následuje ještě celkem zbytečná čtvrthodina, odehrávající se mimo letadlo). Oba hlavní představitelé podávají ideální herecké výkony, debutující scenárista měl pár opravdu dobrých nápadů a otec hlavní hrdinky (Brian Cox) vypadá skoro tak sympaticky, jako já (skoro)!
Cestu směrem k mainstreamu završíme poměrně smutně, filmem LEGENDA O ZORROVI. Jde o pokračování sedm let starého filmu s Antoniem Banderasem a Catherine Zeta-Jonesovou, které - přesto, že se na něm sešli herci a tvůrci první dílu - trpí většinou "nemocí", typických pro filmová pokračování.
Příběh je překombinovaný, přibylo mnoho zbytečných nebo vyloženě otravných vedlejších postav (včetně děcka, které má být roztomilé a koně, který dělá vtipy), akční scény přestaly být akčními scénami a staly se akrobatickými a trikařskými exhibicemi, a celé je to hroooozně dloooouhé...
První ZORRO se mi líbil velice, velice moc, takže vám pokračování s velkými výhradami přece jen doporučím. Ale počítejte s tím, že jde opravdu o značný krok zpět.
Premiéry týdne
Abychom byli kompletní, musím zmínit ještě dvě premiéry tohoto týdne: BIBI BLOCKSBERG A TAJEMSTVÍ MODRÝCH SOV je pohádka, která - pokud jsem to dobře pochopil - má být německou odpovědí na HARRYHO POTTERA (a má opravdu zajímavou oficiální stránku). A MANDERLAY je volné pokračování DOGVILLE bez Nicole Kidmanové (ale s Bryce Dallas Howardovou), čímž je myslím řečeno úplně vše.
Ve zkratce
Tady se můžete podívat na celé STAR WARS: NOVOU NADĚJI. A barevně! A taky na IMPÉRIUM VRACÍ ÚDER.
Vzpomínáte na film DVANÁCT DO TUCTU, který byl zaručeně k popukání, protože v něm šlo o rodinu s dvanácti dětmi? Tak tenhle film bude jistě ještě o polovinu zábavnější!
Bratři Weinsteinové chtějí na druhý díl SIN CITY navázat stejnojmenným televizním seriálem! Což mi hlava dost nebere, protože aby se něco mohlo objevit v americké televizi, musí to být velmi, velmi nezávadné...
Démonický Uwe Boll nedá videoherním fanouškům pokoj a bude natáčet filmovou verzi hry "Postal". Tentokrát je aspoň zajímavé, že tvůrci hry dobře vědí, jakou má Boll reputaci a dokáží toho náležitě využít ve svém tiskovém prohlášení.
A na závěr něco roztomilého na pokoukání. (Všimněte si, že kromě obrázků je tam i mnoho klikatelných linků.)