Článek
Mám rád všechny filmy M. Nighta Shyamalana. Přesněji řečeno "všechny filmy od Šestého smyslu dále". Ty starší jsem neviděl. Ať vám jejich scénář přijde jakkoliv nechtěně vtipný (Znamení, Vesnice?), u všech jsem ocenil přinejmenším řemeslnou zručnost a skutečnost, že Shyamalan kašle na to, co od něj kdo očekává, a točí to, co jemu připadá nosné.
Druhá polovina poslední věty platí i v případě jeho nejnovějšího filmu Žena ve vodě. Nepředvídatelný Ind se i tentokrát vykašlal na to, co chtějí producenti nebo "průměrný divák" a přišel s něčím mnohem zvláštnějším, než jsou jeho předchozí filmy. S něčím tak zvláštním, že si nejsem jistý, zda pro to ještě platí i první polovina oné věty. Tj. nejsem si jistý, jestli je Žena ve vodě natočena řemeslně zručně, protože si vůbec nejsem jistý, jaké pocity by ve mně tenhle film měl vyvolávat (a to v mnohem větší míře, než u Vesnice, kdy jsem místy nevěděl, jestli to má být horor nebo parodie).
Žena ve vodě je (myslím!) směsí pohádky, fantasy, hororu a parodie. Jde v ní o vodní vílu (Bryce Dallas Howardová), která vyleze z bazénu u současného amerického paneláku, aby osvítila lidstvo a pak se vrátila zpět do vody, k čemuž potřebuje pomoc obyvatel paneláku. Z toho vyplývá, že se úplně celý film odehrává v paneláku a na jeho dvoře a rozhodně nevypadá na to, že stál 75 miliónů dolarů.
Většina filmu pozůstává z toho, že se nájemníci (v čele s údržbářem Paulem Giamattim) snaží dešifrovat různé náznaky pravidel, podle kterých se víla může vrátit domů. Mezitím občas někoho přepadne zlé monstrum, které dokáže být placaté a tudíž se nepozorovaně ukrývat v trávníku.
Bylo by velice jednoduché Ženu ve vodě šmahem odsoudit jako zásadně nepodařený film (což udělala většina filmových recenzentů). Já to ovšem vidím o něco méně jednoznačně a připouštím možnost, že celý film je takový Shyamalanův vtípek, kterým dává recenzentům, producentům a vůbec "lidem z branže" najevo, že základní pravidla filmového vyprávění jsou od toho, aby se porušovala a že je dobré občas vůbec netušit na co se to díváme a co si o tom máme myslet.
I kdyby to ale byla pravda, není to natolik nosný nápad, abych kvůli němu chtěl sledovat celý tento film od začátku do konce. Je pravda, že se Shyamalanovi podařilo natočit něco, co tady dlouho nebylo, ale mnohem raději bych se na tento film díval například s jeho podrobným komentářem, který by vysvětloval, jak na mě podle něj má která scéna působit. Pak bych si teprve mohl udělat názor, jestli opravdu už kompletně podlehl svému egu a zbláznil se.
Jednoznačně nejlepší premiérou tohoto týdne je film s původním názvem "The Proposition", který je do našich kin uváděn pod bizarním českým názvem "Proposition" (bez "The"). Je to western, odehrávající se v Austrálii, i když označení "western" je možná zavádějící, protože se v něm vlastně moc nestřílí a nejsou v něm žádní kovbojové (tj. lidé pasoucí krávy). Hraje v něm pár známějších herců (Guy Pearce, John Hurt, Emily Watsonová), ale v tomhle filmu o hvězdy nejde (a některé z nich myslím ani nepoznáte).
Charlie Burns (Guy Pearce) a jeho mladičký bratr jsou polapeni při přestřelce polosadistickým kapitánem a je jim učiněn návrh (odtud název filmu): Charlie se má vydat přes půl Austrálie, najít svého druhého nebezpečného vraždícího bratra a zatknout ho. Pokud to neudělá, kapitán zabije jeho mladšího bratra. A tak se Charlie vydává na cestu, během které bude bojovat nejen s přírodou a domorodci...
Proposition je jeden z nejlepších filmů, jaké jsem letos viděl. Možná bych řekl (snad jsem na nic zásadního nezapomněl), že nejlepší letošní filmy pro mě zatím byly Let číslo 93, Proposition, pak dlouho nic a pak ty ostatní... Nevypadá nijak draze, ale působí extrémně realisticky: Všichni v něm jsou špinaví, zpocení, v roztrhaných zaprášených šatech, občas se zaschlou krví. Příběh se odvíjí pomalu (doprovázen línou hudbou Nicka Cavea, který také napsal scénář!), lidé se na sebe dlouho dívají, prohodí pár slov, a občas zcela nečekaně někoho probodne oštěp nebo někomu uletí polovina hlavy. A všichni jsou hróóózně drsní (nejen, že se snaží být drsní, ale opravdu jsou).
Celé mi to dost připomnělo klasické spaghetti-westerny. S tím rozdílem, že Proposition ani na okamžik nesklouzne k nějakému vtípku nebo humoru. Je hrozně těžké natočit drsný film, který se bere úplně vážně, a tvůrcům Proposition se to povedlo. V tomhle filmu funguje úplně všechno.
Havana Blues je film o chudých mladících ze současné Havany, kteří se snaží prorazit se svou kapelou (která nehraje blues) a rozhodují se mezi komerčním úspěchem v zahraničí a láskou ke své zemi a přátelům. Politické záležitosti (Castro apod.) jsou zredukovány na minimum a jde spíš o standardní filmovou story rozervaných amatérských hudebníků, kteří kupodivu znějí jako kdyby měli superprofi vybavení a mix. Váš názor na tento film bude pravděpodobně nejvíce záviset na tom, jak vás osloví jeho soundtrack (který je, přiznejme si to, hlavním důvodem, proč byl film natočen).
A se zbylými filmy už to bude celkem jednoduché:
Super náhradník (She's The Man) je klasická teenagerská komedie, točící se kolem toho, že se mladá Viola (Amanda Bynesová) vydává na škole za svého bratra, aby zde mohla hrát fotbal ("náš" evropský fotbal, nikoliv americký). Pak se to pochopitelně různě romanticky zaplete, takže Viola začne milovat kluka A, který miluje holku B, která miluje Violu, o které si myslím, že je chlap, atd., atd... Úvodní titulky odvážně tvrdí, že jde o adaptaci Shakespearova "Večera tříkrálového", ale v tom myslím žádné vtipy s tampóny v nose nebyly.
Film není nechutná teenagerská komedie. Není v ní sperma ani výkaly a je zřejmě natočena pro děti, kterým právě začíná puberta. Rozhodně to ale není dobrý film a vyvolal ve mně krizi sexuální identity, protože "normální" Amanda Bynesová mi přišla hnusně opuchlá, zatímco v převleku za hocha vypadá celkem roztomile, jako malý Marek Eben. Nejzajímavější jsou závěrečné scény, kdy dorazí Violin bratr a chvíli mi trvalo, než jsem pochopil, že po mně tvůrci filmu chtějí, abych si myslel, že ti dva vypadají stejně a nikdo je nerozezná. Ano, žádné z postav ve filmu nedojde, že toto jsou dva různí lidé:
Poslední premiérou, kterou jsem viděl, je film Strážce (Sentinel). Jeho hrdinou je stárnoucí agent prezidentovy ochranky (Michael Douglas), který se dozví, že nějaký jiný agent chce prezidenta zabít. Ale nikdo mu to nevěří a situace je navíc komplikovaná tím, že hlavní hrdina spí s První dámou (Kim Basingerová). Douglas se tedy pokusí odhalit spiknutí na vlastní pěst, přičemž po něm jde Kiefer Sutherland, který ho nenávidí, protože se domnívá (mylně), že mu Douglas kdysi přebral ženu.
Film režíroval Clark Johnson, který předtím natočil S.W.A.T. a i tentokrát prokazuje slušnou řemeslnou zručnost. Díky těkající kameře, tepající hudbě a koneckonců i díky ucházejícím hereckým výkonům působí scény v jeho filmu poměrně napínavě a dost dloho trvalo, než jsem si uvědomil, že scénář je naprosto nezajímavý, neoriginální a nesmyslný a že ho žádná kamera a herecké výkony nezachrání. S přibývajícími minutami si to budete uvědomovat víc a víc a ke konci se už film totálně sesype jako domeček z karet. Na Strážce rozhodně nechoďte, ale budu s nadějí očekávat, co dalšího Clark Johnson natočí.
Další premiéry týdne
A to není zdaleka všechno! Kromě výše uvedených má tento čtvrtek českou premiéru ještě dokument Eriky Hníkové (Ženy pro měny) Sejdeme se v Eurocampu, starší film Karla Janáka (Snowboarďáci, Rafťáci) Vetřelci v Coloradu a poloimprovizovaný film Stevena Soderbergha Bublina, zajímavý především tím, jak byl distribuován (současně do kin, do kabelové televize a na DVD).
Ve zkratce...
Tohle video s Benem Affleckem je už pár let staré, ale dosud jsem ho neviděl. Ben se v něm v podroušeném stavu snaží bizarním způsobem sbalit jakousi francouzskou reportérku, která s ním má dělat interview.
Pamatujete si, jak Uwe Boll před nějakou dobou vyzval filmové kritiky na souboj v boxu? Teď konečně proběhlo první takové utkání a ukázalo se (nemůžu říct, že by mě to příliš překvapilo), že Boll je docela slušný boxer.
Studio MGM (které nyní patří společnosti Sony) oznámilo, že hodlá v nejbližší vyprodukovat několik výpravných (drahých) velkofilmů včetně Hobita a Terminátora 4.
Nový trailer na nového Bonda vypadá dost dobře. Pokuste se schválně identifikovat všechny záběry, natočené v České republice.