Článek
Chtěl bych vás především "varovat" před reklamní kampaní na film LOVCI POKLADŮ. Ne že by film byl až tak strašný (i když dobrý není), ale každopádně není o tom, co se vám snaží vnucovat trailery, plakáty a koneckonců i český název. Z těch by se zdálo, že jde o něco jako INDIANA JONES nebo MUMIE (a také si to myslí nejeden neinformovaný potenciální divák, který se mě na film vyptával). Omyl. Ale jedno po druhém:
Film se točí kolem chlapíka se symbolickým jménem Benjamin Franklin Gates (Nicolas Cage), který hledá poklad. (Všimněte si: Nikoliv "poklady", ale "poklad".) Jde o jakýsi obrovský poklad, starý tisíce let, který původně patřil starým Římanům, pak Templářům, pak Svobodným zednářům, až ho nakonec někde v USA ukryli "zakládající otcové" (politici, kteří stáli u zrodu Spojených států). Pokud si z traileru pamatujete nějaké pyramidy, lodě na rozbouřeném moři a rytíře, pak vězte, že to všechno jsou záběry z kratičkého prologu filmu, kde je vám toto vysvětlováno. Celý zbytek filmu se pak odehrává v současných Spojených státech, kde dospělý Ben pokračuje v "odkazu svého dědečka" a kde tento poklad hledá. Benovi předkové totiž zasvětili své životy tomu, že poklad najdou podle stop, které "zakládající otcové" zanechali na nejrůznějších místech a tím zabrání tomu, aby byl poklad zneužit pro zlo. Ano, taky mi připadalo divné, že někdo chce ochránit poklad, v jehož existenci nikdo jiný nevěří, tím, že ho najde...
Takže: Ben najde další stopu, jeho dosavadní společník Ian (Sean Bean) se rozhodne, že poklad chce získat pro sebe, a jejich cesty se tím rozejdou - t.j. "lovec" je maximálně jeden z nich, ale hlavní hrdina to není. (Nebojte se, že prozrazuji něco podstatného - tohle všechno se stane v prvních patnácti minutách a je to i v traileru.) Následně se oba rozhodnou ukrást Prohlášení nezávislosti (přísně hlídaný slavný historický dokument), na jehož zadní straně má být neviditelným inkoustem nakreslena mapa k pokladu. Podle upoutávek to vypadá, že kradení Prohlášení je ústřední zápletka filmu, ale to také není pravda. Prohlášení je ukradeno dlouho před polovinou a zbytek filmu běhají dva týmy po celých Spojených státech (přesněji řečeno mezi třemi městy), odhalují další stopy a unikají před FBI (která po nich jde kvůli tomu Prohlášení). Spíš než INDIANA JONESOVI se to podobá nějakému retardovanějšímu thrilleru od Johna Grishama. Žádné nadpřirozeno se ve filmu nevyskytuje (pokud za nadpřirozeno nepokládáte to, že Diane Krugerovou někdo pořád obsazuje do důležitých rolí v drahých filmech).
Když jsem LOVCE POKLADŮ viděl, celkem se mi líbil scénář. Přesněji řečeno, nelíbily se mi dialogy nebo honičky, ale námět, týkající se těch skrytých stop. Ve většině podobných filmů mi totiž vadí, že stopy nejsou logické a nakonec vedou k něčemu (například k velkému chrámu ve skále), co už musel dávno objevit někdo jiný. Líbilo se mi, jak scenárista LOVCŮ POKLADŮ použil skutečné události a věci (staré dopisy Benjamina Franklina, americkou bankovku, Prohlášení nezávislosti) k vytvoření sítě stop, která relativně fungovala a bránila tomu, aby někdo přišel na poslední stopu bez znalosti stop předchozích. Bohužel, později jsem si jednak uvědomil, že některé ty stopy ve skutečnosti fungovat nemohly (např. z optických důvodů) a především že "historické skutečnosti" si scenárista vymyslel nebo aspoň podstatně upravil! A to mě fakt dost naštvalo a film tak u mě přišel o své nejplusovitější plus.
Poměrně slušná hudba a čas od času snesitelný epizodní herecký výkon dělají z LOVCŮ POKLADŮ poněkud podprůměrný film. Dá se přežít, ale nesmíte očekávat to, co vám slibuje jeho reklamní kampaň. Kdybych byl Nicolas Cage a dozvěděl se, že toto je nejúspěšnější film celé mé kariéry (což je), vážně bych uvažoval o sebevraždě (poté, co bych rozfofroval všechny ty prachy v Las Vegas).
Ed Wood žije!
A u slabších filmů ještě chvíli zůstaneme...
Edward D. Wood, Jr. byl hodně špatný režisér, který natáčel hodně špatné (a hodně laciné) filmy. Je o něm i (hodně dobrý) film Tima Burtona. Teď to ale vypadá, že duch Eda Wooda žije dál v osobě německého režiséra Uwe Bolla.
Němec Uwe Boll se do podvědomí neněmeckých diváků zapsal svou filmovou adaptací videohry HOUSE OF THE DEAD z roku 2003. Stála necelých 10 miliónů dolarů a měla neuvěřitelně špatné recenze. V současné době je 28. nejhůře hodnoceným filmem na imdb.com. FFFILM gratuluje.
Jeho nový film ALONE IN THE DARK (také na motivy videohry) byl asi dvakrát dražší, měl premiéru minulý týden a získal na Rotten Tomatoes průměrné hodnocení "3 procenta" (a čistých nula procent mezi profesionálními recenzenty). Na imdb.com je s průměrem 1,9 v současné době dvanáctým nejhorším filmem všech dob. Na podobné filmy se kritikové vyloženě těší, protože při recenzování mohou být kreativní (ukázkový citát: "Tvrdit, že ALONE IN THE DARK je lepší než HOUSE OF THE DEAD, je jako chválit syfilis za to, že není AIDS"). ALONE IN THE DARK vydělal za první víkend necelé tři milióny (což je hodně málo), ale vzhledem ke své láci se časem možná nakonec zaplatí, podobně jako se zaplatil HOUSE OF THE DEAD.
Je strašidelné pomyšlení, že se z podobných filmů stane nový trend. Že se budou natáčet superlaciné blbé filmy, na které se podaří nahnat do kin tolik lidí, že se zaplatí (a když ne, ztráta bude minimální). Uwe Boll si z kritiků nic nedělá a dokončuje další film na motivy videohry: Tentokrát BLOODRAYNE. Nějaké fotky z něj jsou tady a nemohu říci, že by ve mě vzbuzovaly dojem, že to bude dobrý film. Ale (na rozdíl od předchozích dvou) se zdá, že má aspoň vizuálně něco trochu společného se svou předlohou. A potom bude Boll natáčet FAR CRY...
Premiéry týdne
Kromě LOVCŮ POKLADŮ má ve čtvrtek premiéru také artfilm KDYŽ OTAR ODEŠEL, který - pokud obecně nefandíte artfilmům - pro vás může být zajímavý jednak výkonem hlavní hrdinky (hodně stará debutující babička), jednak celkem dojemnou pointou, která ale zase není natolik úžasná, aby ospravedlnila rozvláčnost všeho toho, co jí předchází.
A hodně lidí asi také půjde na film TEAM AMERICA: SVĚTOVEJ POLICAJT, což je praštěná komedie od tvůrců SOUTH PARKu, ve které vystupují pouze loutky na špagátech. Pokud ale ignorujeme tento bezesporu inovativní aspekt filmu, k dokonalosti SOUTH PARKu mu ledacos chybí. I když rozhodně není nevtipný.
Ve zkratce...
Pokud to náhodou nevíte, bramborový Mr. Potatohead (např. ta postavička z TOY STORY) je reálná populární dětská hračka. U příležitosti premiéry STAR WARS EPIZODY 3 bude prodávána tato speciální edice. Mimochodem, už se organizuje česká půlnoční premiéra.
Milovníky televizních reklam jistě potěší 101 největších hitů komunistického Maďarska.
Jsem na rozpacích: Měl bych si radši koupit tohle auto nebo tohle?
A ještě ke "kradení hudby" v minulém FFFILMu. Definitivně jsem zjistil, že hudba v té upoutávce na SAMETOVÉ VRAHY je z filmu ČERNÝ JESTŘÁB SESTŘELEN. Dostal jsem k této tematice velice zajímavé vyjádření z dobře informovaného zdroje, který si nepřál být jmenován. Tudíž netrvám na tom, že to je pravda, ale zní to zajímavě:
"Je to ještě trochu jinak - televize mají s OSA jako správcem práv takovou smlouvu, že v pořadu ČT může použít naprosto jakoukoliv hudbu. Pořadem se samozřejmě rozumí i upoutávky. Jejich použití ja pak omezeno jen na vysílání v dané televizi, s pořadem nemůže obchodovat. Televize platí paušál za použití plus dodává OSA seznamy použité hudby a ta to pak podle něj rozhodí. Proto může k průměrné reportáži či upoutávce znít muzika třeba ze Star Wars a Williams tomu nemůže nijak zabránit. Teoreticky může ČT natočit ve studiu sci-fi inscenaci s Oldřichem Vlachem v hlavní dvojroli a dát tam celý soundtrack Star Wars."
Pokud to platí i pro trailery vystavované na internetu (odkud jsem vzal ty SAMETOVÉ VRAHY), tak je to opravdu zvláštní, protože tam pak Česká TV může vystavit upoutávku doprovázenou libovolným aktuálním hitovým songem, všichni si ji stáhnou a zdarma a legálně získají aktuální hitový song.