Článek
Dokonale se mu to podařilo před pár dny, kdy vydal prohlášení, že "Disney odmítl v USA distribuovat (t.j. uvést do kin) můj nový dokument FAHRENHEIT 9/11". Tento film (jehož název by se dal přeložit třeba jako "911 stupňů Fahrenheita") má dokumentovat úzké vztahy, které měla rodina prezidenta Bushe s rodinou Osámy Bina Ládina a máte se z něj také dozvědět, co Bush dělal těsně po 11. září 2001 pro to, aby se to ututlalo a jeho arabským "přátelům" se nic nestalo. Film financovala společnost Miramax, která patří Disneymu a Moore tvrdí, že se Disney takto rozhodl proto, že v opačném případě by Jeb Bush, guvernér Floridy a prezidentův bratr, Myšákovo impériu připravil o podstatné daňové úlevy za Disneyovy parky na Floridě. Šéf Disneyho Michael Eisner naopak tvrdí, že už před rokem Miramaxu jasně dali najevo, že Mooreův film distribuovat nebudou a že mu nikdo nebrání v tom, aby si našel libovolného jiného distributora.
Na to Moore reagoval prohlášením, ve kterém příznal, že sice opravdu už před rokem věděl, že Eisner film distribuovat nechce, ale nebral to v úvahu poté, co zjistil, že Disney nadále jeho dokument (skrze Miramax) financuje šesti milióny dolarů. Další zajímavá komplikace spočívá v tom, že Disney má Miramax právě proto, aby jeho prostřednictvím uváděl "méně komerční" a "provokativnější" filmy a podle smlouvy může odmítnout distribuci pouze u filmu, který výrazně překročí rozpočet nebo který má maximální nepřístupnost (nikdo do 17 let nesmí do kina). Ani jedno z toho není případ Mooreova filmu, takže ať Disney své rozhodnutí zdůvodňuje jakkoliv (Eisner tvrdí, že "nechce distribuovat provokativní politické filmy", což ovšem už nejednou udělal), není úplně v souladu se smlouvou, kterou s Miramaxem má.
V celém konfliktu samozřejmě hraje velkou roli i vzájemná nevraživost Weinsteina z Miramaxu a Eisnera (což dá se dobře srovnávat s naší aférkou a vztahy Eurotel / Český Telecom), ale jde do značné míry o bouři ve sklenici vody. Je samozřejmé, že někdo nakonec ten film v USA distribuovat bude a distributoři pro mnoho jiných teritorií jsou již v tuto chvíli zajištěni. Neodpustím si ale jeden konkrétní příklad toho, jak Moore manipuluje s fakty:
Na své stránce Michael Moore píše: "Podle včerejších New York Times minulý týden Disneyova správní rada diskutovala o tom, zda distribuovat FAHRENHEIT 9/11. Bylo rozhodnuto, že ho Disney distribuovat nebude."
Ovšem když si ten článek v New York Times najdete, není tam o správní radě a o "minulém týdnu" ani slovo a píše se tam doslova: "Agent Michaela Moorea tvrdí, že Michael Eisner se obával, že..." (a následuje ono tvrzení o daňových úlevách na Floridě).
Chápete to? Agent Michaela Moorea řekne novinám svůj názor, ty noviny tento jeho názor otisknou (s upozorněním, že jde o jeho názor), načež Moore napíše, že "Podle New York Times se stalo to a to..." (což navíc ani neodpovídá tomu, co v těch novinách JEHO AGENT tvrdil). Je to přibližně jako kdybych v tomto článku napsal třeba "Podle některých návštěvníků internetu je Blesk banda zlodějů" a příští týden bych se nenápadně zmínil, že "Novinky.cz před týdnem potvrdily mou domněnku, že Blesk je banda zlodějů". Vlastně, to moje by bylo mnohem elegantnější (samozřejmě, kdybych se teoreticky k něčemu takovému snížil).
Ale zpět od zlodějů k Mooreovi: Ten pán je bezpochyby demagog. Ale pokud demagog natáčí zábavné filmy, rád se na ty filmy podívám. Problém vidím maximálně v tom, že ty filmy vydává či nevydává dokumenty podle toho, jak se mu to hodí. Takže např. tvrdil, že BOWLING FOR COLUMBINE nemusí obsahovat pravdu, protože je to umělecká fikce, ale dostat Oscara za dokument mu nevadilo...
A pointa toho celého? FAHRENHEIT 9/11 se shodou okolností za týden zúčastní soutěže na festivalu v Cannes a buďte si jisti, že se o něm mluví už teď.
Premiéry týdne
Tento týden má premiéru historický megafilm Wolfganga Petersena TROJA s Bradem Pittem, Orlando Bloomem, Peterem O'Toolem a tucty dalších. Bohužel jsem ho neviděl (zato jsem místo něj viděl nového Disneye se zpívajícími zvířátky, ha!), takže se k němu vyjádřím až příští týden - pokud se bude k čemu vyjadřovat.
Kromě toho má obnovenou premiéru Svěrákova JíZDA, kterou jsem (přiznávám se) poprvé viděl před pár týdny a musím uznat, že ten člověk je opravdu dobrý režisér. Pokud se bude zase nějaký tvůrce vymlouvat "můj film by nebyl sračka, kdybych měl o dva milióny víc", odkažte ho na JÍZDU.
Ve zkratce...
Kate Beckinsaleová se minulý týden provdala za Lena Wisemana, režiséra filmu UNDERWORLD.
Spolutvůrce Matrixu Larry Wachowski, který je právě uprostřed rozvodu, se v nejbližší době nechá přeoperovat na ženu a změnit si jméno na "Linda". Přísahám, že podle mého nejlepšího vědomí to není vtip! Nabízí se samozřejmě otázka: "What is the Matrix?" Toto je jeho fotka (před operací, ale už s dámskými naušnicemi):
Marilyn Manson bude možná hrát Ježíše Krista! A nepůjde o jen tak ledajaký film a o jen tak ledajakého Ježíše Krista, jak se můžete přesvědčit z těchto ukázek scénáře.
Pokud patříte mezi fanoušky anime, jistě vás (ne)potěší tento seznam "101 věcí, které můžete dělat s mrtvým Totorem".
Věděli jste, že Quentin Tarantino hrál ve videoklipu?
A věděli jste, že existuje fajnový hraný film, jehož hrdinou je populární comicsový bouchač Lobo. (Ne, opravdu nevím, kde se dá celý stáhnout.)
A věděli jste, že v KAMEŇÁKU 3 bude hrát Dolly Buster selku?
A nejzásadnější filmová událost týdne na závěr: Na www.ogrish.com je ke stažení včerejší šokující záznam popravy Američana v Iráku (teroristé používají Windows Media!). Samozřejmě, než na ten link kliknete, měli byste si být stoprocentně jisti, že víte, co děláte.