Článek
A co se tak úžasného stalo? Především si přečtěte minulý FFFILM o ilegálním kopírování filmů. A teď si představte, že před pár dny Michael Moore prohlásil, že mu nevadí, když je jeho film FAHRENHEIT 9/11 šířen ilegálně! Dokonce proti tomu teď už nic nenamítá ani jeho distributor Lionsgate (který zpočátku namítal), takže hybaj stahovat! Pokud nevíte odkud a jak, tady máte podrobný návod. Nejedno velké filmové studio pochopitelně toto Mooreovo rozhodnutí označilo za "nešťastné".
Než začnete stahovat, tak jen dvě upozornění, která mi přijdou spíše zbytečná, ale jistota je jistota: 1) Film je v angličtině, nemá české titulky a té angličtiny je tam opravdu hodně. Netuším jestli k němu někde existují české titulky a nezajímá mě to. 2) Pokud jste připojeni přes dial-up, budete kratší verzi stahovat asi 70 hodin. Já měl naštěstí spojení rychlejší, takže se s vámi můžu podělit o zážitky z tohoto filmu (který, pokud vím, pořád nemá českého distributora):
FAHRENHEIT 9/11 začíná tím, jak se George W. Bush stal prezidentem i když ho většina Američanů nevolila (podle amerických zákonů to ani není potřeba, ale Mooreovi to připadá jako spiknutí). Pak se Moore letmo zmíní o tom, že Bush místo prezidentování zahálel a pak přejde k 11. září 2001, respektive k těsně následujícím dnům, kdy z USA odletěla letadla s mnoha občany Saudské Arábie a palubě, včetně "členů Bin Ládinovy rodiny". Moore vysvětluje, že rodiny Bushů a Bin Ládinů se velice přátelily (kvůli ropě) a proto Bush nechal schválně Bin Ládina utéct z Afganistánu a využil 11. září k tomu, aby mohl konečně rozcupovat Saddáma, který "chtěl zabít jeho tátu". Následují zmínka o tom, že Bush se vyhýbal vojenské službě a o tom, že Bush a firmy jeho přátel vydělávají na válce, přičemž ožebračují chudé Američany, kteří jim jsou dobří jen jako vojáci do jejich válek. Film vyvrcholí scénami s matkou, jejíž syn (voják) byl zabit v Iráku a ona je z toho celkem pochopitelně smutná.
FAHRENHEIT 9/11 není o 11. září 2001. Není ani o válce v Iráku ani o chudobě, ani o ošklivých korporacích nebo o nespokojenosti Američanů. Tedy, to všechno se v něm vyskytuje, ale to všechno je pouze prostředek k tomu, jak všechny diváky upozornit, že George W. Bush je hajzl. A hlupák, podvodník, psychopat, lhář a zbabělec. A nemá rád černochy.
K tomu, aby vyjádřil svůj názor na George W., používá Moore všechny filmové metody, které existují. Tj. zdaleka nejen metody filmových dokumentaristů, ale také metody, hojně používané třeba v reklamách na Persil. Příklad 1: Když se mluví o tom, že Bush se zamlada u Národní gardy nedostavil na lékařskou prohlídku, ozve se jako podkres pár tónů slavné písničky s názvem "Cocaine". Chce tím snad Moore naznačit, že Bush bral drogy? Kdepak, je to určitě jenom náhoda... Příklad 2: Moore dokazuje Bushovu neschopnost tím, že se prý dozvěděl o teroristickém útoku (o prvním letadle, která vrazilo do WTC) a přesto si šel překvapivě povídat s dětmi ve školce. Já si tedy dobře pamatuji co se 11. září dělo, sledoval jsem to v přímém přenosu na CNN, a dokud do WTC nevrazilo druhé letadlo, nikoho ani nenapadlo naznačit, že by mohlo jít o teroristický útok (mrakodrap nebyl skoro vůbec viditelně poškozen, jen se z něj trochu kouřilo a nebylo jasné, co do něj vlastně vrazilo). A konečně příklad 3: Moore upozorní, že po 11. září se v USA nesmělo létat, načež okamžitě následuje střih na politika, který vypráví, že Bin Ládinova rodina těsně po 11. září odletěla z USA. Má to vzbudit dojem, že odletěla v době, kdy nikdo jiný létat nesměl - omyl. Odletěli až 14. září, kdy už se létat smělo. (Samozřejmě, arabská "rodina" má také trochu jiný význam než "rodina" ve zbytku světa a má třeba několik set členů.)
(Všimněte si, že se vůbec nezabývám tím, jestli je nebo není podezřelé, že Bush nepřišel na prohlídku nebo že nějací Arabové těsně po 11. září odletěli z USA. Zabývám se jenom tím, že se Moore snaží v divácích vzbudit dojem, že skutečnost byla jiná, než doopravdy byla.)
A takhle je to s většinou "faktů" prezentovaných ve filmu. Oproti BOWLING FOR COLUMBINE je tentokrát přesvědčování o něco méně elegantní a Moore se často uchyluje k monologům typu: "Že by to opravdu bylo takhle? Nemohlo to být spíš tak, že [něco jiného]?", o kterých jsem se domníval, že jsou opravdu pod jeho úroveň. Je to doslova žonglér se slovíčky a často uslyšíte věty jako "Tyto peníze pak šly na konta Bushe, jeho rodiny, jejich přátel nebo firem, ve kterých pracovali" - Není to přímo lež, pokud aspoň nějaké peníze šly na konto aspoň jedné firmy ve které pracoval aspoň jeden z přátel Bushovy rodiny. Ale při letmém poslechu ta věta vyvolává podstatně jiný dojem, že? Moore si dal velmi záležet, aby se nedalo říct, že v něčem lže. Ale zdráhal bych se říkat tomu pravda. A pokud mi chcete vyčítat, že takhle slovíčkařím, tak vám uniká podstata filmu - ten je totiž téměř výhradně o takovém slovíčkaření a o tom, jaké úžasné prostocviky se dají dělat s výrokovou logikou. Další čtení na toto téma, včetně přesných citací, je například zde (i když netvrdím, že autor těch stránek má patent na pravdu).
Když jsem psal o BOWLING FOR COLUMBINE, dostal jsem následně několik mailů, jejichž autoři mě upozorňovali, že Bush opravdu je idiot a já jsem idiot, protože to nechápu a film kritizuji. Takže bych rád znovu upozornil, že jsem nekritizoval BOWLING FOR COLUMBINE ani FAHRENHEIT 9/11 - oba jsou velmi dobře natočené filmy (BOWLING FOR COLUMBINE je podle mě lepší). Nekritizoval jsem ani politické názory Michaela Moorea. Nemyslím si, že Bush je opravdu satan, protože pro to nemám dost objektivních podkladů a vlastně mě to ani moc nezajímá. Ze stejného důvodu si nemyslím, že Bush je fajn chlapík a průkopník světové demokracie. A rozhodně mám blíž k názorům Michaela Moorea než k názorům Bushe.
Ještě jiné přirovnání: Představme si třeba hezkou reklamu na Mazdu od Michaela Baye. Budu oceňovat, že je fakt profesionálně natočená, nebudu se přitom vůbec zabývat tím, jestli je Mazda dobré auto (nevím to a je mi to jedno, nemám řidičák) a bude mi možná trochu vadit, že v průměrném divákovi tato reklama vzbudí neobjektivní přesvědčení, že Mazda je naprosto super. Podobně oceňuji Mooreovy filmy, podobně ignoruji jejich "fakta" a podobně mi vadí, že Mooreovy manipulace budou na spoustu lidí fungovat tak, jako by šlo o objektivní skutečnost a že budou třeba jednou dokonce argumentovat: "Je to tak a tak, musí to být pravda, viděl jsem to v tom Mooreově filmu". Navíc reklama na Mazdu se nestydí za to, že je reklamou, ale FAHRENHEIT 9/11 je škatulkován jako "dokument" (i když sám Moore, pokud je obviněn z překrucování faktů, kontruje, že "nejde o dokument, ale o entertainment"). A pokud je to dokument, je to především dokument o tom jak moc Moore nenávidí George W. Bushe. Velmi dobře natočený dokument.
Premiéry týdne
Tento čtvrtek má premiéru pouze SHREK 2. Prvního SHREKa pravděpodobně všichni znáte a pokud ne, rychle si ho koukejte půjčit na videu (nebo raději na DVD). O druhém dílu stačí říct jen to, že je stejný jako díl první. Stejně zábavný, stejně svižný a ničím výrazně odlišný od jedničky (tedy samozřejmě má jiný scénář, ale styl humoru i vyprávění je stejný). Pozor: Na rozdíl od jedničky bude většina kopií dabována (čtyři budou titulkované). Překlad dabingu je velmi dobrý a pokud jste nikdy neslyšeli Shreka v originále, bude vám asi připadat dobré i jeho namluvení. Se dvěma výjimkami: Hlas Shreka mi připadal nepřirozeně mladý a texty písniček pro mě byly téměř totálně nesrozumitelné (přitom jejich původním anglickým verzím jsem rozuměl celkem dobře).
Ve zkratce...
Pokud nechcete stahovat 1 GB FAHRENHEITa, můžete si stáhnout poněkud kratší STAR WARS: TAJNÉ ZBRANÉ IMPÉRIA, nový český film, který dává světu odpověď na palčivou otázku "Co by asi natáčel Fritz Lang, kdyby žil dnes, neměl peníze a užíval tvrdé drogy?"
Tohle je na rozdíl od FAHRENHEITa skutečný dokument: Klikněte sem, sleduje toho chodce v levé části obrazu a vzpomeňte si, co vám v Dopravní výchově říkali o rozhlížení se na obě strany.
Na oficiálních stránkách můžete najít první záběry z nového filmu Jean-Pierre Jeuneta s Audrey Tautou v hlavní roli. Pokud si chcete celou ukázku stáhnout, použijte tento link (ale je to Flash).
Na Something Awful měli tento pátek opravdu vydařenou sérii montáží na téma "Souboj titánů" (z různých filmů).
A na závěr ještě něco na rozloučenou. (Pro patřičné vychutnání je opět nezbytné nechat animaci dojet až do konce!)