Článek
Byla v minulosti Porta na jiném místě déle než v Řevnicích?
Nebyla, patnáct let v Lesním divadle je rekord. Její první ročník se konal v roce 1967 v Ústí nad Labem a po pěti letech se začala stěhovat do různých měst v Čechách a na Moravě. Karviná, Sokolov, Brno, Svitavy, Olomouc. V plzeňském Lochotíně vydržela deset let, do roku 1991.
Před přestěhováním do Řevnic se konala v Jihlavě. Proč tam nezůstala?
V tamním betonovém amfiteátru chřadla. V roce 2007 prohlásil písničkář Wabi Daněk, když pohlédl do prořídlých řad diváků, že alespoň nebudou fronty u stánků. V tom roce přišlo opravdu málo lidí, umělci a organizátoři v podstatě takříkajíc hráli přesilovku.
Má žena Hanka tenkrát navrhla, že bychom to mohli zkusit v tom nádherném přírodním divadle v Řevnicích. Odjeli jsme tedy s novou předsedkyní Porty Aničkou Roytovou za panem starostou Miroslavem Zvancigerem do Řevnic a on nás přivítal s otevřenou náručí. Hned jsme se domluvili a od roku 2008 jsme v Lesním divadle. Tehdy zvítězil Xindl X s písničkou Dysgrafik.
Aktuálně se u nás koná asi sedm set festivalů, z toho je asi padesát folkových. Do Řevnic jezdí spousta diváků, protože je tam půvabné prostředí. Je zajímavé, že plno jsme měli už první rok, kdy se tam Porta konala. Třicet minut předtím, než začala, ale bylo v areálu asi třicet lidí a já volal manželce a sděloval jí, že se to nepovedlo. Za tři hodiny bylo plno.
V posledních letech se na Portě objevují kapely, které nejsou pouze folkové nebo countryové. Je to dramaturgický záměr?
Ano, chtěli jsme malinko překročit hranice dvou základních žánrů. Nechtěli jsme a nechceme z Porty udělat multižánrovou přehlídku, protože ctíme ducha Porty, a i technicky je Lesní divadlo malé a lidé by neměli kam utéct před hudbou, která je bytostně nezajímá. Hledali jsme ale příbuzné žánry.
Když třeba přijeli Buty, poprosili jsme je, aby zahráli unplugged. Marta Kubišová zase vystupovala s naším triem Vokobere a zpívala své slavné písně s našimi kytarami a sbory. Ukázalo se, že jsou krásné i v jiném podání a orchestraci, než na jaké jsou posluchači zvyklí. Publikum tleskalo vestoje a my měli nezapomenutelný zážitek. Stejně se tleskalo i Jardovi Wykrentovi.
Je Porta stále soutěžní?
Je soutěžní po celou dobu své existence. Byla dokonce i v době covidu, kdy soutěž probíhala online na internetu. Všichni soutěžící nám poslali videonahrávky a porota vybrala postupující do finále a pak i vítěze. Finálová přehlídka se odehrála v Hálkově divadle v Nymburce bez diváků a se všemi ochrannými prvky, v přímém přenosu na internetu. Samozřejmě i s hosty Robertem Křesťanem, Zelenáči a Pavlem Žalmanem Lohonkou. Zvítězila tehdy Kristína Dlouhá Nídlová.
Pomůže Porta svým vítězům ke zviditelnění?
To je základ soutěže. Porta se vysílá online na webu, vítězové dostanou tradičně kytaru od Františka Furcha, mají možnost natočit ve studiu Heleny Rytířové singl, dostanou pozvání k rozhovoru do partnerských rádií, získají nahrávky z Řevnic, vzniknou videonahrávky pro YouTube kanál Porty a zahrají si na našich partnerských festivalech, kterých je devět. Jinak obdrží sošku, plakety a spoustu dárků od našich partnerů a sponzorů.
Co z letošního programu Porty bude dobré vidět?
Rozhodně je to žánrová klasika, tedy Robert Křesťan s Trapery, Petr Bende Trio s dětským sborem Notičky, Rangers – Plavci, Ivan Hlas Trio, Samson a parta, Nerez a Lucia, Jirka Krhut, Pavlína Jíšová, Lenka Slavá a Triola a vítěz loňské Porty WeHiBa.
Hranice překročíme koncertem Richarda Krajča, který zahraje s kytarou a trumpetistou Nikolasem Grigoriadisem. Stále platí, že hudba je lék a Porta je nejlepší apatyka.
Může se vám hodit na Zboží.cz: Barvy - Antonín Bodlák, Jiří Vondrák, Michal Polák [CD], Inzerát - Kryštof [LP]