Hlavní obsah

Festival v Locarnu zahájil komediální thriller Bullet Train

Právo, Martin Horyna

Ve středu začal 75. ročník filmového festivalu v Locarnu, jedné z nejprestižnějších akcí svého druhu. Podobně jako Berlinale, Cannes, Benátky nebo Karlovy Vary představuje ve svém hlavním programu výhradně nové snímky. Odborná veřejnost ho vnímá jako přehlídku s náročnou dramaturgií.

Trailer Bullet Train

Článek

Letos podruhé dával locarnský program dohromady tým nového uměleckého ředitele Giony A. Nazzara. Současnou reputaci festivalu s významným prostorem pro esteticky radikální filmové umění ovšem vybudoval už mezi lety 2012 a 2018 Carlo Chatrian, současný umělecký šéf Berlinale.

To, jak se profil Locarna s příchodem Nazzara proměňuje, nejlépe ukáže nadcházející týden. Mezi sedmnácti světovými premiérami mezinárodní soutěže totiž nenajdeme všeobecně známé autorské figury. Až na experimentální historickou esej Skazka natočenou Alexandrem Sokurovem.

O stejnou pozornost jako hlavní soutěž se každoročně hlásí sekce Piazza Grande, jejíž večerní projekce pro osm tisíc diváků se odehrávají na historickém náměstí v srdci Locarna. Jen lehce artový, daleko více žánrový výběr si klade za cíl nabídnout zábavné, divácky široce přístupné filmy. Jako komediální thriller Davida Leitche Bullet Train, který ve středu festival slavnostně zahájil, načež vstoupil do kin po celém světě včetně České republiky.

Giona A. Nazzaro jej popisuje jako „fantastický akčňák plný humoru a obrovské energie, který dokazuje, že lze natočit nesmírně zábavný, ale zároveň i velice inteligentní blockbuster“.

RECENZE: Slíbili tarantinovský šinkansen, přijel motoráček s Bradem Pittem

Film

Skupinka výstředních nájemných zabijáků s roztomile křehkým Bradem Pittem v čele, zběsile uhánějící japonský rychlovlak, stříbrný kufřík nacpaný penězi a arcipadouch, který na něj čeká na konečné stanici. Dějové peripetie ale nejsou příliš podstatné. Občasná vážně míněná psychologizace postav vyprávění ostatně v tomto případě spíše škodí a Bullet Train je naopak nejsilnější, když jen bezmyšlenkovitě těká mezi bláznivou situační komedií a čistou akcí.

Do 75. ročníku locarnského festivalu se otisknou i tři české stopy. Režisérka Tereza Nvotová uvede v soutěži Cineasti del presente svůj druhý celovečerní hraný film Světlonoc, slovensko-českou koprodukci. Po dlouho očekávaném dokumentu Veroniky Liškové Návštěvníci sáhla paralelní sekce Týden kritiky, pořádaná švýcarskou novinářskou asociací. A s krátkým filmem Asterión se do Locarna vrací Francesco Montagner, jehož debut Bratrství zde loni obdržel jednu z hlavních cen.

MFF v Locarnu připomene i kariéry významných tváří světového filmu. Cenu za celoživotní přínos kinematografii si ve čtvrtek osobně převzal americký herec Matt Dillon, mezi dalšími oceněnými najdeme americkou režisérskou ikonu nezávislého filmu Kelly Reichardtovou nebo předního filmového a televizního producenta Jasona Bluma (Whiplash, BlacKkKlansman, Uteč).

Festivalové poroty předají své ceny na slavnostním zakončení příští sobotu, 13. srpna.

Související témata:

Výběr článků

Načítám