Hlavní obsah

Festival Respect nabídne utajené klenoty

Praha

Hlavním tahákem letošního festivalu Respect je nesporně bubeník Tony Allen, který doprovázel krále nigerijského stylu ju-ju Felu Kutiho a stál u zrodu afrobeatu. Festival však také nabízí mnoho jmen a kapel, které nejsou známé, ale jsou mimořádně zajímavé. Jedním z nich je rumunský zpěvák Nea Vasile se skupinou Taraful de la Marsa, který přibližuje mizející tradice rumunských romských cimbálovek.

Nea Vasile se skupinou Taraful de la Marsa

Článek

Allen, který v areálu pražského Výstaviště vystoupí v sobotu večer, doprovázel Kutiho od půlky šedesátých let a pomohl mu definovat novou podobu africké hudby. Po smrti Kutiho v roce 1997 s Allenem hrál Damon Alban z Blur i Flea z Red Hot Chili Peppers.

Bubeník Tony Allen

Už odpoledne se představí 82letý rumunský zpěvák Nea Vasile se skupinou Taraful de la Marsa, která ještě uchovává tradice romských cimbálových kapel s akordeony, houslemi a kontrabasem. Zpěvák i doprovodný soubor pocházejí stejně jako legendární Taraf de Haïduks z okresu Giurgiu, který byl vždy centrem romských muzikantů. Místní cimbálovky přežily i dobu komunismu, kdy se folklór pulíroval, protože hrávaly na svatbách a pohřbech. Soubor vystoupí i na večerní afterparty.

Dalším zajímavým jménem je Ind Deabashish Bhattacharya, který hraje rágy, ovšem ne na sitar, ale na speciálně upravené havajské kytary, z nichž jedna je 23strunná.

V neděli se představí guinejský hráč na koru Mory Kanté, který spojuje africké tradice se západními a využíval syntezátory i dechovou sekcí. Byl prvním Afričanem, jehož singlu Yeke Yeke se prodal milión kopií. Zaujme především interpret extatických súfických zpěvů qawwali Faiz Ali Faiz, který je synovcem mistra tohoto žánru, zpěváka Nusrata Aliho Fateh Khana. Faiz se věnuje se nejen původnímu pojetí, které představí v Praze, kdy zpěváky doprovází indické harmonium, sbor a tabla, ale také původně výsostně náboženské qawwali spojoval s flamenkem.

Faiz Ali Faiz

Před ním vystoupí loňský objev festivalu Womex, sbor San Salvador, který čerpá z tradic melodií z Okcitánie na jihu Francie i z korsických a sardinských polyfonních zpěvů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám