Článek
Operní bienále pořádané Jednotou hudebního divadla ve spolupráci se zúčastněnými divadly nabízí od roku 1993 komplexní pohled na tvorbu souborů z České a Slovenské republiky, na způsob, jakým se dnes inscenuje opera, a v neposlední řadě i přehled špičkových pěveckých a hereckých výkonů, jakož i výkonů orchestrů a sborů. O cenách, takzvaných Libuškách, v podobě skleněné plastiky výtvarníka Václava Hanuše, rozhodují diváci i porota kritiků.
Ta svými hlasy udělila cenu pro nejlepší inscenaci Janáčkovým Příhodám lišky Bystroušky libereckého Divadla F. X. Šaldy. Za titulní roli obdržela sopranistka Lívia Obručník Vénosová i cenu diváků udělovanou anketními hlasy po každém představení. Cenu diváků za nejlepší inscenaci získal Mefistofeles Jihočeského divadla z Českých Budějovic. Cena kritiků za mimořádnou interpretaci role byla udělena slovenské sopranistce Evě Bodorové za roli Alžběty v inscenaci opery Roberto Devereux v provedení Státního divadla Košice.
Svou cenu uděluje i ředitelka festivalu Lenka Šaldová, která ji letos přiřkla inscenaci Janáčkovy opery Káťa Kabanová v nastudování Opery Národního divadla v Praze.
Poslední festivalovou trofejí je Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla, kterou v minulosti získalo mimo jiné několik festivalů či Dětská opera Praha. Letos si ji odnesl Ensemble Opera Diversa z Brna, který příští rok oslaví dvacet let existence a v operním světě zanechal až dosud velmi výraznou stopu. Na letošním festivalu předvedl půvabnou sérii dětských minioper Městská strašidla.
Inscenace malých či alternativních operních souborů přinesly i letos oživení inscenačního přístupu k opeře. Za všechny „malé“ inscenace lze v tomto smyslu zmínit Beyond the Garden a TiAmo režiséra Rocca či ostravskou Svatbu Anny Sokolovič s vynikajícím hudebním nastudováním Juraje Galatenka v režii Jiřího Nekvasila. Z tvorby velkých divadel zaujala výkladem nejvíce Bystrouška režisérky Lindy Keprtové či Mefistofeles Tomáše Pilaře.
Aktuální obraz stavu operního dění nebyl ovšem letos úplný, neboť problémy spojené s covidovou epidemií i technickým přenosem inscenací vyřadily z festivalového programu operní soubory z Banské Bystrice, Brna a Ostravy. Zejména poslední dva operní domy dnes patří ke špičce domácí produkce a jistě by svou účastí festival významně obohatily.
Ceny budou předány na jevištích oceněných divadel do konce sezony. Jedním z cílů festivalu je totiž od počátku i podpora operních souborů v místě jejich působení a upozornění na kvalitní tvorbu široké sítě operních domů a souborů v České i Slovenské republice.