Hlavní obsah

Festival Opera 2022 rozdal ceny Libušky

Inscenace pražského Národního divadla, respektive souboru Státní opery Vzdálený zvuk uzavřela v úterý patnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2022, který od 16. ledna představil v Praze sedmnáct operních souborů.

Foto: Karel Kašák

Zleva Alžběta Vomáčková (Lišák Zlatohříbek) a Lívia Obručník Vénosová (Liška Bystrouška) v oceněné inscenaci liberecké opery.

Článek

Operní bienále pořádané Jednotou hudebního divadla ve spolupráci se zúčastněnými divadly nabízí od roku 1993 komplexní pohled na tvorbu souborů z České a Slovenské republiky, na způsob, jakým se dnes inscenuje opera, a v neposlední řadě i přehled špičkových pěveckých a hereckých výkonů, jakož i výkonů orchestrů a sborů. O cenách, takzvaných Libuškách, v podobě skleněné plastiky výtvarníka Václava Hanuše, rozhodují diváci i porota kritiků.

Ta svými hlasy udělila cenu pro nejlepší inscenaci Janáčkovým Příhodám lišky Bystroušky libereckého Divadla F. X. Šaldy. Za titulní roli obdržela sopranistka Lívia Obručník Vénosová i cenu diváků udělovanou anketními hlasy po každém představení. Cenu diváků za nejlepší inscenaci získal Mefistofeles Jihočeského divadla z Českých Budějovic. Cena kritiků za mimořádnou interpretaci role byla udělena slovenské sopranistce Evě Bodorové za roli Alžběty v inscenaci opery Roberto Devereux v provedení Státního divadla Košice.

Svou cenu uděluje i ředitelka festivalu Lenka Šaldová, která ji letos přiřkla inscenaci Janáčkovy opery Káťa Kabanová v nastudování Opery Národního divadla v Praze.

Poslední festivalovou trofejí je Cena Výboru Jednoty hudebního divadla za významný počin v oblasti hudebního divadla, kterou v minulosti získalo mimo jiné několik festivalů či Dětská opera Praha. Letos si ji odnesl Ensemble Opera Diversa z Brna, který příští rok oslaví dvacet let existence a v operním světě zanechal až dosud velmi výraznou stopu. Na letošním festivalu předvedl půvabnou sérii dětských minioper Městská strašidla.

Inscenace malých či alternativních operních souborů přinesly i letos oživení inscenačního přístupu k opeře. Za všechny „malé“ inscenace lze v tomto smyslu zmínit Beyond the Garden a TiAmo režiséra Rocca či ostravskou Svatbu Anny Sokolovič s vynikajícím hudebním nastudováním Juraje Galatenka v režii Jiřího Nekvasila. Z tvorby velkých divadel zaujala výkladem nejvíce Bystrouška režisérky Lindy Keprtové či Mefistofeles Tomáše Pilaře.

Aktuální obraz stavu operního dění nebyl ovšem letos úplný, neboť problémy spojené s covidovou epidemií i technickým přenosem inscenací vyřadily z festivalového programu operní soubory z Banské Bystrice, Brna a Ostravy. Zejména poslední dva operní domy dnes patří ke špičce domácí produkce a jistě by svou účastí festival významně obohatily.

Ceny budou předány na jevištích oceněných divadel do konce sezony. Jedním z cílů festivalu je totiž od počátku i podpora operních souborů v místě jejich působení a upozornění na kvalitní tvorbu široké sítě operních domů a souborů v České i Slovenské republice.

Související témata:

Výběr článků

Načítám