Článek
Vedle mezinárodní soutěže se poprvé bude soutěžit i o nejlepší český krátký hraný film uplynulého roku. Třináctý ročník Festivalu krátkých filmů Praha, pořádaný společností Film Servis Festival Karlovy Vary a.s., jež stojí i za MFF Karlovy Vary, podpořila Nadace ČEZ.
Mezinárodní soutěž
Čtyři bloky mezinárodní soutěže tvořené dvacítkou filmů z 16 zemí opět dokazují jak rozmanitý, originální a osobitý umí být svět filmů, jejichž stopáž nepřesahuje 30 minut. “Krátké filmy jsou přesně tím místem, kde lze bez obav zkoušet vyprávět neobvyklým způsobem, hrát si třeba i s neuvěřitelně jednoduchými příběhy a nutit diváka do věcí, které vůbec neměl v úmyslu. Tahle možnost být jako filmový vypravěč neopatrný a drzý, nás na krátkých filmech nejvíc baví. Naší snahou je divákům ukázat, že film může vypadat velmi různě, a rozmanité jsou tudíž i možnosti diváckého zážitku,“ doplňuje programový ředitel Festivalu krátkých filmů Praha Karel Spěšný.
Národní soutěž a večer věnovaný české krátké tvorbě
Prostor domácí krátkometrážní tvorbě byl v programu festivalu věnován již od jeho založení v roce 2005. Letos poprvé ale tříčlenná mezinárodní porota udělí Cenu pro nejlepší český krátký film uplynulého roku, s níž se pojí finanční odměna 2000 Euro. V porotě zasedne britský režisér Daniel Mulloy, držitel řady ocenění, včetně dvou cen BAFTA, jehož zatím poslední krátký film Home získal Cenu Evropské filmové akademie a diváci jej mohou vidět v programu Life on Mars. Dále Daniel Bergmann, producent a zakladatel společnosti Stink Films, jejíž tvorbě je v letošním programu věnována retrospektiva, a script doctor Monika Franczak z Polska.
Pátek 19. ledna bude v kině Pilotů věnován českým krátkým filmům. Vedle projekce pěti filmů, vybraných do finále prvního klání o nejlepší domácí krátký hraný film, budou mít diváci možnost seznámit se i s dalšími hranými, animovanými a dokumentárními filmy, vybranými Českým filmovým centrem do propagační kolekce Czech Short Films 2017, již letos už podeváté sestavilo.
Virtuální realita a krátký film
Letos poprvé přináší festival divákům také možnost seznámit se s dynamicky se rozvíjejícím segmentem tvorby pracující s konceptem virtuální reality. “Je zřejmé, že v posledních letech technologie VR a AR dozrály do té míry, že začaly být plnohodnotnou tvůrčí formou pro filmaře a audiovizuální umělce. V poslední době začala vznikat díla, jež přinášejí zcela nové formy audiovizuálního zážitku, který je něčím jiným než diváckým zážitkem, jak jsme si jej dokázali představit do teď. A i zde opět platí, že krátkometrážní formát je pro hledání a zkoušení ideální, tudíž většina těchto nových projektů má krátkometrážní stopáž. O tom, že tento směr začíná být opravdu relevantní, svědčí i fakt, že svoje VR programy už mají i docela “kamenné” festivaly jako Cannes, Benátky nebo Sundance,“ doplňuje dramaturgyně festivalu Radka Weiserová.
Seznámit se s některými z nejzajímavějších projektů současnosti, nebo prostě si jen zkusit, jak to vlastně funguje, budou mít diváci možnost od 19. – 21. ledna ve speciální VR zóně v kině Světozor po předchozí rezervaci prostřednictvím festivalových webových stránek.
Stink Films
V Londýně usazená společnost Stink Films patří dnes mezi nejoceňovanější a nejproslulejší produkce reklamního světa. Od samého začátku pro ni pracuje třeba i Ivan Zachariáš, a co je nejzajímavější, před dvaceti lety ji založil Čech Daniel Bergmann. Společnost Stink Films za dvacet let své existence vytvořila desítky videoklipů, reklam a „brand stories” pro velké i malé značky. Souběžně s tím koprodukovala dva celovečerní filmy, televizní sérii a řadu krátkých filmů, z nichž dva mohli diváci vidět i v rámci Mezinárodní soutěže FKF Praha.
Mnohé z projektů Stink Films pomáhaly svojí originalitou a nápaditostí definovat to, co se dnes označuje termínem „creative content”, a především stále překvapují a baví svojí svěžestí. I když vznikly jako komerční zakázky, jsou mnohé z nich především brilantními krátkými filmy a malými uměleckými díly. Výběr z nich a z krátkých filmů, které Stink Films produkovala, nabídne program, jenž je poctou této výjimečné společnosti.
Další programové sekce
Devět příběhů v programu Muž - návod k použití přináší důkazy o tom, že mužské srdce je neskonale komplikovanější orgán, než se obvykle soudí. Sekce #followme nabídne filmy, jež si pohrávají s tématikou přesouvání našich životů na sociální sítě a jejich postupnou digitalizací. Každý z pětice filmů z kolekce Life on Mars posbíral za svůj pohled na svět “z jiné planety” řadu festivalových ocenění. Kupodivu se ale ani jeden z nich neodehrává v nějakém vzdáleném vesmíru. Bohužel se všechny odehrávají v našem současném světě a ne zas tak daleko od nás, byť se tomu občas nechce věřit.
Pro fanoušky vizí budoucnosti je připravena selekce Světy zítřka, jež ji nevykresluje povětšinou nijak růžově, bez ohledu na to, jestli se jedná o klasickou nebo akční sci-fi, kyberpunk, postapokalyptickou romanci nebo absurdní komedii. V programu tradičně nemůže chybět oblíbená Brutal Relax Show, více než dvouhodinové pásmo půlnočních filmů, jímž diváky opět provede herečka Simona Babčáková, ani program LABO, určený těm, kdo chtějí alespoň občas zajít do kina na filmy, které chtějí být spíš než vyprávěním příběhů magickým zážitkem, jehož významy leží přímo v obrazech, jež nabízí.
Ani letos festival nezapomene na nejmenší diváky a jejich rodiče. Na program Pragueshorts dětem se mohou děti od 5 do 8 let a jejich rodiče těšit v sobotu 20. 1. 2018 od 15:00 v Bio Oko a o den později, 21. 1. 2018 od 15:00, v kině Aero. Program pořádá Festival krátkých filmů Praha ve spolupráci s Aeroškolou, a filmy, jež se na plátnech objeví, vybraly pro své vrstevníky samy děti.
Autorkou letošní grafické koncepce 13. Festivalu krátkých filmů Praha je Zuzana Lednická ze studia Najbrt. K vizualitě nadcházejícího festivalu říká: „Každý z nás se denně, třeba jen na krátkou chvíli a aniž by si to uvědomoval, stává hlavním hrdinou filmů, které se odehrávají na ulicích, v hotelových chodbách, vestibulech metra a dalších veřejných prostorách. Okamžiky našich životů se hromadí v nekonečných záznamech kamer a zbývá jediná otázka – kdo se na ně dívá?“. Autorem jednotlivých fotografií je jeden z nejvýraznějších českých fotografů současnosti Václav Jirásek, jenž se pravidelně podílí i na vizuálech pro MFF Karlovy Vary.