Hlavní obsah

Fedotov je zakletým Dostojevským

Novinky, Jiří P. Kříž
OSTRAVA

V inscenaci Dostojevského Idiota v Divadle Petra Bezruče prokázal režisér Sergej Fedotov, že Dostojevského má v krvi, či spíše v duši. Na premiéře 15. února Fedotovova inscenace uhranula diváka podobně jako uhranulo jejího režiséra dílo velkého ruského spisovatele.

Foto: Dana Smrčková
Článek

Na první pohled konstanta Fedotovovy režijní magie: na scéně defilují před užaslými diváky fascinující přízraky obyvatel širé Rusi. Ztracené osudy proklatců uprostřed všeobecné zaostalosti a zároveň na pokraji společenské propasti, pádů do beznaděje nehýbatelnosti ubíjejícího prostředí.

Přízračné figury dramatu

Lev Nikolajevič Myškin Josefa Kaluži je méně velkým dítětem, o to víc dospělým člověkem vědomým si omezení zhoubnou chorobou. Chce žít, dobývat, trpí však. Za sebe i za jiné. Plejádu příznačně přízračných fedotovovských figur naplňují identickými výkony Vítězslav Kryške (Generál Jepačin), Zdena Przebindová (jeho žena), Markéta Viktorová, Kristýna Kociánová a Nikola Birklenová (dcery), Roman Harok (Ivolgin), Jan Odl (jeho otec)...

Hoře z rozumu

Oč méně bědný je ušlechtilý kníže Myškin sžíraný ukoptěně popanštělými lidskými stíny rodiny generála Jepančina a uhranutý fatální, sebezničující bezprostředností až k smrti svobodné Nastasji Filipovny než vodkou páchnoucí kupčík Rogožin nebo o rublíky škemrající generál Ivolgin?! Myškinovo hoře z rozumu zákonitě ústí do nového zapomnění v padoucnicových záchvatech (Dostojevského osobní vklad do tématu).

Nejlepší Nastasja Filipovna

Fedotov nalezl v Česku konečně herečku, schopnou do posledního gesta, kroku či pohybu svalu v obličeji naplnit představu o fatální ženě, pro kterou se umírá v soubojích, a v případě vítězství i tak nezbývá než se propíjet k smrti. S ní, ale bez ní. A nebo se vraždí, jak to učinil Rogožin. Nastasja Filipovna Lucie Žáčkové je nejlepší Filipovnou, co se na české scéně těchto nezkrotných individualistek urodilo. Filipovnou zářící, trpící, ubíjející se a ubitou.

O zranitelné duši

Fedotovovský je posun Rogožina od obvykle u nás tradovaného ďábelského, vášnivě a živočišně jednajícího nevzdělaného Rusa k obtloustlému zástupci majetného ruského kupectva. Norbert Lichý, zároveň autor nesmírně sugestivní scénické hudby k inscenaci, ho obdařil samolibostí, oplzlostí, avšak širokou duší. Zranitelnou až k pomatenosti.

Divadlo Petra Bezruče Ostrava - Fjodor M. Dostojevskij: Idiot. Adaptace a režie Sergej Fedotov s použitím překladu Terezy Silbernáglové. Výprava Adam Pitra, hudba Norbert Lichý.

Související témata:

Výběr článků

Načítám