Hlavní obsah

Faust, Shrek, Zbyhoň i Čáslavská. Česká divadla mají na první pololetí nachystaný zajímavý program

Právo, Radmila Hrdinová

Divadelní repertoár v roce 2018 do značné míry předznamenalo sté výročí vzniku Československé republiky. Divadla se vracejí k české klasice.

Foto: Pavel Křivánek

Smetanova Libuše se na scéně objevuje zřídka. Momentálně ji má na repertoáru plzeňská opera s Ivanou Veberovou v titulní roli.

Článek

Operní soubory pražského a brněnského Národního divadla nastudují Smetanovu Libuši, opera plzeňského Divadla J. K. Tyla Fibichovu Nevěstu messinskou a činoherní soubor Tylovu Drahomíru. Zlínská činohra uvede v červnu hru Masaryk - Štefánik, kterou pro ni napsal slovenský dramatik Peter Pavlac a režírovat ji bude nový umělecký šéf souboru Patrik Lančarič.

V činohře pražského Národního divadla se ke stavu České republiky vyjádří Jiří Adámek původní hrou a inscenací Nová Atlantida a Milan Šotek s Janem Fričem inscenací Zbyhoň, vracející se k objevení falzifikovaných Rukopisů. Činohra libereckého Divadla F. X. Šaldy uvede Konec starých časů, nikoli Vančurových, ale z pera Jaroslava Žáka, slibující pohled na únorové události 1948 v haškovském duchu.

Nejbližší premiérou v pražském Národním divadle bude v polovině ledna opera Benjamina Brittena Billy Bud podle románu Hermana Melvilla v režii šéfa činohry Daniela Špinara. V březnu pak uvede soubor Janáčkovu operu Výlety páně Broučkovy a koncertní provedení opery Donna Diana rakouského skladatele Reznicka, který působil v Praze koncem devatenáctého století jako vojenský kapelník. Z původní tvorby se k očekávaným novinkám řadí dubnová světová premiéra opery Sternenhoch skladatele a libretisty Ivana Achera.

V činohře pražského Národního divadla se po inscenaci Otomara Krejči z konce devadesátých let vrací v dubnu mladý režisér Jan Frič ke Goethovu Faustovi. V brněnském ND bude mít začátkem března premiéru původní hra Věra inspirovaná životními osudy gymnastky Věry Čáslavské.

V ostravském Divadle Petra Bezruče bude mít v lednu premiéru další z řady nových inscenací Maryši bratří Mrštíků. V Jihočeském divadle v Českých Budějovicích slibuje inscenace Don G setkání dvou operních a jednoho činoherního Dona Juana na jedné scéně, a to z pera Mozarta, jeho současníka Gazzanigy a Molièra. Na květnové premiéře se textařsky podílí i Jaromír Nohavica. Ostravská opera přichystala na závěr sezóny čtvrté festivalové bienále NODO - New Opera Days/Dny nové opery. Během posledního červnového týdne uvede šest operních představení, z toho tři světové premiéry a tři české premiéry oper 20. a 21. století, včetně nehrané Hábovy opery Přijď království tvé.

I muzikálová scéna přinese v novém roce novinky. V pražském Divadle Hybernia to bude domácí Robinson - Námořník z Yorku autorů Ivana Hubače, Jana Krůty a Zdeňka Hrubého s oficiální premiérou v březnu. Muzikálovou podobu zeleného obra Shreka v podobě úspěšného broadwayského titulu uvidí diváci v dubnu nejprve ve Východočeském divadle v Pardubicích a pak na turné po celé republice. Titulní roli ztvární Jiří Zonyga a Michal Novotný. Českou premiéru muzikálu s názvem Představ si... na téma holocaustu uvede v březnu Městské divadlo Brno. Dílo autorské trojice Shuki Levy, Glenn Berenbeim a David Goldsmith mělo na londýnském West Endu premiéru v roce 2008.

Nové tváře v čele

V letošním roce čekají na svou novou tvář s novým vedením i některé soubory. Na legendární brněnské scéně Husa na provázku uzavřel ke konci roku své druhé šéfovské období režisér Vladimír Morávek, v brněnském Divadle u stolu končí dlouholetou éru zakladatel divadla František Derfler.

Tyto scény spadají pod Centrum experimentálního divadla, kde ředitelský post opouští Petr Oslzlý, a jeho nástupce bude rozhodovat i o novém vedení obou divadel. S prvním lednem se ujal funkce uměleckého šéfa činohry Národního divadla moravskoslezského v Ostravě režisér Vojtěch Štěpánek, na němž je, aby vtiskl ostravské činohře novou inspirativní podobu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám