Článek
MIZEROVÉ II jsou akční komedie. Je to pokračovním MIZERŮ, v hlavních rolích hrají stejní dva černoši, děj je velmi podobný, akorát je to celé asi desetkrát dražší, než byl první díl (ten byl režisérovou prvotinou). Ze záhadných důvodů označuje mnoho recenzentů druhý díl za "fašistický film", což mě přimělo nejdříve k drbání na hlavě a následně k otevření Websterova naučného slovníku:
Fašismus: Politická filosofie, hnutí nebo režim, který povyšuje národ a často rasu nad individuála a uznává centralizovanou autokratickou vládu, vedenou diktátorem, přísné ekonomické a sociální plánování a násilné potlačování opozice. Splňují MIZEROVÉ II tuto definici? Odpověď není snadná.
"Politická filosofie" MIZERŮ II možná "povyšuje rasu nad individuála", pokud můžeme za rasu považovat "motkafuckin' badass niggaz". Will Smith a Martin Lawrence jsou v tomto filmu tak extrasupercool, že už to některým divákům ani nemusí připadat cool. Všichni ostatní jsou uncool, a běloši především. Smith a Lawrence zesměšňují Jamajčany, Latinskoameričany (jak je to správně česky???), Australany (nebo co to bylo za přízvuk) a gaye (omlouvám se gayům - vím, že nejsou rasa). Dost často je to vtipné, ale dost často ne.
"Autokratická vláda, vedená diktátorem" by se možná dala spatřovat v tom, jak režisér Michael Bay (MIZEROVÉ, SKÁLA, ARMAGEDDON, PEARL HARBOR) a producent Jerry Bruckheimer autokraticky dali najevo, že kašlou na nějaké pozitivní hodnoty a natočili film, který je doslova VÝSMĚCHEM všem, kteří volají po zodpovědné filmové tvorbě s pozitivními hodnotami. Černoši jsou cool, silná auta jsou cool, spoře oblečené ženy s velkými prsy (byť mrtvé) jsou cool... Někteří z vás možná nechtějí navštívit film, ve kterém auto ujede hlavu rozpitvané mrtvole, vypadlé na ulici, nebo ve kterém detailně vidíme, jak mina roztrhne padoucha. Nebo film, ve kterém dva dospělí lidé vyděsí k smrti slušně vychovaného patnáctiletého kluka jen proto, že jim to připadá legrační. Nebo film, ve kterém policisté při honičce zabijí nebo těžce zraní desítky nevinných lidí a pak to odbydou jednou vtipnou větou. Já se neodvážím tvrdit, že mám takové scény v oblibě, ale rozhodně mi nevadí a viděl jsem už v životě horší věci.
"Násilné potlačování opozice" je ovšem v tomto filmu zcela zjevné. Ať už Lawrence a Smith potlačují opozici pistolemi, kulomety, bazukami, brokovnicemi nebo jenom starými dobrými černými pěstmi, patří to k nejzdařilejším potlačováním opozice, jaká jsem kdy mohl ve filmu vidět. Michael Bay umí opravdu dobře využít nejmodernější triky k tomu, aby se v akčních scénách děly věci, které by se nedaly natočit (auta prolétávají centimetry nad hlavami hrdinů), ale přitom to nevypadá uměle jako v MATRIX RELOADED. K akčním scénám MIZERŮ II nemám nejmenší výhrady a patří k nejvydařenějším, jaké jsem v životě viděl.
Pokud jsou MIZEROVÉ II opravdu fašistický film, nevadí mi to. Podobně ideologicky pochybná byla i HVĚZDNÁ PĚCHOTA a stejně jako u ní je mi srdečně jedno, jestli byl režisér opravdu takový šílenec, nebo je to ultrahyperčerný humor. Já smysl pro takový humor mám. Stejně tak jsem neočekával od pokračování MIZERŮ více psychologie než pár vteřin pomalého kroužení kamerou kolem zachmuřeného hrdiny za doprovodu syntetických smyčců. Neočekával jsem ani bůhvíjak sofistikovaný humor, i když musím uznat, že jsem viděl akční filmy (namátkou SMRTONOSNÁ PAST, ROBOCOP, POSLEDNÍ SKAUT, SKÁLA) s podstatně vtipnějšími dialogy a hláškami - V MIZERECH II není snad jediný čistě verbální vtip, který by fungoval sám o sobě, bez vizuální složky (vyjeveného výrazu toho, kdo ho pronesl).
Naprosto zásadní problém tohoto filmu pro mě ale tkví ve skutečnosti, že má dvě a půl hodiny a dobrá hodina z toho je naprosto zbytečná - není v ní akce ani humor, natož nějaká psychologie nebo vývoj postav (poslední dvě zmíněné nejsou ani v té zbylé hodině a půl). Všechny předchozí Bayovy filmy jsem viděl (dobrovolně) více než jednou a vždy to byl snesitelný zážitek (včetně PEARL HARBORU). MIZERY II jsem viděl podruhé (protože jsem musel) a místy jsem byl značně zoufalý, protože jsem věděl, že teď bude ještě 15 minut vaty, než začne zase něco vybuchovat.
Nicméně, i když považuji MIZERY II za zatím nejméně zábavný film Michaela Baye, je to pořád nadprůměrný akční film. A navíc... Hmmm... Nojo, asi na něj do toho kina ještě jednou půjdu...
Premiéry týdne
Premiéru má teenagerská americká romantická záležitost LÁSKOU PRAŠTĚNÁ (prý průměrná) a neteenagerská romantická dánská záležitost STARÝ, NOVÝ, PŮJČENÝ A MODRÝ (prý nadprůměrná). Viděl jsem jedině vojenské kriminální drama Johna Tiernana s Johnem Travoltou a Samuelem L. Jacksonem ZELENÉ PEKLO, které dává nový význam slovnímu spojení "nepochopitelný děj" a bohužel dokazuje, že režisér SMRTONOSNÉ PASTI a PREDÁTORA je již zcela - jak to říct slušně? - hmm, teď si nemůžu vzpomenout, jak se slušně řekne "v hajzlu".
Kromě toho jsem se nechal přemluvit Tomášem Baldýnským a zašel jsem po dlouhé době do kina na český film - na JEDNA RUKA NETLESKÁ. Musím bohužel říct, že teď zase pár let do kina na českou komedii nepůjdu, protože české komedie jsou zřejmě určené pouze pro takového českého diváka, který se automaticky směje, kdykoliv se na plátně objeví jeho oblíbený komik - i když ten komik zrovna nepředvádí (a ani se nesnaží předvádět) nic komického. Rozhodně ne pro diváka, který např. chápe co znamená název filmu (já ho snad chápu, ale nechápu jak s filmem souvisí). Podle neoficiální šuškandy byl prý po zkušebních projekcích film (poprvé v dějinách české kinematografie) upravován, aby v něm bylo více "vtípků" a méně děje. A ať už je to pravda, nebo ne, výsledek podle toho vypadá. Bohužel jsem naprostou většinu point znal už nějaké to desetiletí, nebo jsem je aspoň odhadl o několik okamžiků dříve, než byly odhaleny na plátně. Zasmál jsem se jedinému vtipu - scénce "Matásek u dveří v mrazáku", která má standardní pointu, záhy přebitou výrazně lepší pointou. Škoda. Guy Ritchie by z toho možná dokázal udělat fajn zábavu. Koneckonců, i Japonci vědí, že jedna ruka netleská, ale dělá něco úplně jiného!
Ve zkratce...
Jako reakci na minulý článek o reklamní kampani Intersonicu na AGENTY DEMENTY jsem obdržel tento odkaz na přebal jedné z jejich videokazet. K tomu je možné říct pouze: "V hlavní roly útvar speciální inteligence"!!!
Následuje první obrázek Halle Berryové v kostýmu Kočičí ženy v novém filmu, který pro Warner Bros. režíruje Francouz Pitof (FANTOM PAŘÍŽE). Osobně bych řekl, že je to dost hrůza:
Tohle se mi fakt líbí - naprosto primitivní způsob, jak navodit zdání trojrozměrnosti bez jakýchkoliv 3D pomůcek a speciálních displejů. Ten lidský mozek se dá tak snadno oblbnout...
Pokud se nemůžete dočkat premiéry Tarantinova filmu KILL BILL (9. října), můžete si čekání zkrátit na Kill Bill Party nebo tím, že si sestavíte vlastní hongkongský akční film.
Je znám první herec obsazený do ALIENS VS. PREDATOR: Lance Henriksen bude v tomto prequelu hrát milionáře Weylanda. Tvůrci filmu zcela jistě nezapomněli, že Henriksen hrál androida společnosti Weyland-Yutani ve druhém a třetím VETŘELCI a nabízí se několik zajímavých (a celkem logických) teorií jak chtějí tuto shodu podob v rámci série vysvětlit.
Podívejte se, co hezkého budou dávat na Cartoon Network: Kratičké animované filmečky na téma STAR WARS. Trailer zde.