Hlavní obsah

Exnera drží předloha, ale při modernizaci narazil

Právo, Eva Vejdělková

Podzimní sezónu letos odstartovala televize Prima a vsadila přitom na slavného českého knižního detektiva kapitána Exnera, jehož si v šedesátých letech zahrál Jiří Vala a v osmdesátých pak Jiří Kodet.

Foto: TV Prima

V roli kapitána Exnera se představuje Michal Dlouhý.

Článek

Pro titulní roli bonvivánského policisty, který řeší zločiny jako by mimoděk mezi sváděním žen, pak získala současnou hereckou hvězdu Michala Dlouhého.

Sázky na oblíbené české detektivky Václava Erbena i atraktivní herecké obsazení se zúročily ve výsledcích sledovanosti. První epizodu vidělo v sobotu 921 tisíc dospělých. Druhá jich však v neděli ztratila něco málo přes sto tisíc, přičemž konkurenční krimiseriál Policie Modrava, jehož druhou řadu odstartovala Nova v neděli, si vybralo 1,377 miliónu diváků starších patnácti let.

Seriál Kapitán Exner vznikl propojením šesti dosud nezfilmovaných Erbenových příběhů, přičemž každý z nich tvůrci rozdělili do dvou epizod. Klasicky vystavěným detektivkám s mnoha podezřelými, řadou falešných stop a závěrečným double twistem takové roztržení vejpůl však škodí.

Hravá nadsázka se tvůrcům vymyká z ruky

Ale když už se tak stalo, zdálo by se logičtější, kdyby Prima aspoň zůstala u nápadu, který použila pro zahajovací víkend, a vždy odvysílala dvě epizody ve dvou po sobě následujících večerech. Nicméně pro příště počítá už jen s nedělí. Nejspíš ke své škodě.

Seriál se opírá o vypravěčsky solidní předlohu i kvalitní hereckou sestavu, jejíž jádro tvoří s Michalem Dlouhým ještě Jan Vondráček a David Novotný jako dva nejbližší kolegové detektiva. Dobrý dojem z obsazení a výkonů jak v hlavních rolích, tak ve většině epizodních však v prvních dvou dílech kazí amatérský projev u několika drobných postav.

Příliš přesvědčivě zatím nevyzněl ani posun charakteru titulního hrdiny, který vyplývá z přesazení originálních příběhů o desítky let blíž k současnosti, kdy se Exnerova záliba v eleganci proměnila v až okázalou výstřednost boháče. Hravá nadsázka se totiž tvůrcům vymyká z ruky a příliš zavání groteskně nabubřelým světem seriálových ateliérů.

Michal Dlouhý se sice i v takto definovaném prostředí dokáže pohybovat s hereckou jistotou, přesto v tom poněkud křiklavém spektáklu nemůže pro svého hrdinu udělat víc – zvlášť když se tvůrcům nepodařilo ujasnit si styl, ve kterém chtějí zmodernizovaného Exnera vyprávět.

Propletení detektivovy bonvivánsky laděné linky s hlavním případem dvou vražd je tvrdé a mechanické a v případě starosvětské dvojice kapsářů, která tvoří pozadí jejich vyšetřování, vyznívá takové spojení až nesmyslně.

K celkovému dojmu roztříštěnosti ale tvůrci přispěli třeba i tím, že Jana Vondráčka obdařili lehce komickými retro kostýmy, anebo filmařským vtípkem s hliněnou soškou Českého lva.

V nesourodé směsi pak působí i ta jazzová hudba evokující tvrdou detektivkářskou školu, k níž se postava Exnera vztahuje, jako pouhá kudrlinka bez hlubšího vztahu k celku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám