Článek
To činí 0,67 % z celkového rozpočtu státu, tedy zdaleka ne jedno procento, jež je na kulturu vynakládáno v zemích Evropské unie a jež nynější vláda ve svém programovém prohlášení slibovala.
Jehlička nabídl scénu magistrátu
Ministr Jehlička peníze na kulturu nedokázal obhájit a hodlá ušetřit především na 32 příspěvkových organizacích, které v současnosti spravuje.
Státní opera Praha a Národní divadlo se nabízejí jako první k řešení už tím, že ministerstvo financuje dvě pražské opery.
Ministerstvo se v červenci obrátilo dopisem na Magistrát hl. m. Prahy s nabídkou, aby převzal Státní operu jako svou metropolitní instituci, jak je to v jiných městech - Berlíně, Vídni, Londýně či New Yorku - běžné.
"Pakliže tento návrh nebude (magistrátem) přijat, budeme hledat jiná řešení. Definitivní stanovisko bude respektovat, aby to, co kultura v současné době nabízí, nebylo jakkoli ohroženo, ale zároveň aby výsledek odpovídal reálným možnostem v rámci snižování rozpočtu," sdělila Právu tisková mluvčí MK ČR Marcela Žižková.
Podle středeční zprávy Informační kanceláře MK ČR je v nabídce i příslib finanční angažovanosti ministerstva po dobu přebírání Státní opery Praha magistrátem tak, aby ministerstvo příspěvek na provoz této instituce snižovalo postupně.
Odtržení od roku 1991
Myšlenka na opětovné osamostatnění druhé pražské opery se objevila krátce po listopadu 1989. V roce 1991 bylo rozhodnuto o vytvoření dvou autonomních souborů, přičemž vedením druhého souboru byl pověřen režisér Karel Drgáč. Ten se poté v dubu 1992 stal i prvním ředitelem nezávislé Státní opery Praha, jak byla druhá pražská opera nazvána.
Od počátku 90. let je Státní opeře je vyčítáno zdvojování titulů s Národním divadlem. Tomuto problému se ale nelze zcela vyhnout, už proto, že nikdy nebylo jasně definováno vzájemné postavení i umělecké směřování obou konkurenčních pražských oper.
Státní opera Praha je proti Národnímu divadlu výrazně podfinancovaná. Třísouborové Národní divadlo má o tři sta miliónů vyšší dotaci než dvousouborová (s baletem) Státní opera Praha, již navíc v jubilejní, 120. sezóně čeká zkrácení 135miliónového rozpočtu o dalších 8 miliónů. Podle ředitele Jaroslava Vocelky to znamená nutnost snížit počet operních premiér na dvě a baletní na jednu.
Nejistá sezóna se negativně podepsala také na zájmu sponzorů. "Nikdo nechce investovat do instituce s nejistou budoucností. Z deseti potenciálních sponzorů se v současné situaci ozve tak jeden," stěžuje si ředitel.