Článek
EU se obává, že smlouvy agentur s umělci, které jsou postavené čistě na národních pravidlech, porušují pravidla tím, že národním úřadům dávají faktický monopol. Mezinárodní konfederace společností autorů a skladatelů (CISAC) a její členské agentury v zemích EU vybírají autorské honoráře od rozhlasových stanic, zábavních podniků a provozovatelů internetových stránek.
Unie chce proto přezkoumat pravidla členství, která autorům dávají jen jednu možnost ve výběru agentury, jež za ně honoráře vybírá. Komerční uživatelé, například satelitní, kabelové a internetové společnosti, kteří chtějí práva na šíření skladeb koupit, musejí získat licence od každé národní agentury, která kryje tu či onu zemi. Pro internetové prodejce hudby je tak prodej písní v unii složitý a drahý proces.
Evropa zaostává
Například služba iTunes od americké Apple má jiné britské, francouzské a německé internetové stránky, na nichž se nabídka písní liší. Komise uvádí, že celoevropské dohody agenturám zaručují monopolní postavení na národních trzích a nedovolují, aby se objevily nové agentury, které by poplatky také vybíraly.
CISAC a její členové nyní mají dva měsíce na to, aby na obvinění komise odpověděly. Pokud porušovaly pravidla evropské hospodářské soutěže, hrozí jim od komise pokuty.
Elektronický prodej hudby v Evropě zaostává za Spojenými státy. Odhaduje se, že v roce 2004 dosáhly tyto tržby v USA 248 miliónů dolarů, zatímco v Evropě 27 miliónů eur. Loni to bylo celkově až 1,1 miliardy dolarů, více čtěte zde.
CISAC sdružuje okolo 140 autorských a skladatelských společností ze 70 zemí pěti kontinentů. Vznikla v roce 1926 a sídlí v Paříži. Jedním ze zakládajících členů je i česká OSA, která zastupuje autory a další nositele práv při udělování souhlasu k užití jejich děl a při vybírání autorských odměn.