Hlavní obsah

Eduard Nazarov: V počítačové animaci se dusím

Právo, Michal Procházka
TREBOŇ

Ruský animátor a režisér animovaných filmů Eduard Nazarov (1941) je čestným prezidentem 3. ročníku AniFestu v Třeboni 2004, který v sobotu končí. Mezi jeho snímky patří Lovecká výprava (1979), Mravencovo putování (1983), O Sidorovu Vovovi (1985) nebo Martinko (1987). Zároveň ilustroval stovky knih a časopisů pro děti.

Foto: Miroslav Knotek
Článek

Jaká je situace současného ruského animovaného filmu?

Domnívám se, že je to asi stejné jako u vás, přestože - na rozdíl od minulosti - vaše filmy nemáme v Rusku příliš možnost sledovat. Filmy z bývalého Československa, ať už třeba Pojarovy i Trnkovy, přitom pro nás hodně znamenaly. Samozřejmě, velká státní studia, stejně jako studio animovaného filmu Sojuzmultfilm zkrachovala. Dodnes sice stojí budovy, v nichž byly umístěny jejich ateliéry, ale jejich navrácení žádá církev. Studia byla kdysi zřízena v někdejších kostelech,  které nyní chce patriarcha zpět. Ateliér loutkové tvorby, kde Jurij Norštejn strávil celý život, už například přešel na církev. Co bude s ruskou autorskou tvorbou v budoucnosti, dnes nikdo neví. Státní podpora byla podstatně omezena, animované filmy vám uvedou občas v televizi. Ale jak je obtížné natočit film, je velmi těžké na něj sehnat peníze.

Jak jste se dostal k animaci vy osobně?

Studoval jsem na střední umělecké škole společně s Norštejnem, já jsem se poté rozhodl pro kreslenou animaci, celé studium jsem prokreslil obrázky po knížkách i sešitech. Nejdříve jsem pomáhal a asistoval u animace mnoha režisérům. Dvanáct let jsem pracoval v týmu Fjodora Chitruka, který byl mým učitelem. Postupně jsem se dostal i k vlastním filmům.

Jaký je vhodný žánr animovaného filmu? Dnes zkoušejí animátoři dělat celovečerní filmy, ale není animované tvorbě bližší krátký film?

Mám raději kratší animované filmy, protože k animované tvorbě patří umění zkratky, nadsázky a zhuštěnosti. Jenom animované filmové umění dovede pracovat, myslet rychleji a neočekávaněji, než je tomu ve skutečnosti. Zatímco u hraného filmu jste omezen realitou okolí, musíte do jisté míry kopírovat prostředí, jaké vidíte kolem sebe, v animaci si můžete vytvořit zcela jiný svět, odlišný od toho, který znáte. Shlédl jsem na festivalu jeden anglický, velmi pečlivě udělaný film, v němž se postavy pohybují, jako by šlo o reálné lidi. Trval hodinu a půl, ale na konci jsem se podivoval: Bože, k čemu utratili tolik peněz a vynaložili takovou námahu? Aby dosáhli iluze nakreslené reality? To mě vůbec nezajímá. Jde o jen složitý a velmi náročný způsob, jak vytvořit něco, co nepotřebujeme.

Co si myslíte o moderních technologiích, které zaplavily moderní animátorská studia? Dnes se běžně animuje třeba na počítači.

Velmi zjednodušily proces animace, ale má to dvě strany jedné mince. Když animujete s počítačem, mnoho věcí už za vás udělá computer. Je to tak pohodlné, že už nemusíte strávit tolik času hledáním, skládáním pohybů. Nemusíte znát ani všechna tajemství kinematografu, není už potřeba mít v hlavě celý film dopředu pečlivě promyšlen. A bojím se, že čím je animace lehčí, čím rychleji filmy vznikají, tím horší je průměrná úroveň současné animované kinematografie. Sám to vidím na festivalech, které v poslední době objíždím. Počítače odvádějí lidi i od toho, aby si četli. Jejich nebezpečí spočívá v tom, že přijímáte jejich sdělení jen pasivně, jako vodu, která do vás teče a hned zase vyteče. Nepromění vás.

Mám vůči počítačům ještě jednu osobní výhradu. Když se dívám na film udělaný počítačovou animací, dusím se. Nemám v něm prostor, abych mohl dýchat. Všechno je tak strojově dokonalé, chladné. Zatímco, když vidíte původní animaci nasnímanou na film, je na něm zachycen i prach, který se tam dostal při snímání. Všímáte si drobných nepřesností v pohybech postav, kdy autorovi ujela ruka. V tom všem je život, odráží to lidskou práci a lidské snažení.

Související témata:

Související články

V Třeboni zahajuje AniFest 2004

Od dneška až do soboty 8. května si v Třeboni přijdou na své příznivci animovaného filmu. V jihočeském městě se totiž koná 3. ročník Mezinárodního festivalu...

Třeboň očekávala Animatrix

Poklidné jihočeské městečko Třeboň ožilo třetím ročníkem Mezinárodního festivalu animovaného filmu AniFest. Od úterý už naplno běží soutěžní projekce, v kině...

Výběr článků

Načítám