Hlavní obsah

Dvě kolekce Fassbinderových filmů

Novinky,

Předčasně zesnulý režisér Rainer Werner Fassbinder patřil k nejvýznamnějším postavám západoněmecké kinematografie. Alespoň malou část z jeho rozsáhlého díla přibližují dvě kolekce po 4 DVD, které vydaly Levné knihy.

Článek

První kolekce přináší tři Fassbinderovy hrané filmy z let 1970 až 1978 - Proč posedl amok pana R, Marthu, V roce s třinácti úplňky. Doplňuje je dokument Günthera Pflauma o režisérovi Nechci, aby mě milovali. Druhá kolekce přináší čtyři filmy, z let 1978 až 1982. - Třetí generaci, Německo na podzim, Lolu a Touhu Veroniky Vossové.

Obě kolekce ukazují dvě klíčové polohy Fassbinderovy tvorby - analýzu západoněmecké společnosti, která dominovala především jeho rané tvorbě, ale která se táhla jeho dílem jako červená niť až do závěrečných let života, kdy v jeho tvorbě začaly převažovat rodinná dramata.

Drama Proč posedl amok pana R z roku 1970 patří k prvním úspěšným Fassbinderovým filmům. Ukazuje odvrácenou stránku mechanismu německého hospodářského zázraku, kdy člověk nezvládne stereotyp nalinkovaného života podle pravidel. Dva další snímky, polodokumentární Německo na podzim, a v Cannes oceněná Třetí generace přibližují atmosféru Spolkové republiky v době atentátů teroristické skupiny Baader Meinhofová.

Komorní dramata

Martha z roku patří k prvním komorním rodinným Fassbinderovým dramatům. Vypráví o postupném zotročovaní ženy v nerovném vztahu, která se marně snaží utéci ze vztahu. Když po havárii ochrne, muž může svůj triumf dovršit, i když jen na trosce.

Lola sice cituje z Modrého anděla, ale odehrává se na jiném půdorysu, v době poválečného hospodářského zázraku, kdy se každý snaží urvat co může. A vzpoura proti čachrům končí smírem, na němž osobně vydělají všichni.

Touha Veroniky Vossové vypráví o stejné době, hlavní hrdinkou je opět zpěvačka a herečka, toužící zopakovat úspěch z doby před válkou. Takřka kriminální záplatka postupně odhaluje, že žena propadla drogám a je v vydána na pospas těm, kdož jí je předepisují a nepohodlné zabíjejí.

Oba filmy s dokonale prokreslenými postavami však mají hlubší význam, ukazují, jak mnozí v poválečném Německu v dobrém vzpomínali na krásné doby před válkou, kdy zemi vládl Hitler. A jednají úplně stejně - jde jim jen o jejich vlastní prospěch, a kdo ho ohrožuje, toho korumpují, nebo- - nenechá-li se uplatit - tak se ho zbaví.

Dramaturgicky jsou kolekce trochu nevyrovnané i díky až příliš širokému rozpětí let v případě první kolekce. Rozhodně však nabízejí možnost poznat tvorbu předního západoněmeckého režiséra, jehož tvorba u nás zas tak často není k vidění.

Související témata:

Výběr článků

Načítám