Článek
V minulosti do ní byly třeba vybrány práce Jana Bubeníčka, Davida Súkupa, Anny a Matěje Podskalských nebo Zuzany Špidlové, jejíž absolventský snímek Bába dokonce v roce 2008 vyhrál.
Letos byly v Cinéf dva filmy posluchačů FAMU. Magisterský snímek Darji Kaščejevové Elektra a bakalářský Osmý den Petra Pylypčuka. Ani jeden však v soutěži nebodoval. Pro Pylypčuka to byla nová zkušenost.
„Můj film promítali jako první v daném pásmu a byl jsem překvapen, jak bylo plno a jak velký je to sál. Každé ze čtyř pásem tvoří čtyři filmy, vedle mého tam byl korejský, brazilský a francouzský, a byly různorodé, v tom je výběr skvělý,“ řekl Právu autor hraného snímku, v němž se mladá dívka vymezuje vůči rodičům i vůči dosti uzavřené náboženské komunitě, v níž s rodiči žije.
„Pro mě je to film o hledání identity, vzdoru vůči vlivu autoritářského systému, který v takové komunitě, a tudíž i ze strany rodičů, panuje,“ dodal Pylypčuk.
Kaščejevová naopak získala řadu mezinárodních zkušeností už se svým předchozím filmem Dcera, který získal studentského Oscara, byl nominován i na toho „dospělého“ a mimo jiné dostal na festivalu v Sundance Cenu poroty pro krátkometrážní film za nejlepší animaci.
„Díky tomu, že už jsem absolvovala různé festivaly a ceremoniály, jsem se při uvádění filmu na pódiu cítila klidnější, i když nějaká nervozita je tam vždycky,“ řekla Právu Kaščejevová.
„Premiéra Elektry v Cannes je pro mě velmi důležitá, protože nechci být zaškatulkovaná do animovaného filmu, animaci beru jen jako jednu z možných technik natáčení. A uvedení filmu v Cannes možná znamená otevření vůči širšímu publiku. Tentokrát jsem chtěla zkusit techniku pixelace, tedy animování herců. Nejdřív jsem zkoušela různé obrazy a až po docela dlouhé době jsem narazila na mýtus o Elektře, který mě inspiroval k příběhu filmu.“