Hlavní obsah

Dva české filmy v soutěžní sekci Cinéf v Cannes, ani jeden nebodoval

Zatímco českým celovečerním hraným filmům se na velké filmové festivaly prorazit moc nedaří, Il Boemo v loňském San Sebastianu byl jedním z mála, české studentské filmy mají zejména v Cannes velmi dobrou pověst a dost pravidelně se účastní soutěžní sekce Cinéf (dříve Cinéfondation).

Foto: Věra Míšková, Právo

Darja Kaščejevová a Petr Pylypčuk na festivalu v Cannes.

Článek

V minulosti do ní byly třeba vybrány práce Jana Bubeníčka, Davida Súkupa, Anny a Matěje Podskalských nebo Zuzany Špidlové, jejíž absolventský snímek Bába dokonce v roce 2008 vyhrál.

Letos byly v Cinéf dva filmy posluchačů FAMU. Magisterský snímek Darji Kaščejevové Elektra a bakalářský Osmý den Petra Pylypčuka. Ani jeden však v soutěži nebodoval. Pro Pylypčuka to byla nová zkušenost.

„Můj film promítali jako první v  daném pásmu a byl jsem překvapen, jak bylo plno a jak velký je to sál. Každé ze čtyř pásem tvoří čtyři filmy, vedle mého tam byl korejský, brazilský a francouzský, a byly různorodé, v tom je výběr skvělý,“ řekl Právu autor hraného snímku, v němž se mladá dívka vymezuje vůči rodičům i vůči dosti uzavřené náboženské komunitě, v níž s rodiči žije.

„Pro mě je to film o hledání identity, vzdoru vůči vlivu autoritářského systému, který v takové komunitě, a tudíž i ze strany rodičů, panuje,“ dodal Pylypčuk.

Kaščejevová naopak získala řadu mezinárodních zkušeností už se svým předchozím filmem Dcera, který získal studentského Oscara, byl nominován i na toho „dospělého“ a mimo jiné dostal na festivalu v  Sundance Cenu poroty pro krátkometrážní film za nejlepší animaci.

„Díky tomu, že už jsem absolvovala různé festivaly a ceremoniály, jsem se při uvádění filmu na pódiu cítila klidnější, i když nějaká nervozita je tam vždycky,“ řekla Právu Kaščejevová.

„Premiéra Elektry v Cannes je pro mě velmi důležitá, protože nechci být zaškatulkovaná do animovaného filmu, animaci beru jen jako jednu z možných technik natáčení. A uvedení filmu v Cannes možná znamená otevření vůči širšímu publiku. Tentokrát jsem chtěla zkusit techniku pixelace, tedy animování herců. Nejdřív jsem zkoušela různé obrazy a až po docela dlouhé době jsem narazila na mýtus o Elektře, který mě inspiroval k příběhu filmu.“

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám